OBV steekwoorden data bijwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

pratpitt

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2010
Berichten
19
Helloow,

Ik gebruik een databestand die ik middels een bijwerkquery wil bijwerken.
Het bijwerken is afhankelijk van twee velden: [Leverancier] en [Beschrijving].

Dit betekent dat wanneer een record een bepaalde leverancier bevat icm een bepaald stekwoord in de beschrijving, deze record een categorie moet meekrijgen (bijv. 1,2,3..)
De steekwoorden zijn dus niet gelijk aan de [Beschrijving]. Deze categorie wordt vastgelegd in het veld [Categorie].

Ik heb dit geprobeerd met behulp van de "criteria" velden in de bijwerkquery alleen lukt dit niet. Dit omdat de waarde van het veld wat bijgewerkt moet worden: [Categorie] afhankelijk is van de combinatie van [Leverancier] en [beschrijving].
Het is dus niet steeds dezelfde waarde.

Daarnaast heb ik geprobeerd om in een aparte tabel ([Categorieën PO]) de combinaties van [leverancier] [beschrijving] en de daaraan gerelateerde [categorie] vast te leggen.
Vervolgens probeer ik in de query middels de criteriavelden deze te gebruiken.
Zo heb ik bij leverancier: =[Categorieën PO]![Leverancier] als criteria neergezet, deze werkt.
Vervolgens bij beschrijving: Like "*[Categorieën PO]![Beschrijving]*". Deze werkt niet, aangezien hij dan naar de tekst [Categorieën PO]![Beschrijving] zoekt en niet naar hetgeen wat in de tabel is vastgelegd.

Kan ik die laatste anders formuleren zodat hij wel naar de steekwoorden uit die tabel gaat zoeken?

ALs het niet duidelijk is hoor ik het graag want ben slecht met uitleggen ;)

Thanks vast en groeten,

Patrick
 
Hallo,

ik vermoed dat je met 'stekwoord', een trefwoord bedoelt. Wat je kan proberen is een nieuw veld Trefwoord aan je tabel toevoegen,en daar het trefwoord in vast te leggen dat je uit de beschrijving haalt, dan kan je wel koppelen naar je nieuwe tabel.
In je query leg je dan een relatie van je oorspronkelijke tabel naar de tabel [Categorieën PO] (trouwens als je het vermijdt om spaties in je tabelnaam te typen, dan moet je niet overal die vervelende haakjes typen) via de velden Leverancier en Trefwoord naar de velden [Categorieën PO]![Leverancier] en [Categorieën PO]![Beschrijving], zonder de like te moeten gebruiken omdat ze identiek zijn. Dan heb je automatisch het juiste veld Categorie. je hoeft geen update meer te doen omdat je het veld al in de resultaat recordset hebt, en je wil geen redundante gevevens in je database.

Dit natuurlijk als elke omschrijving slechts één trefwoord kan bevatten. In het andere geval zal je nog wat aan je tabellenstructuur moeten sleutelen.
 
Zoals je hem nu hebt ingevoerd, maak je er inderdaad een zoektocht op de naam van het veld van. Je moet de wildcards eraan toevoegen op deze manier:
PHP:
Like "*" & [Categorieën PO]![Beschrijving] &  "*"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan