Volgorde Parameters bij uitvoeren van query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visara

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2019
Berichten
217
Goedeavond,

Hoe kan ik er voor zorgen dat de volgorde van Parameters bij twee verschillende query's hetzelfde zijn?

Ik heb twee query's waar gebruikers 3x een Parameter invul-popup voor moeten invullen om de query uit te voeren.
Bij beide query's gaat het om dezelfde Parameters: Cursistnaam, Startdatum en Einddatum.
Hoe zorg ik ervoor dat de volgordes van de invul-popups voor de Parameters hetzelfde zijn? Ik snap niet waarom dat überhaupt niet het geval is.
In de afbeelding zie je de query en laat ik zien welke twee verschillende volgordes qua Parameters er zijn wanneer de query worden uitgevoerd.
Volgorde paramaters.jpg

Ik wil voor beide queries óf Startdatum - Einddatum - Cursistnaam
óf Cursistnaam - Startdatum - Einddatum
Maakt me niet uit, als de volgorde maar gelijk is.
Hoe doe ik dat?

Met vriendelijke groet,
Visara
 
Laatst bewerkt:
Gebruik bij voorkeur geen parameters voor dit soort ingewikkelde queries, maar een formulier waarin je de parameters laat invullen. De volgorde van de uitvraag maakt voor het uitvoeren van de query overigens niets uit, dus ik zou me er niet erg druk over maken. Als je de vragen opvoert als parameter kun je de volgorde denk ik nog wel beïnvloeden. Maar nogmaals: gebruik een formulier, dat is voor iedereen beter :).
 
Een antwoord vinden op mijn vraag lukte me niet.
Na uw advies zoek ik op iets anders, nu kom ik verder.


Als iemand anders hetzelfde heeft als ik, hier wordt keurig uitgelegd hoe je een Parameter vanuit een Form kunt vullen:
https://www.youtube.com/watch?v=bSV1JXFsFaA
Is inderdaad veel gebruiksvriendelijker dan die pop-ups.
 
Als iemand anders hetzelfde heeft als ik, hier wordt keurig uitgelegd hoe je een Parameter vanuit een Form kunt vullen:
Nog veel beter wordt het uitgelegd in dit forum, want deze vraag komt echt héél vaak langs :). En we geven dan altijd dezelfde antwoorden...
 
Bovendien had ik het antwoord (althans: een antwoord) al gegeven in een van je vorige vragen, op je startformulier nota bene. Je hád het antwoord dus al :). Voor de zekerheid dus nog maar een keer die db erbij.
 

Bijlagen

  • Gegevens7.zip
    492,1 KB · Weergaven: 14
Ik kreeg dat toen maar deels voor elkaar en gaf het op. Via een andere route kwam ik toch weer bij die wens uit.

Ik realiseerde me toen niet dat parameters een variabele criteria in een Query kunnen zijn. Ik dacht dat parameters een andere categorie is, iets heel anders dan bijvoorbeeld een criterium in een query.
Bovenin je scherm (Access 2016) bevind zich een knop die 'Parameters' heet. Daar ging ik mee klooien, maar hielp me niet.
Vervolgens zie je voorbeelden waarin in de criteria staat [form]![abc (en de rest valt weg). Je denkt dan dat de formnaam op de plek van 'form' moet komen. Je weet niet dat wat je ziet een parameter is, vanuit een beginnersoog is het een Criterium in een Query.
Verder moet je er maar bij toeval achter komen dat wanneer je met 2 Parameters in 1 criteria werkt je ineens niet meer met <= (kleiner of gelijk aan) kan werken. Misschien kan het wel, maar dan moet er opeens toch ergens een extra haakje staat oid. Bleek dat je het zo moet/kan doen:
Code:
Between [Forms]![frmParametersLessen]![txtDatumVan] And [Forms]![frmParametersLessen]![txtDatumTot]
Onderschat niet hoe lastig het is voor een beginner om tegelijk om te gaan met veel vakjargon en definities en kleine dingen als dat de notatie ineens niet meer
Code:
>=[A] AND <=[B]
kan zijn. (waarbij A & B een Parameter voorstellen) Mij lukte het niet op die manier.

Indirect hielp uw antwoord mij toen wel. En inmiddels kan ik dit zelf maken :)
Ik heb echt plezier in het werken met dit programma. Ik zal nog tegen genoeg problemen aanlopen, maar ik begin nu steeds meer te kunnen met antwoorden die ik her en der vind.

Nog veel beter wordt het uitgelegd in dit forum, want deze vraag komt echt héél vaak langs
Een vraag plaatsen op een forum is nooit de eerste stap voor mij. Dan heb ik er al veel gepruts, google en youtube op zitten. Ook van dit forum heb ik waardevolle dingen kunnen gebruiken.
De meeste vragen die ik heb hoef ik dus niet zelf te stellen. Maar voor het gericht zoeken moet je vaak wel de juiste definities en termen kennen. Dat is waarschijnlijk de reden dat ik geen antwoord vond.
Ik denk dat ik dingen heb geprobeerd als: "How to use a value from a table in a query criteria" (ik dacht toen dat een form er voor is om een table te vullen en knopjes op te zetten. Wist eerst niet dat je er een waarde kan stallen. Daarom dacht ik naar een table te moeten verwijzen)
 
Verder moet je er maar bij toeval achter komen dat wanneer je met 2 Parameters in 1 criteria werkt je ineens niet meer met <= (kleiner of gelijk aan) kan werken. Misschien kan het wel, maar dan moet er opeens toch ergens een extra haakje staat oid. Bleek dat je het zo moet/kan doen: Between [Forms]![frmParametersLessen]![txtDatumVan] And [Forms]![frmParametersLessen]![txtDatumTot].
Nee hoor, dat zie je verkeerd. Between is natuurlijk niet fout, maar <= en >= kun je prima combineren in één criterium. Zonder haakjes. Er zijn (zoals zo vaak) meerdere (correcte) oplossingen te vinden.

Ik denk niet dat er één Access gebruiker is die onderschat hoe lastig de materie is voor een beginner, want we zijn allemaal beginner geweest, en kennen dus de problemen en hindernissen :). Neemt niet weg dat je niet moet proberen meer op je bord te leggen dan je op kan :D.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan