Wederom problemen met mijn AMD videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Berichten
2.879
Afgelopen tijd weinig problemen gehad, waarschijnlijk omdat ik vrijwel geen games gespeeld heb.
Inmiddels geprobeerd te gamen en meerdere games geven problemen met mijn AMD RX 580

Sinds vorige keer overgegaan van win 7 naar Win 10 en de drivers geinstalleerd.

Zo ver :
Far Cry 5 crasht naar desktop op willekeurige momenten
Ghost recon Wildlands loopt vaak vast na tonen cutscene
Empyrion Geeft bij bijvoorbeeld openen van inventory, een spontane reboot van de pc zodat je alle spelvorderingen kwijt bent

Vervolgens heb ik de nieuwste Adrenalin drivers (2020) gedownload en wilde deze installeren. Eerst kreeg ik een melding dat ik de oude drivers en software moest de-installeren dus dit heb ik gedaan. Daarna gereboot.
Helaas was dat blijkbaar nog niet genoeg want de software gaf aan dat er nog steeds resten aanwezig waren. Dus de AMD Driver Removal Tool gedownload.
Deze start en geeft vervolgens aan dat het systeem in safemode moet worden gestart en vraagt toestemming.
Systeem start op in safemode en tool start. Echter binnen 60 seconden bevriest het hele systeem en kan ik niets meer doen, zelfs niet op reset drukken.

Het systeem restart wel, maar blijft in safemode staan.
Ik heb geprobeerd om via MSconfig normaal op te starten, maar dit is niet langer mogelijk en geeft de melding:
"Kan oorspronkelijke opstartconfiguratie niet voor later herstel opslaan. Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden"

Ook is door de tool mijn dualboot compleet verkl**t zodat ik ook geen bootmenu meer heb.

Het meest stomme van deze AMD tool is dat hij kennelijk op eigen houtje de bootmgr van mijn windows overschrijft en ik nu, in plaats van de 2020 versie die ik had, ineens een versie heb van 2014.

Wat er gebeurt weet ik niet maar ik krijg het idee dat je nog beter een flinke virusinfectie kunt hebben dan een AMD tool...


Heeft iemand nog een tip of zit ijk weer vast aan herinstal van windows en 76 Gig aan VST files?


Systeem:

Moederboard ASRock B75 Pro3-M
UEFI P1.90
Intel i5
24 GB RAM
850 Watt Corsair voeding (dus dat is geen issue)

dedicated OS en Game SSD's
 
Laatst bewerkt:
Het onderstaande is het eerste wat ik lees op internet.
As with any tool of this kind, we recommend creating a new system restore point before using it, so that you can revert your system at any time if you run into problems.

If you run into any system issues during the execution of AMD Cleanup Utility, you can recover the system to its prior state using the Windows® System Restore Point (AMD Cleanup Utility Restore Point). This restore point is created by AMD Cleanup Utility prior to performing the cleanup activity.

Heb je dan geen systeemkopieën?
 
Jawel maar die lijken niet echt te werken bij een overschreven bootmgr. Want die file wordt gebruikt voordat windows opgestart is.
Overigens wel apart dat de tool dat kan, want als user en zelfs als administrator heb ik helemaal geen rechten op die file.

Heb inmiddels ownership veranderd en de bootmgr van mijn 2de windows 10 partitie (die gelukkig nog goed was) teruggezet en nu kan ik in ieder geval weer normaal starten.

Maar Azowel de DDU, als de AMD driver installer, laten het systeem compleet bevriezen.

Afgelopen nacht voor de zekerheid memtest 86 laten draaien maar die heeft geen fouten gevonden.
 
Als ik het goed lees, meld je 2 problemen.
Problemen met je dual boot. Dan zou ik je adviseren je eens te verdiepen in https://easybcd.en.softonic.com/
En dat niet alles verwijderd is. Probeer eens Revo-uninstaller. Neem de optie geforceerd de-installeren en geef de naam van het niet helemaal verwijderd programma in.
Met easyBCD heb ik vroeger veel gewerkt. Bij het de-installeren gebruik ik alleen nog maar Revo. Wellicht heb je iets aan beide programma's
En ja, een backup, van te voren, is nooit weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor easyBCD toch de pagina van de fabrikant kiezen in plaats die van softonic.
https://neosmart.net/EasyBCD/

Als ik dit zo lees weet ik gelijk weer waarom ik een hekel aan ATI/AMD kaarten heb, de enige kaarten die ik opgestookt heb waren die van ATI, heel vaak blijkt het koel element de geheugenchips niet meer te raken en dus niet meer te koelen.
Als het boeltje weer een beetje draait even een andere kaart proberen en kijken of het probleem dan weg is.
 
De dualboot was/is niet het probleem. Dat werkte prima, alleen vanwege de overschreven bootmgr niet meer.
Door de bootmgr van mijn 2e windows partitie (waar ik gelukkig nog geen nieuwe driver had geinstalleerd) te kopieren naar de eerste partitie, werkt dualboot weer.
Overigens begin ik nu ook een hekel aan AMD te krijgen.:rolleyes:
Ik snap nu waarom een videokaart met 8 GB ram zo goedkoop is. UEFI van moederbord is ook laatste nieuwe dus daar kan ik ook niets aan veranderen.

@maestro : dit Was juist een andere kaart omdat mijn vorige maar 2 GB Vram had en de meeste recente games daar niet meer genoeg aan hebben.
Mijn oude kaart was NVidia en hoewel die ook hele nare eigenschappen hebben (zoals nieuwe drivers die niet backwards compatible zijn) kon ik daar redelijk mee uit de voeten.
Deze kaart heb ik nog geen 2 maanden en bijna alleen maar problemen. Helaas geen geld om nóg een andere kaart aan te schaffen.
 
Als ik het zo lees moet het
Overigens begin ik nu ook een hekel aan goedkope videokaarten te krijgen.
zijn.:eek:
 
Wellicht kun je bij deze verhuizing een handje helpen.;)

Goed idee. :p


Overigens nog wat extra info uit mijn windows log en Whocrashed. Ik moet zelf even paar uurtjes weg maar lees vanmiddag wel verder:

Logfile :

De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole. De bugcontrole is 0x00000116 (0xffffd38e13298060, 0xfffff80638350818, 0xffffffffc0000001, 0x0000000000000003). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\080820-42296-01.dmp. Rapport-id: e65c8dcc-6f02-464b-9baf-30e0b9091aea.

Crash dumps are enabled on your computer.

Crash dump directories:
C:\windows
C:\windows\Minidump


On Sat 8-8-2020 21:35:37 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\windows\Minidump\080820-42296-01.dmp
This was probably caused by the following module: dxgkrnl.sys (dxgkrnl+0x26158E)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFD38E13298060, 0xFFFFF80638350818, 0xFFFFFFFFC0000001, 0x3)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\windows\system32\drivers\dxgkrnl.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: DirectX Graphics Kernel
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
The crash took place in a Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.



On Sat 8-8-2020 14:34:18 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\windows\Minidump\080820-13359-01.dmp
This was probably caused by the following module: dxgkrnl.sys (dxgkrnl+0x26158E)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFD80518F39010, 0xFFFFF80259DA0328, 0xFFFFFFFFC0000001, 0x3)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\windows\system32\drivers\dxgkrnl.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: DirectX Graphics Kernel
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
The crash took place in a Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.



On Sat 8-8-2020 14:01:13 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\windows\Minidump\080820-13671-01.dmp
This was probably caused by the following module: dxgkrnl.sys (dxgkrnl+0x26158E)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFCE0A0E317010, 0xFFFFF801408C0328, 0xFFFFFFFFC0000001, 0x3)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\windows\system32\drivers\dxgkrnl.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: DirectX Graphics Kernel
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
The crash took place in a Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.



On Sat 8-8-2020 13:43:07 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\windows\Minidump\080820-13281-01.dmp
This was probably caused by the following module: dxgkrnl.sys (dxgkrnl+0x26158E)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFB282E1E89010, 0xFFFFF807688C0328, 0xFFFFFFFFC0000001, 0x3)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\windows\system32\drivers\dxgkrnl.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: DirectX Graphics Kernel
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
The crash took place in a Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.
 
Een directX probleem dus, heeft dan weinig met de drivers van de graka te maken.
https://docs.microsoft.com/en-us/wi.../debugger/bug-check-0x116---video-tdr-failure
Webinstall.
https://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=35
Indien je echt de driver wil scrubben gebruik je daarvoor DDU.
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Hoewel ik gewoon drivers update, als de oude eerst weg moeten wordt het wel aangegeven en laat ik dat doen, nooit ergens last van.
 
Inmiddels contact gehad met de leverancier en die geven aan dat de kaart mogelijk defect is (Vram) dus ik ga de kaart voor fde zekerheid opsturen.
 
Zal ik het zeggen....I told.....
Heel vaak zie je dan bij controleren/testen, driver of Dx fouten naar voren komen, kaart lijkt namelijk goed te werken totdat er een bepaald gedeelte van het geheugen gebruikt wordt er lijkt zich dan een fout voor te doen in de software (reageert niet zoals bedoelt) maar dat kan de software ook niet meer want de aangeleverde data uit het geheugen is brak.
Het begint meestal dat kaart wel gewoon bureaublad/internet etc. weergeeft maar bij spellen vast loopt, als die nog verder gebraden wordt werkt meestal alleen nog de veilige modus omdat dan de kaart in een 'basismodus' draait en er dus nauwelijks van het videogeheugen gebruik gemaakt wordt.
Maar succes met de RMA.
 
Bedankt ;)
Ik laat het resultaat wel weten.
 
Inmiddels de kaart uitgebouwd en opgestuurd. Vreemd genoeg kan ik ook nu de drivers niet uninstallen met DDU zonder BSOD, dus ik ben ook even verder gaan kijken.
memtest86 loopt probleemloos, ook na uren. Bij een cpu stresstest bleek de temp van de cpu toch wat hoog te worden, zo rond de 80-85 en dat is voor een niet overclockte i5 wat hoog. Dus even nieuwe pasta erop en gelijk besloten om de, toch al kleine cpu cooler die erop zat, te vervangen door een Cooler Master MasterLiquid Lite 120. Dan blijft mijn cpu in ieder geval op temperatuur, ook als ik met mijn DAW bezig ben. EN over 1-1.5 jaar komt er toch een andere PC.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan