Formulier maken: sub met meerdere waarden mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

anjaddijkstra

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
29
Hallo,

Ik hoop dat iemand me hier even op weg kan helpen, zie het even niet. Ik heb een tabel met grafnummers en een tabel met afbeeldingen van de monumenten die op die graven staan. Nu kan één monument betrekking hebben op meerdere grafnummers. Uiteindelijk wil ik graag een formulier maken waar bij elk grafnummer (dit is leidend) de betreffende afbeelding te zien is. Op den duur worden hier nog meer subformulieren aan toegevoegd.

In de tabel graven is het grafnummer altijd uniek. In de tabel grafmonumenten zit (uiteraard) wel een uniek id, maar het grafnummer wordt in deze tabel opgehaald uit de tabel grafnummers (en kan dus meerdere waarden hebben).

Iemand?

Groetnis, Anja Dijkstra
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    19,5 KB · Weergaven: 60
Begin eens met je keuzelijsten in de tabellen om te zetten naar tekstvelden. Keuzelijsten gebruik je op formulieren, niet in tabellen. Hooguit gebruik je in een tabel een keuzelijst op basis van waarden.
 
In een database wil je nooit een kolom waar meerdere waarden in staan. Dat is een grove fout tegen de eerste normaal regel. Als een monument meerdere graven kan tellen, maar één graf slechts op één monument kan staan, dan heb je een één op veel relatie: één monument kan veel graven omvatten. Dat kan je zo implementeren:

OneToMany.JPG
 
In een database wil je nooit een kolom waar meerdere waarden in staan. Dat is een grove fout tegen de eerste normaal regel.
In Access kun je prima in een veld met meerdere waarden opslaan; dat veld is namelijk we degelijk genormaliseerd. Dat ik geen voorstander van dit veldtype ben, komt doordat je geen enkele compatibiliteit meer hebt met andere databases, en dus lastig kunt upgraden, en je tabel bewerkingen een stuk moeilijker zijn. Vaak is zo’n veld ook niet nodig, en meestal niet handiger.
Maar het is dus wél genormaliseerd :).
 
In een database wil je nooit een kolom waar meerdere waarden in staan. Dat is een grove fout tegen de eerste normaal regel. Als een monument meerdere graven kan tellen, maar één graf slechts op één monument kan staan, dan heb je een één op veel relatie: één monument kan veel graven omvatten. Dat kan je zo implementeren:

Bekijk bijlage 350210

Dus eigenlijk geef je aan dat ik niet de koppeling vanuit de tabel monumenten moet maken, maar vanuit de tabel graven. Dat begrijp ik.
Heb je ook een ideetje hierin voor de volgende uitdaging? Een grafmonument wordt na verloop van tijd vernietigd of gewijzigd. Dan zal de enige manier wel zijn het nieuwe monument toe te voegen en dan in de tabel graven de nieuwe te koppelen?
 
Ik vind het prima als alleen Noella je mag helpen, dan kan ik mijn tijd aan andere zaken besteden. Geldt uiteraard ook voor andere helpers. Stuur dan een PM zou ik zeggen. :)
 
De oplossing hangt ervan af: wil je een historiek bijhouden of niet?
Het eenvoudigste lijkt me om een veld "Vernietigd" aan te maken. Als je dit aanklikt kan je een update query lanceren die bij alle graven die aan het monument gekoppeld zijn, het veld monument terug leegmaakt. Het koppelen aan een ander monument moet je dan wel manueel doen.
Als je al weet wat het vervangend monument is, dan kan je ook aan je monumenten tabel een veld VervangenDoor toevoegen, daar vul je dan de primary key van het nieuwe monument in. Dan kan je in de update query voor de graven gewoon het oude nummer vervangen door dit nieuwe nummer .
 
Een forum is voor algemeen gebruik. Dan is het fijn als je de antwoorden ook algemeen houdt. Bovendien geef je wél antwoord op de opmerkingen van noella, maar niet op de mijne. En dat terwijl ik je óók probeer te helpen :). Overigens is dit voor jou een mooi moment (ik zie nu dat je nog niet zo lang lid bent) om het gebruik van de QUOTE knop af te leren, en de twee (veel betere) opties <Reageer op bericht> (mooie grote knop), of het tekstvak <Snel reageren> te gebruiken. Quoten doe je alleen als je iets te quoten hebt. Het is geen antwoordknop.
Wat betreft je onderwerp: ik beheer voor een vrij grote gemeente een applicatie voor de begraafplaatsen, dus ik heb wel een beetje zicht in hoe je db er uit zou kunnen zien :).
 
Ah... op die manier. Nogmaals excuus @OctaFish moet het inderdaad nog even leren... jaren terug wel eens lid geweest en ook met Access mooie oplossingen gemaakt, maar de kennis is een beetje weggezakt. Was niet de bedoeling om je te passeren, en inderdaad heb ik de oplossing uit je eerste reactie toegepast, waarvoor dank. En door de reactie van @NoellaG begreep ik ook waarom.

En...
De oplossing hangt ervan af: wil je een historiek bijhouden of niet?
Tsja, ik weet het eigenlijk (nog) niet hoe ver ik wil gaan daarin. Kan inderdaad wel die kolom VervangenDoor toevoegen, dan kan ik later altijd nog zien wat ik daarmee doe.

Top!
ik beheer voor een vrij grote gemeente een applicatie voor de begraafplaatsen
Voor mij gaat het om 3 kleine begraafplaatsen (van één kerkgemeenschap) en de bestaande software is óf te duur óf biedt niet de mogelijkheden die ik graag zou willen zien. Dus.... ik ben heel blij met adviezen!!

Het moet er voor mij allemaal alleen wel "even" bij, en dat heeft tijd nodig. De huidige informatie staat in allemaal losse Excel bestanden, welke (door op meerdere plaatsen gegevens te moeten registreren) niet overal compleet is en soms zelfs afwijkt. Voor mij dus een meerjarenplan om alle rijen één voor één langs te gaan en te kijken dat alles weer klopt. En deze tegelijkertijd in een levensloop ;) bestendige database te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht heb je, omdat je nu met Excel werkt, al wel goed nagedacht over de functionaliteit die je wilt zien in je db. Uitvaartprogramma's zijn inderdaad nogal specifiek, en vaak groot (wij hebben er drie vrij grote begraafplaatsen in zitten, die slecht geconverteerd zijn vanuit de vorige pakketten, en dan neem je dus een hele hoop bagger mee) en zo'n pakket zal voor jullie dus veel te groot en omslachtig zijn. Het zou dus, om goed mee te kunnen denken, een hoop schelen als je dat FO (Functioneel Ontwerp) ergens uitgewerkt hebt (bijvoorbeeld in Word) zodat we een beeld hebben van de processen die je wilt kunnen ondersteunen met de database.
 
FO (Functioneel Ontwerp)
Oei... daar had ik nog niet eens echt over nagedacht. Het meeste zit in mijn hoofd, dus inderdaad misschien wel handig om even wat op papier te zetten.
Probleem is dat ik deze administratie pas sinds begin dit jaar heb en heb overgenomen van iemand anders (die de Excelletjes heeft gemaakt). Voor mij dus vooral veel gezien hoe ik het niet wil ;)

Ik heb toch getracht om even wat op papier te zetten. Dit zal zeker niet compleet zijn, maar geeft misschien al wel een eerste aanzet. Het belangrijkste is een formulier waar vanuit ik kan werken (de zgn grafkaart): nieuwe gegevens invoeren en mutaties doen. Verder moet ik snel een rapport kunnen maken wanneer er een begrafenis is (gegevens over de ligging etc. van het graf) en een overzicht kunnen maken van beschikbare graven.

Voor het financiële gedeelte werk ik nu met Exact Online, maar dat wordt overgezet naar SnelStart (EOL wordt te duur). Voor de jaarlijkse facturering ga ik dan een export naar Excel doen en deze als boekingen importeren in SnelStart (voor bijhouden van de betalingen). De opmaak van de facturen kan dan ook vanuit Word met afdruk samenvoegen, dat is allemaal niet zo spannend. Nog wel even kijken hoe ik dat het beste kan doen met de facturen die al vooruitbetaald zijn.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties op het bijgevoegde document en jullie ideeën :D
 

Bijlagen

  • Opzet begraafplaatsen.xlsx
    20,1 KB · Weergaven: 33
Mijn kennis van Access is helaas een beetje weggezakt, het is dan ook al zo'n 20 jaar terug dat ik voor het laatst een uitgebreide database heb gemaakt. Uit ervaring weet ik wel dat als je er een keer mee bezig bent de kennis zo weer terug is, maar ik loop nu toch vast...

Voor mij is nu vooral een lastig vraagstuk: graven zijn het uitgangspunt, daar wil ik een afbeelding van het laatste bij laten zien (één grafmonument kan over meerdere graven gaan), en een knop waar ik een lijst krijg van oudere grafmonumenten.

In dat graf liggen (meestal) één of meer overledenen én het graf heeft een rechthebbende (de eigenaar van het grafrecht) en iemand die de facturen betaald (hoeft niet altijd de rechthebbende te zijn). Degene die de facturen heeft betaald heeft een overeenkomst (hetzij jaarlijks, hetzij voor een langere periode), waaruit facturen gegenereerd moeten worden. Wie kan / wil me op weg helpen?

Groetnis, Anja
 
Ik ben er naar aan het kijken, maar het is nogal druk de laatste tijd :).
 
Was bij mij ook weer weggezakt, vrees ik. Drukke tijden :). Ben een paar dagen weg, maar volgende week kijk ik er naar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan