Opmaak datumveld wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonp60

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2009
Berichten
136
Beste forumleden,

Is het mogelijk om de opmaak van meerdere datumvelden in een tabel te wijzigen via bijvoorbeeld een query? De datumvelden hebben allemaal een andere naam, het gegevenstype: datum/tijd, de notatie: korte datumnotatie en het invoermasker: 99-99-00;;_
Ik loop bij het vullen van de database in Access 2010 tegen het feit aan dat als ik een datum invoer als 28-08-30, dit wordt weergegeven als 28-08-1930 i.p.v. 28-08-2030.
Ik heb gelezen dat dit nog een nasleep is van het millenniumprobleem. Hier kom je niet zomaar vanaf, tenminste zoals ik het lees.
Een oplossing lijkt mij om dan de opmaak te wijzigen van 99-99-00;;_ naar 99-99-0000;;_ of kan dit ook op een snellere manier dan alle datumvelden handmatig te wijzigen?
Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groet,
Ton
 
Hallo,

Zelf heb ik dat probleem niet, maar access volgt normaal de Windows instellingen, en die staan bij mij ingesteld tem 49 -> 2049, vanaf 50 -> 1950. Dus kijk even je Windows datum instelling na.

Invoermaskers kan je in je invoerformulieren gebruiken, maar is meestal wel een gedoe en in elke query kan je wel het formaat veranderen, maar als er intern 1930 staat zal dat natuurlijk ook zo weergegeven worden.
 
Gebruik gewoon de standaard datumnotatie, en gooi ook je invoermasker weg. Is in mij ogen niets anders dan gebruikertje pesten. Een datum is een getal, notatie is niets meer dan een uiterlijke schermweergave. Doet niets af aan de opgeslagen waarde. Of een gebruiker 180820 moet intypen (8 tekens) of 18-8 (tel je mee?) maakt voor de opgeslagen waarde dus niets uit. Hou het simpel, en belast de gebruiker niet met nutteloos typewerk.
 
Hallo,

Zelf heb ik dat probleem niet, maar access volgt normaal de Windows instellingen, en die staan bij mij ingesteld tem 49 -> 2049, vanaf 50 -> 1950. Dus kijk even je Windows datum instelling na.

Invoermaskers kan je in je invoerformulieren gebruiken, maar is meestal wel een gedoe en in elke query kan je wel het formaat veranderen, maar als er intern 1930 staat zal dat natuurlijk ook zo weergegeven worden.

Bedankt voor je reactie. Ik zal het nakijken op de laptop met Access 2010.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan