samenvoegafdruk maken van EEN record, wie kan/wil helpen ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

gel0209

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
5
Ik gebruik access om mijn boekingen (als artiest) vast te leggen. In mijn formulier (en daarmee de onderliggende tabellen) heb ik alle klantgegevens en bijzonderheden rondom de boeking vastgelegd. Wat ik nu graag zou willen is dat er met een druk op een knop in het formulier er een samenvoegbestand wordt gemaakt met een wordsjabloon dat al klaar staat met de betreffende velden van het record dat voorstaat in het formulier (en dus niet ook van alle andere bestaande records). Het resultaat zou uiteindelijk moeten zijn dat er EEN PDF wordt opgeslagen van het samengevoegde bestand met daarin alle benodigde gegevens van het record: de boekingsbevestiging voor de klant met alle details en gemaakte afspraken zoals die in het record zijn vastgelegd.

Ik ben iemand die de beginselen van access zichzelf heeft aangeleerd, maar krijg deze hobbel niet genomen zonder hulp, vrees ik....
Wie kan/wil mij daarbij helpen ??

m.v.g. Leon van Gestel
 
En waarom maak je het boekingsformulier niet helemaal in Access? Als ik het zo lees is er geen enkele reden om dat niet te doen.
 
Ja, misschien is dat een optie, hoewel mijn ervaring met de rapporten in access me niet altijd de opmaak opleveren die ik graag wil.
 
@octafish: is er ergens een beschrijving te vinden HOE ik met een rapport in access zelf, wel mogelijk is om dan met EEN druk op de knop het rapport af te drukken voor slechts EEN record ??
 
Uitgebreid beschreven in de Access cursus :). Maar het is heel simpel: baseer je rapport op een query met één record (met deelrecords desnoods) en je bent klaar. Sowieso maakt het voor je rapport niet uit of je één record gebruikt, of een complete tabel. Hooguit gebruik je een filter in de query om het aantal records (brieven) te beperken.
 
@Octafish de cursus kan ik vinden. Ik weet alleen nog niet in welk hoofdstuk (1 t/m 26) ik moet zijn, maar daar ga ik wel uitkomen.

Een query maken, dat versta ik. Maar hoe neem ik vanuit het formulier het juiste record-Id mee als sorteervoorwaarde voor de query ?
 
Dat is ook heel simpel; je kunt vanuit een formulier met een ingebouwde macro een rapport openen op basis van het actieve record. Is gewoon standaard functionaliteit. Enige voorwaarde: het moet een ‘vaste’ query zijn, dus een query (tabel mag uiteraard ook) die is opgeslagen. De techniek werkt niet met een formulier die is gebaseerd op een SELECT query.
 
Hierbij een voorbeeld uit een access beginners cursus : open het formulier "fmnuBestelbon" -> hier kan je een klant in de klantenlijst kiezen en vervolgens een bestelling van deze klant in de lijst bestellingen kiezen. Als je dan op de knop "Druk bestelbon af" klikt, wordt een rapport op basis van de gemaakte keuze geopend.
 

Bijlagen

  • OefR2_Klantenbestand_opl.zip
    174,1 KB · Weergaven: 17
Toch jammer dat er gelijk voorbeelden worden gepost; mij lijkt het voor het leerproces van TS veel beter als hij eerst zelf gaat stoeien. Voor voorbeelden is het vroeg genoeg als TS daarom vraagt.
 
Toch jammer dat er gelijk voorbeelden worden gepost; mij lijkt het voor het leerproces van TS veel beter als hij eerst zelf gaat stoeien. Voor voorbeelden is het vroeg genoeg als TS daarom vraagt.
Ik kan het niet laten om op dit te reageren.
Je moet Tera Honourable Senior member zijn om een andere helper op zijn kap te zitten.
En nog Vereningslid.

Voor mij part mogen al die titels verwijderd worden. Iedereen gelijk voor de wet!:p
 
Mijn opmerking heeft NIETS met leeftijd, duur lidmaatschap of status te maken. Ik constateer wél regelmatig dat sommige helpers wel héél snel klaar staan met voorbeeld bestandjes. En mij lijkt dat niet (altijd) nodig. Een TopicStarter (TS dus) stelt een vraag, en daar geef je als helper antwoord op. Komt de TS niet verder, dan vragen we doorgaans om een voorbeeldje. In het Excel forum wordt doorgaans al héél snel om een bestandje gevraagd, vaak zonder de vraag goed te lezen denk ik soms. Maar bij Excel is het vaak wel handig, omdat je een vraag meestal niet goed kunt beantwoorden zonder dat je gegevens hebt om mee te testen. En niemand zit te wachten om eerst zelf een bestandje in elkaar te flanzen. Dus is het logisch dat de TS die gegevens aanlevert, met dus een bestandje.

In Access is dat meestal niet nodig. Kun je voor de meeste vragen wel een antwoord bedenken zonder een bestandje. Totdat blijkt dat TS er dus niet uitkomt, dan is het vroeg genoeg om een voorbeeldje te maken. Komt ook bij dat een voorbeeldje maken in Access doorgaans veel meer tijd kost dan een simpel Excel bestandje. En daar komt dus bij dat ik persoonlijk liever zie dat een TS eerst zelf wat uitprobeert, voordat ik alles ga voorkauwen. En wat blijkt? Dan zijn er altijd wel mensen die niet kunnen wachten om te laten zien hoe goed ze zijn. Althans: dat denk ik er dan bij :).
 
Komaan Octafish, dit is gewoon een bestandje uit een oude Access beginnerscursus. Als dat een voorbeeld zou zijn van hoe goed men is? Mag men ook geen cursusvoorbeeld aangeven? In dat geval moeten hier alle cursussen verwijderd worden.
 
Het gaat om het principe. Ik post alleen voorbeeldjes als TS er om vraagt. Lijkt mij een gezonde gedachtegang. Cursussen staan daarbuiten; dat zijn immers activiteiten die een TS zelf uitvoert, en dat is nu precies mijn punt: het gaat er ook om dat mensen er van leren. Aan voorkauwen heeft niemand iets. Ik maakte overigens een algemene opmerking over het showcasen van de eigen capaciteiten. Als jij je daardoor aangesproken voelt: prima :).
 
Laatst bewerkt:
@Octafish: sorry dat ik niet eerder heb gereageerd. Heb afgelopen weken een en ander zelf uitgeprobeerd met, zoals jij aangaf het maken van een rapport in access zelf. Dat was wel veel werk, maar uiteindelijk ben ik dan toch tevreden met de lay-out van het door mijzelf gemaakte rapport. En een macro om de query en het uiteindelijke rapport aan te sturen vanuit het formulier.
Dat heeft een keer goed gewerkt. Daarna ben ik gaan knutselen aan de query, omdat ik er meer (samengestelde) velden in wilde hebben. En heb onderweg ook een keer de naamgeving van de query aangepast en de relaties in de databse aangepast. SIndsdien werkt met meekrijgen van het ID uit het formulier niet meer. Als ik nu de knop(aansturing macro) in het fomulier aanklik om het rapport te gaan maken dan moet ik handmatig het gewenste record ID invullen. Het lukt me tot nu toe om DAT te repareren... Heb je nog een tip voor me ??
 
Als je, nadat je een procedure hebt gemaakt, iets verandert aan de naamgeving van één of meer objecten die je gebruikt, dan moet je die namen handmatig aanpassen in je procedures. Doe je dat niet, dan maakt Access er a.h.w. parametervelden van. Eigenlijk is een 'normaal' veld óók een parameter, maar dan één die al bestaat in de query :). Het veld ID heeft dus blijkbaar een andere naam, en omdat ID niet meer als zodanig bestaat, is het nu een parameter geworden. En dat kan heel irritant zijn :). Probeer hem dus op te sporen en te vervangen door de juiste naam.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan