SSD compatible met moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikebaa

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Berichten
63
Goedenavond,

Zojuist heeft mijn SSD schijf het helaas begeven. Het is een SSD schijf aangesloten via Serial ATA. Nu zie ik online dat de 'SSD sticks' (ik weet de officiële naam niet) sneller zijn en daarom aanbevolen worden. Na flink wat online vergelijken/ sites bekijken ben ik uitgekomen op de:
Kingston A2000 1 TB - Solid state drive
1TB - M.2 2280 - PCIe 3.0 x4 - NVMe - 3D NAND - 256-bit XTS-AES

Deze komt qua kwaliteit er goed uit en is betaalbaar.

Nu is mijn vraag: past deze SSD schijf in mijn moederbord: ASRock B450M Pro4?

Voor de volledigheid nog even de volledige set-up van mijn PC:

AMD Ryzen 5 3600 Boxed
ASRock B450M Pro4
Be quiet! Pure Power 11 400W
G.Skill Ripjaws V 16GB DDR4-3200 CL16 kit
MSI GeForce GTX 1660 Ventus XS OC 6GB

Alvast veel dank voor de reactie.
 
Die past wel maar kijk eens naar een Crucial, goedkoop en snel, Kingston maakt ze wel maar zelf geen geheugens en ze staan niet bekent om hun snelheid.
 
Bedankt voor de snelle reactie, wordt zeer gewaardeerd.

Ik had ook al de volgende gezien. Is paar euro duurder (dat maakt me niet uit). Is deze beter en past deze ook in mijn moederboard?

Crucial MX500 - Solid state drive
1 TB - M.2 - SATA 6Gb/s - 256-bits AES - TCG Opal 2.0 compliant
 
Nog een reactie over mezelf heen.. Ik zie dat deze SSD ook met SATA aansluiting te krijgen is. Mijn huidige SSD is ook SATA, kabels heb ik dus al liggen.

Maakt het nog verschil of het M2 of SATA is?
 
Kijk en vergelijk en je kunt rustig slapen...
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1126239;1126247/
Maakt geen F ... uit.

Behalve wat je schreef... je kunt hem zo aansluiten die SATA versie... :cool:

PS: En als er een klein verschil zou zijn in performance, dat gaat een gemiddelde pc-leek niet merken, dat merk je pas als je onder bepaalde omstandigheden dat verschil echt nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het inderdaad. Dan is de SATA makkelijker. Is ook nog eens beter leverbaar (=morgen levering, wel fijn nu mijn schijf kapot is) en ook nog iets goedkoper. Zie dat deze in reviews er erg goed uitkomt, ben hier dus zeker mee geholpen.

Veel dank voor jullie hulp.
 
De m.2 in de vergelijking is een sata met een ahci protocol, het moederbord kan een m.2 pci-e met een nvme protocol aan, doorvoersnelheden zijn veel hoger al zul je daar in de practijk weinig van merken alleen bij renderen wel.
En het spaart een sata poort indien meerdere devices met een sata aansluiting.
 
SSD schijf inmiddels binnen en aangesloten. Werkt perfect, start lekker snel op. Wel valt me op dat de schijf toch een stuk kleiner is dan gezegd (931gb volgens schijfbeheer, wat volgens de specs 1TB zou moeten zijn) maar gezien de grote van de schijf geen probleem.

Nogmaals dank voor jullie hulp! Ik zet hier straks een slotje op.:thumb:
 
Fabrikanten rekenen in het 10-tallig stelsel, terwijl computers 2-tallig rekenen.
Daarom is een een terabyte voor een computer 1099511627776 bytes (2^40).
En voor een fabrikant 1000000000000 bytes (10^12).
Daardoor verlies je dus 99511627776 computer bytes, oftewel zo'n 92GB en blijkt je schijf geen 1024GB te bevatten maar slechts 931GB.
Meer info => klik.
 
Succes er mee:thumb:
PS: Ik ben juist nooit blij als een schijf stuk gaat.:p... en hoe later ze stuk gaan des te goedkoper per GB is de schijf die je dan kunt kopen..... maar heb liever dat ze niet stuk gaan en dat ze om andere redenen afgeschreven worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan