laptop stopt door oververhitting

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
Berichten
337
Ik zat via cinetree op laptop een film te kijken op het scherm van tv via hdmi kabel.
De fan van de laptop stond continue te draaien en de laptop is er een paar keer mee gestopt omdat ie moest afkoelen. De film werd ook soms een fractie van een seconde onderbroken omdat ie moest bufferen.
Laptop is een paviljon g6. Die en de verbiding, (glasvezel, bedraad bijna 80/40mb/s) voldoen ruimschoots aan de eisen (5mb/sec) die cinetree stelt voor streamen.
Laptop is onlangs uit elkaar geweest, schoongemaakt, nieuwe koelpasta en opnieuw w10 op geinstalleerd.
Staat nu bij de stereo en wordt alleen gebruikt als logitch media server en af en toe muziekvideo's van youtube.
Fan blaast wel vaker maar zo erg heb ik nog niet meegemaakt.

Waar moet ik kijken om dit te voorkomen?
 
Kijk eerst eens met CPUID HW Monitor naar de temperaturen.
 
Hallo, Zijn met installatie van Windows de drivers voor de laptop opnieuw geïnstalleerd? De chipset drivers, waaronder ook de grafische? Wordt het aantal processor kernen, cores, juist gedetecteerd en is dat te zien in de grafieken bij Taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) > tabblad Prestaties > Broncontrole openen? Schakel versnellingsfuncties van de laptop, zoals Speedstep of Turboboost, eens uit want dan kan een processor overbelast raken wanneer er wordt teruggeschakeld bij eenvoudige taken.
 
Hallo

"Laptop is een paviljon g6"

Dit model laptop bestaat in diverse uitvoeringen ... A.m.d. / Intel c.p.u. , etc ...

Wordt ook al enkele jaren gemaakt.

Duidelijk modelnr en ouderdom vermelden was dus veel nuttiger geweest ...


"Laptop is onlangs uit elkaar geweest, schoongemaakt, nieuwe koelpasta ....."

Indien dit werd gedaan door iemand met de nodige ervaring zal deze het nodige wel hebben gecontroleerd , maar mits dit een ? is ....

Draait de ventilator wel soepel en niet stroef ???

Een stroef draaiende ventilator heeft niet voldoende airflow om het een en ander koel genoeg te houden.

Is de heatpiperadoator wel zuiver/stofvrij ??? deze wordt regelmatig vergeten ...

Zijn de aanzuigopeningen wel zuiver/stofvrij ???

Komt er wel warme/lauwe lucht uit de heatpiperadiator ??? indien niet ... controleren of deze misschien koelvloeistof lekt ...

Mocht deze laptop al heel lang te warm draaien ... niet nalaten om eventueel gemonteerde thermalpads te cntroleren op "soepelheid"


Dit :

https://www.benl.ebay.be/itm/4pcs-L...123578?hash=item3da4fe22fa:g:~z4AAOSw1LRc7P3W

Onder de laptop zetten kan ook al veel schelen , maar indien toestel technisch in orde is , zou dit niet nodig moeten zijn ...

Peter
 
Ik weet niet, maar mis toch het verhaal over het weer in deze. Soms kunnen computers/laptops de hitte ook niet meer aan.

Kijk eerst eens met CPUID HW Monitor naar de temperaturen.
Dit lijkt mij een verstandige eerste zet, zodat je kan zien hoe warm alles wordt.

Verder ik ga mee met mijn voorganger: is het schoonmaken/nieuwe pasta/etc. door iemand gedaan die weet wat die doet?
 
Laatst bewerkt:
dank voor alle reacties. en o jee, ik heb het schoonmaken zelf gedaan. met een youtube tutorial.

Maar voordien was die fan ook al veel aan het draaien en dat was de reden om hem eens goed stofvrij te maken. Maar dat viel dus best mee. Ik heb bij een andere laptop wel veel erger gezien.

En de fan draait soepel.

wat is het nut om nu nog met cpuid te meten? dan moet ik opnieuw die film gaan streamen on ondertussen dat programma draaien? zonder weet ik het antwoord ook: apparaat was gewoon loeiheet, er is terecht ingegrepen.

Het is een AMD A-4400M apu, radeon hd, 2700mhz 2cores, 8gb ram

Het apparaat staat zoals gezegd bij de stereo en staat altijd aan met klep dicht zodat als ik nuziek wil luisteren niet eerst logitech mediaserver hoef op te starten. Ook als de stereo uitstaat en er niets gevraagd wordt aan de laptop kan de fan soms gaan draaien.

o ja, Alfred 2: waar kan ik speedstep e.d. uitzetten?
 
Ik dacht in de BIOS onder "Turbo Core 3.0" zoals het bij AMD heet en daar gewoon uitzetten maar bekijk zeker ook deze video, waar velen temperatuur problemen rapporteren, in de commentaren, bij het niet gebruiken van 100 procent processor vermogen. Je ziet dat de temperatuur waarden snel stijgen als de processor bij Energiebeheer op 99 procent gezet wordt. https://www.youtube.com/watch?v=n2h4Zdf-BXU
 
Hallo

Controleer m.b.v. speccy de t° van deze laptop.

Stel dat de c.p.u. op b.v.b. 70°C staat , en de h.d.d. of s.s.d. t° is ook veel te hoog , is dit een mogelijk symptoom van te weinig airflow in deze laptop.

Daarom mellde ik reeds eerder "Is de heatpiperadiator wel zuiver/stofvrij ??? deze wordt regelmatig vergeten ..."


Furmark is een prg om c.p.u. of g.p.u. te belasten.

Met speccy draaiende , furmark eens opstarten om c.p.u. te belasten.

Kun je controleren of een en ander uiteindelijk wel in orde is na controle / verbeteren van ...

Peter
 
met deze hitte zijn de temps op mijn Acer Travelmate Intel met inside Core i5 en 8 gb. geheugen:

Ik hoor hem niet, hij is super stil. Dus wellicht is er meer aan de hand met jouw laptop.
 

Bijlagen

  • handleidingen3.jpg
    handleidingen3.jpg
    37,5 KB · Weergaven: 37
Ik dacht in de BIOS onder "Turbo Core 3.0" zoals het bij AMD heet en daar gewoon uitzetten maar bekijk zeker ook deze video, waar velen temperatuur problemen rapporteren, in de commentaren, bij het niet gebruiken van 100 procent processor vermogen. Je ziet dat de temperatuur waarden snel stijgen als de processor bij Energiebeheer op 99 procent gezet wordt. https://www.youtube.com/watch?v=n2h4Zdf-BXU

filmpje gekeken en bij mij staat energiebeheer voor processor minimaal op 5% en max op 100%. In het filmpje staan beiden op 99%. Dat max 99 kan ik nog enigzins begrijpen maar waarom ook minimaal op 99 zetten?
 
Het wordt op 100 procent gezet en gevraagd om de temperatuur te onthouden. Dan wordt het op 99 procent gezet om te laten zien dat de temperatuur daardoor stijgt.

Mogelijk kunnen bepaalde systemen geen gas terug nemen zonder te oververhitten.

Ik blijf erbij dat ook gekeken moet worden of de processor versnellingsfunctie wel goed reageert op de eenvoudige toepassingen, waar dan juist het vermogen wordt beperkt.
 
Ik dacht in de BIOS onder "Turbo Core 3.0" zoals het bij AMD heet en daar gewoon uitzetten maar bekijk zeker ook deze video, waar velen temperatuur problemen rapporteren, in de commentaren, bij het niet gebruiken van 100 procent processor vermogen. Je ziet dat de temperatuur waarden snel stijgen als de processor bij Energiebeheer op 99 procent gezet wordt. https://www.youtube.com/watch?v=n2h4Zdf-BXU

ik kan in bios niets vinden over uitzetten van speedstep of turbo boost. Wel de keuze: fan always on. die is nu disabled. Maar terwijl de laptop in bios open staat, staat ook de fan te loeien, wordt alweer aardig heet.
 
Hallo

Controleer m.b.v. speccy de t° van deze laptop.

Stel dat de c.p.u. op b.v.b. 70°C staat , en de h.d.d. of s.s.d. t° is ook veel te hoog , is dit een mogelijk symptoom van te weinig airflow in deze laptop.

Daarom mellde ik reeds eerder "Is de heatpiperadiator wel zuiver/stofvrij ??? deze wordt regelmatig vergeten ..."


Furmark is een prg om c.p.u. of g.p.u. te belasten.

Met speccy draaiende , furmark eens opstarten om c.p.u. te belasten.

Kun je controleren of een en ander uiteindelijk wel in orde is na controle / verbeteren van ...

Peter

ik zal die tips met speccy enzo nog doen maar die heatpipe: dat is die dikke koperen geleider toch? Ik heb de fan, die koperen geleider en de koelplaat op de cpu los gehad en schoon gemaakt. teruggezet met nieuwe koelpasta op de cpu.
 
Hallo

" maar die heatpipe: dat is die dikke koperen geleider toch?"

Ja ... en controleren dat er dan ook effektief warme lucht doorheen die radiator naar buiten wordt geblazen , en geen lauwe of koude lucht als de c.p.u. "heet" is ...

Een a.m.d. c.p.u. draait meestal iets warmer dan de intel's , dus zal vermoedelijk uitdraaien op 65 a 70°C als alles o.k. is ...

Een heatpipe begint slechts te "werken" van +/- 55°C ... in sommige gevallen kun je deze zelfs klik geluiden horen maken ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
ik heb speccy geinstalleerd. met draaiende fan. zodra speccy opende zag ik de temp op 88 graden. het enige dat nu draait is logitech media server met een muziekje via spotify. na tijdje is fan rustig en temp 51 graden. en dan ineens zomaar weer 81 graden vlak voor het scherm in de energiebespaarstand gaat.

edit: zoju het met bufferen te maken kunnen hebben. het lijkt dat de temp omhoog schiet als die even moet bufferen. Dat was bij de film ook wat ik beschreef in opening van topic. Of is het een oorzaak/gevolg situatie.
 
Laatst bewerkt:
Dus wellicht is er meer aan de hand met jouw laptop.

Een paar redenen wat de oorzaak kan zijn:
Koeler niet goed bevestigt
Oude pasta niet verwijdert
Nieuwe pasta niet (goed) aangebracht (Koel pasta koelt niet, maar is bedoeld om een goede warmte overdracht te krijgen tussen de cpu en het koellichaam. Hoe dikker de laag ,hoe slechter dat het is)
CPU Fan aansturing in Bios in de verkeerde stand (4pins/3pins, etc)

Bekijk deze website eens, wie weet kan je er wat mee https://nl.phhsnews.com/how-to-diagnose-and-fix-an-overheating-laptop4538
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan