Naamgebruiker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rumbatje

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2019
Berichten
39
Beste forumleden,

Bij het openen van een database wil ik de opener controleren.
Ik heb een tabel gebruiker en als iemand niet in die tabel staat moet er een melding komen die aangeeft dat de gebruiker onbekend is en met mij contact op moet nemen. Daarna moet de databse sluiten.
Er is door iemand, die op dit moment hier niet meer werkt, een opzet gemaakt, maar mijn kennis over code voor access schiet echt te kort.

Ik heb het zelf (gekopieerd van iemand anders) met deze code geprobeerd:

Code:
Set rs = CurrentDb.OpenRecordset("TblGebruikersBevroren")
count = rs.RecordCount
i = 0
rs.MoveFirst
If rs![gebruiker] <> strGebruiker Then
i = i + 1
Else: i = i
Do Until rs.EOF
rs.MoveNext
Loop
End If
If i <> 0 Then MsgBox "Onbekende gebruiker. Neem contact op met ....." & vbCrLf & "De database wordt nu gesloten"
CurrentDb.close

Maar dit werkt niet. De database sluit altijd, ook bij iemand die zeker in de tabel gebruiker staat.

Wie o wie kan mij helpen met een code waarin:

De code controleert of de inloggende gebruiker voorkomt in de tabel gebruiker;
Als de inloggende gebruiker in de tabel staat deze gebruiker gewoon aan het werk kan in de database;
Als de inloggende gebruiker niet in de tabel voorkomt er een msgbox komt met "Onbekende gebruiker. Neem contact op met ....." & vbCrLf & "De database wordt nu gesloten"
Waarna, als de gebruiker dus onbekend is, de database sluit als op Ok van de msgbox wordt gedrukt.

Groet,

Rumba
 
In je code staat niet hoe de variabele strGebruiker wordt gevuld.
 
Laten we voor het gemak even zeggen dat het veld [Gebruiker] de inlognaam van de ingelogde gebruiker is, want die kun je altijd herleiden. Dan is het nogal omslachtig om door de hele tabel te lopen, als je gelijk kan controleren óf die gebruiker wel bestaat of niet. Dan krijg je zoiets:
Code:
    Set rs = CurrentDb.OpenRecordset("SELECT Gebruiker FROM TblGebruikersBevroren WHERE Gebruiker = """ & Environ("Username") & """")
    If rs.RecordCount = 0 Then
        MsgBox "Onbekende gebruiker. Neem contact op met ....." & vbCrLf & "De database wordt nu gesloten"
        Application.Quit
    End If
 
Beide bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb de code van jou gebruikt OctaFish en dat werkt :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan