Laptop aansluiten op USB aansluiting in de Auto/Camper voor opladen/stroomvoorziening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loek46

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2009
Berichten
149
Besturingssysteem
windows 10 pro
Goede middag,

Ik vraag mij af of het risicovol is om mijn laptop aan te sluiten op de USB-aansluiting van mijn Camper waar 12v op staat.
Dit omdat ik niet altijd op 230v ben aangesloten.
Het lijkt te kunnen want via de normale laadkabel ga je van 230v de spanning verlagen naar de 12 v van de laptop, dus waarom zou het niet rechtstreeks via USB kunnen? Of gaat er toch ergens iets mis?

Je zou zeggen probeer het, maar help ik dan mijn Laptop niet zijn grootje.?

Groet Loek.
 
Hallo

Uw "mijn laptop" ken ik niet ... (geen vermelding mek/typenr)

Desondanks toch een poging

De meeste laptop werken op een voedingsspanning van +/- 19V D.C.

Deze wordt geleverd via een geschakelde voeding , die de 240V A.C. omzet naar 19V.


"aan te sluiten op de USB-aansluiting van mijn Camper waar 12v op staat."

u.s.b. is 5V ... geen 12V.

Mocht deze laptop werken op 19V , zal deze niet opladen indien je slechts 5V ... of zelfs 12V voedingsspanning aansluit.

Dit vormt de 12V batterijspanning om naar 19 V vereist voor de laptop ...

https://www.conrad.be/p/voltcraft-s...t=&utm_medium=&utm_source=&utm_term=&vat=true

Zo goed als zeker bestaan er andere duurdere ??? oplossingen ... dit is er slecht 1 van ...

Mocht je geen 2 linker handen hebben , en zelf iets in elkaar willen knutselen :

https://www.benl.ebay.be/itm/12-32V...204339?hash=item3d30c4baf3:g:P7UAAOSwo4pYfcs9



Peter
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast kan het ook voor 'andere' toestellen dan je laptop.
Indien enkel laptop zou ik zeggen ga voor wat VDK_P voorstelt ... zoniet moet je niet in de PC-winkel maar in de camper-winkel zijn.
Wat je dan nodig hebt is een "omvormer" die van je 12V batterij (woongedeelte) omvormt naar meestal 220V... en daar plug je dan de lader van je laptop in.

Dat werkt maar je kan het al raden - slurpt !!! stroom van je woongedeelte-batterij weg.
Als je die enkel zal kunnen opladen tijdens het rijden op je meerdaagse trip wordt dat tricky business...

Maar als evenwicht kan vinden tussen plug-in van de camper tijdens de nacht op kampeerplaats - omvormer naar 220 V tijdens de dag als je op stap bent dan is dit prima werkbaar !
Wel redelijk duur apparaat.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie,

Ik ga voor de eenvoudigste oplossing voor alleen mijn laptop. De Voltcraft SMP-45 USB.

Loek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan