• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst naar kolommen, maar dan andersom

Status
Niet open voor verdere reacties.

tinovanommen

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2004
Berichten
71
Goedenavond,

Ik zag dat op 31 maart 2017 ook een vraag over dit onderwerp is gesteld. Alleen dat is een conversatie tussen een aantal leden die veel verstand hebben van programmataal in Excel.

Ik zou het ook graag hebben, maar ik heb helaas 0,0% kennis daarvan. Ik vind het vaak al heel wat dat ik (als gewone user) de weg vind in Excel/Word/Outlook etc.

Ik gebruik een tekenprogramma, waaruit ik een csv-file kan exporteren, met daarin allerlei info over computerapparaten. Ik wil nu proberen om andersom een csv-file importeren.

Ik wil kijken of het me lukt om de info die ik normaal handmatig invoer, via een csv-file kan importeren, dat scheelt me veel tijd. Maar ik moet dus wel een CSV-bestand hebben om te importeren. Ik heb nu dus een standaard excel-bestand, en nu vraag ik af of ik dat bestand kan omtoveren naar een csv-bestand zoals ik dat anders ge-exporteerd krijg.

met vriendelijke groet,

Tino
 
Ikm zou zeggen, sla dat standaard excelbestand op als csv-bestand.
Of is dat te makkelijk gedacht?

Kees
 
ik denk dat je daar niet te makkelijk over denkt Kees. Maar met de info van TS weten we het niet zeker.
 
Heren,

Bedankt voor de reacties.

Wat ik probeer aan te geven is dat ik een excel-file er zo uit wil laten zien, zoals ie er ook uitziet als ik 'm ergens uit ge-exporteerd heb. Ik weet niet zeker of dat noodzakelijk is, maar daar ga ik van uit. In een ge-exporteerd CSV-file staat alle data door komma's gescheiden in de A-kolom. (althans bij mij :confused:)

Als ik het CSV-file ergens uit ge-exporteerd heb dan is de file nog een onduidelijk overzicht die ik dan via 'gegevens' en 'tekst naar kolommen' transformeer naar een net excel-overzicht.

Als ik een net excel-overzicht gewoon opsla als csv-file, (naar mijn idee moet dat met 'door komma's gescheiden') dmv CSV UTF-8, en ik kijk naar het resultaat, dan zie ik dat alles nog netjes in kolommen staat, en niet door komma's is gescheiden.

Zoals ik al aangeef, misschien is het helemaal niet nodig om het er zo uit te laten zien, om het vervolgens ergens te willen importeren, maar misschien weten jullie hier meer van..

Alvast bedankt,

Tino
 
Plaats het bestand en het verwachte resultaat. 2x keer ongeveer hetzelfde schrijven geeft niet de duidelijkheid waar om gevraagd is.
 
In een ge-exporteerd CSV-file staat alle data door komma's gescheiden in de A-kolom. Als ik ... gewoon opsla als csv-file, (naar mijn idee moet dat met 'door komma's gescheiden') dmv CSV UTF-8, en ik kijk naar het resultaat, dan zie ik dat alles nog netjes in kolommen staat, en niet door komma's is gescheiden.

Dat is niet zo, het lijkt alleen zo, omdat je dit CSV-bestand waarschijnlijk opnieuw opent in Excel ...
Bekijk na het bewaren het bestand eens in notepad (-;
 
Ik heb 3 files toegevoegd.

1. de csv-file die ik heb opgevraagd
2. de csv-file geconverteerd naar een excel-file
3. de laatste excel-file opnieuw opgeslagen maar dan als csv-file

Ik zou er dan van uitgaan dat als ik niets aanpas, dat 1 en 3 op elkaar zouden moeten lijken, maar dat doen ze niet.

Zelfs in notepad is het niet hetzelfde.

Maar...... nogmaals, misschien is dat dus niet nodig, maar daar weet ik het fijne niet van.

groeten,

Tino
 

Bijlagen

  • 1 csv-file opgevraagd.csv
    1,1 KB · Weergaven: 39
  • 2 csv-file geconverteerd dmv tekst naar kolommen.xls
    27 KB · Weergaven: 36
  • 3 excel bestand teruggeconverteerd naar csv-file.csv
    1.009 bytes · Weergaven: 33
Zoiets? Zie attached.
 

Bijlagen

  • 1 csv-file opgevraagd.xlsm
    17,5 KB · Weergaven: 39
Hallo Jolivanes,

Bedankt voor de moeite, en schitterend :d zo'n 'knoppie'.

Ik ben bang dat het niet zo eenvoudig is, als ik aanvankelijk had gedacht.

In mijn bijlagen is bijlage 1 de csv-file die ik uit het tekenprogramma ge-exporteerd krijg, oftewel de rauwe data. Ik ga ervan uit dat als ik dezelfde data wil importeren in het tekenprogramma dat het precies op dezelfde manier aangeboden moet worden.

Als ik bijlage 1 voor mij leesbaar maak dmv 'gegevens' en 'tekst naar kolommen' dan gaat dat prima, en dan krijg ik netjes de 7 kolommen te zien die ik opgevraagd heb (bijlage 2).

Ik wil nu proberen om niet via copy en paste al deze informatie in het tekenprogramma in te voeren (importeren). Dat betekent dat ik een bestand zoals bijlage 2 moet omzetten naar een csv-file. Dat kan eenvoudig door bijlage 2 op te slaan als csv-file (gescheiden door komma's) (bijlage 3).

Ik ga er steeds van uit dat als ik vervolgens bijlage 3 ga bekijken, het er hetzelfde uit zou moeten zien als bijlage 1. En dat kan ik testen door bijlage 3 weer om te zetten (dmv 'gegevens' en 'tekst naar kolommen') naar een gewone excel-file.

Helaas is het dus niet hetzelfde, de 7 kolommen, en de tekst die er in stond is weer anders ingedeeld. Ik zie ook wel waardoor het niet jofel verloopt, omdat ik in bijlage 2 zie dat in de 2e en de 3e kolom data staat met komma's ertussen. Dus bij het terug transformeren (gescheiden door komma's) weet excel hier niet mee om te gaan.

Ik laat het hier even bij.

Ik ga eerst nog even contact zoeken met de ontwikkelaars. Zij geven aan dat het importeren wél mogelijk is, dus ik ga kijken wat zij erover kunnen vertellen.

In ieder geval, bedankt allemaal voor het meedenken. Ik sluit dit ticket.

groeten,

Tino
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan