Access 2019 versus Access uit Office 365

Status
Niet open voor verdere reacties.

KPTPTT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2018
Berichten
321
Hallo. Ik heb een Access applicatie met VBA code ontwikkeld. Hiervoor heb ik het standalone pakket Access 2019 gebruikt. Na wat code aanpassingen voor een controle op een postcode heb ik de aangepaste Front-end geïnstalleerd op de pc's . Nu wil het, dat net daarvoor op kantoor ipv. van het standalone pakket Access 2019, nu Office365 is geïnstalleerd. Sindsdien wordt er op de pc's met de aangepaste FE de foutmelding "Onbekende database-indeling <Pad>" gegeven (zie foto). Opnieuw een koppeling aanbrengen tussen de FE en de BE helpt. Installeer ik een oudere versie van de FE, dan gaat het goed. Wat mij opvalt is dat, als ik via Koppelingsbeheer mbv. het menu het Pad wil opgeven, deze uitgrijst. Na een tweede poging lukt de koppeling tussen FE-BE. Ook de uitvoering van het Koppelingsbeheer wordt net iets anders uitgevoerd.

Ik heb begrepen dat de Access in Office365 een aparte status heeft en niet, zoals de andere apps Word, Excel etc,, in de cloud werken. Het is dan, evenals Access 2019, een standalone pakket. Zie ik dat goed?
"Bijten" de applicaties gemaakt in Access 2019 en uitgevoerd in Access als onderdeel van Office365 elkaar? Kan ik problemen verwachten? Heeft iemand daar ervaring mee?Foutmelding.jpg
 
Laatst bewerkt:
In beginsel zijn het identieke pakketten, dus je zou geen problemen mogen hebben. Access draait in geen enkele versie ‘in de cloud’, dat kan alleen als je Access als Frontend gebruikt op een SharePoint omgeving. Het blijft dus gewoon een stand-alone pakket.
 
In het bedrijf dat ik adviseer hebben we om die reden besloten alle Access applicaties te verwijderen. Na het omswitchen naar O365 gaven ze teveel problemen en kreeg onze afdeling een hoop vragen betreffende niet meer werkende Acces bestanden waarvan we het bestaan niet kenden.
 
Typisch voorbeeld van het paard achter de wagen spannen : werknemers/gebruikers hun tools afnemen waarmee ze efficiënt proberen te werken omdat de IT-afdeling anders te veel werk krijgt. Werknemers méér werk en frustratie / IT afdeling houdt het rustig. Heb dat ook gekend... frustrerend
 
Het probleem is ook dat ze niet efficiënt werken met hun eigen applicaties, mensen steken een hoop tijd in het ontwikkelen van iets zodat ze niet meer aan hun eigen werk toekomen. En het resultaat is meestal dat men gaat werken met een kopie van de gegevens die in het algemeen pakket zitten. Na een tijdje gaan die van elkaar verschillen en worden foutieve brieven naar de klanten gestuurd. Hetzelfde probleem, gelukkig in mindere mate, hebben we met Excel apps. Je kan niet van IT verwachten dat ze door de gebruiker zelfgemaakte apps gaan ondersteunen, dat wordt ook heel duidelijk op onze website vermeld. Daarom bieden we ook op regelmatige tijdstippen opleidingen in de bedrijfssoftware aan zodat ze efficiënt met de goedgekeurde pakketten kunnen werken.
Maar ik ben het eens dat je dan ook geen toegang tot pakketten als Access moet geven. Met Excel ligt dat iets moeilijker.
 
@noella/digicafee: Gaat deze discussie nog bij de vraag uitkomen? Er wordt, zoals wel vaker, nogal stevig afgedwaald...
 
De vraag was: Heeft iemand daar ervaring mee? Dus ik deel mijn ervaringen, misschien nu jij nog?
 
Ik was ermee begonnen. Jij zegt alleen maar: stoppen met Access. Dat vind ik bepaald niet 'helpen'.
 
In het bedrijf dat ik adviseer hebben we om die reden besloten alle Access applicaties te verwijderen. Na het omswitchen naar O365 gaven ze teveel problemen en kreeg onze afdeling een hoop vragen betreffende niet meer werkende Acces bestanden waarvan we het bestaan niet kenden.
Noelag. Denk je dat mijn probleem wordt veroorzaakt door de migratie naar Q365?

Ik heb inmiddels een nieuwe database-engine aangebracht door de FE en BE tabellen, formulieren etc., etc. in een nieuwe Access (stand alone pakket) database te importeren. Dat werkt, echter treedt nog steeds dezelfde foutmelding op.

Wat ik nog kan doen is een abonnement nemen op Q365 en de FE en BE opnieuw te importeren in een nieuwe Access Q365 database. Zou dit zinvol zijn?

Als ik het niet goed krijg, is het over met mijn Access app, het is niet betrouwbaar. En dat na jaren goed werken.
 
Het probleem waar wij tegenaan liepen was tweevoudig: Access werkt niet stabiel werkt in de cloud, en meer en meer van onze applicaties moeten ook via het web en op smartphone raadpleegbaar zijn. Het lijkt erop dat Microsoft minder en minder investeert in Access om het op een professionele manier of met de nieuwe media te gebruiken.

Wat we wel nog lopen hebben is een paar eenvoudige access applicaties die vanop een desktop of via Citrix worden gebruikt om een paar eenvoudige interface tabellen op de SQL server backend tabel te onderhouden. Deze worden dan door SQL Server Reporting Services gebruikt om groeperingen te maken in bepaalde SQL rapporten die we op het intranet publiceren.

Ik weet niet of een nieuwe BE in Access zin heeft, maar je kan wel proberen om de BE up te graden naar SQL server. De express versie is trouwens gratis en die werkt stabiel. Dan kan je de FE en de applicatie zelf gewoon in Access houden.
 
De foutmelding Onbekende database-indeling van de back-end dB komt nog steeds zeer veel voor, de laatste week 27x. Comprimeren en herstellen helpt niet, het programma werkt dan wel weer maar de foutmelding komt dan ineens terug. De databaseonderdelen inporteren in een nieuwe database helpt ook niet.
Op internet lees ik dat er corrupte tabellen/records de oorzaak kunnen zijn.
Nu zijn er softwarepakketten zoals Stellar etc. te koop die de database kunnen testen en herstellen echter de aanschafprijzen zijn hoog (€74,-). Ik heb een demoversie geprobeerd maar krijg uitkomsten (complete tabellijsten) waarbij ik geen fouten kan destilleren. Ik weet dus niet of er wat gerepareerd wordt.
a) Heeft zo'n pakket zin?
b) Moet ik alleen de BE repareren met het pakket of de FE gekoppeld met de BE.
c) Ingeval FE gekoppeld met BE, Blijf de uitkomst van de reparatiesessie een gesplitste database.
 
Als de oorzaak een corrupt record is, kan je dat alleen oplossen in de back-end. Je kan dat trouwens zien door elke tabel te openen en door de records te scrollen. Zie je opeens een record met alleen sterretjes of vreemde tekens, dan heb je het corrupte record gevonden. Dit is weliswaar een tijdrovende methode, maar soms de laatste toevlucht.
Is de oorzaak een corrupt object uit de front-end dan kan je dat merken als de fout zich voordoet bij het openen van hetzelfde formulier/rapport.
Ik weet niet of herstel software pakketten goed zijn, dan moet je even wat recensies van gebruikers opzoeken. 74 EUR is trouwens niet zo duur, mijn wekenlijkse warenhuisrekening is hoger ;-).
Als je een pakket aanschaft en gebruikt zou ik beginnen om alleen de back-end te kontroleren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan