Hoe wordt zo'n invulveld aangemaakt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danny1987Ermelo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 aug 2020
Berichten
4
Hallo allemaal,
Na veel zoeken is het mij toch niet gelukt onderstaande velden zelfstandig aan te maken.
Vraag.png

In de standaard documenten wil ik graag velden invullen waarna deze velden op meerdere plekken in het document geplaatst kunnen worden en daar dus overal dezelfde tekst komt te staan. M.a.w. Als ik bijv. op pagina 1 het projectnummer invul, wil ik dat hij automatisch op andere plekken (waar dit projectnummer ook benoemd wordt) dit nummer aanpast.

Zo zijn er een aantal velden welke ik zelf in het document wil aanmaken.
Hoe kan ik zelf meer velden aanmaken?
 
Je kunt daarvoor het beste de 'ouderwetse' tekstvelden voor gebruiken die je kunt invoegen in je document als je het tabblad <Ontwikkelaars> aanzet. Die oude objecten vind je dan in het blokje <Besturingselementen> als je op het knopje rechtsonder (in het blok van 9 iconen) klikt. Dan zie je bovenin de Oude formulieren staan, en daaronder de Active-X elementen. Van de oude objecten is het tekstveld (<ab>) dan het handigst. Deze kun je een naam geven (Bladwijzernaam) die je terug kunt laten komen in je document.
 
Je kunt daarvoor het beste de 'ouderwetse' tekstvelden voor gebruiken die je kunt invoegen in je document als je het tabblad <Ontwikkelaars> aanzet. Die oude objecten vind je dan in het blokje <Besturingselementen> als je op het knopje rechtsonder (in het blok van 9 iconen) klikt. Dan zie je bovenin de Oude formulieren staan, en daaronder de Active-X elementen. Van de oude objecten is het tekstveld (<ab>) dan het handigst. Deze kun je een naam geven (Bladwijzernaam) die je terug kunt laten komen in je document.

Dankjewel voor je reactie! Bedoel je daarmee deze knop? Als ik die namelijk gebruik krijg ik wel een grijs veld maar daar kan ik niet tekst in plaatsen.
Vraag.png

Als ik die gebruik, lijkt het in mijn onderdeel 'Veld' te komen, maar als ik dan invoeg zie ik mijn ingevulde tekst niet in het Word-document.
Vraag.png

Vraag 3.png
 
Ik zie dat je een nieuwe gebruiker bent van het forum, en dan verbaast het niet dat ook jij de standaard beginners fout gelijk te pakken hebt: de QUOTE knop gebruiken om te antwoorden. Het kan natuurlijk ook zijn dat je de knop <Reageer op bericht: die zo'n 10 keer groter en mooier is, gemist hebt bij het klikken, maar probeer die de volgende keer toch maar te raken, want quooten wordt niet erg op prijs gesteld in het forum :). Nog vele malen mooier is natuurlijk het tekstvak <Snel reageren>, waar je gelijk kan beginnen met typen.

Wat je antwoord betreft: Tekstvakken kun je prima van een standaard tekst voorzien, mocht je dat willen. Je tweede plaatje (de tweede in de tekst is identiek aan de eerste dus die tel ik niet mee) laat een veld zien (ASK of FILLIN) en daar heb je niks aan, je moet als je wilt refereren aan een ingevuld tekstvak een REF veld gebruiken. En dan verwijzen naar de naam die je in het Bladwijzer veld hebt ingevuld. Daarnaast moeten de in te vullen tekstvakken in een beveiligde sectie staan, zodat je ze kunt berekenen bij Afsluiten (dat vinkje niet vergeten).
Wat ik zelf doe (een REF veld aanmaken vind ik te ingewikkeld) is dit: op de plek waar de tekst terug moet komen, druk ik op <Ctrl>+<F9>. Dan krijg je een leeg veld ( te herkennen aan { }). Tussen de accolades typ je dan de naam van de bladwijzer. Verander je niks aan de naam, dan heten ze meestal Text1, Text2 etc. Niet handig, die namen, dus ik zou ze altijd aanpassen.
 
Dank voor je reactie! Sorry voor het foute gebruik van de functies.
Ik ga het morgen eens proberen. Dank wederom!
 
Dank voor je reactie wederom. Ik ben bang dat het iets te hoog gegrepen is voor mij. Ik krijg het niet voor elkaar. Ga nog wel eens googlen naar Ref, ask, fill-in. Wellicht dat het me dan duidelijker wordt.
 
Of je plaatst een voorbeeldje, en we maken er wat in voor je :). Googlen mag uiteraard, maar het staat ook allemaal in de Word cursus beschreven. Gratis en voor niks in de Handleidingen sectie!
 
Document beveiligen

Als je de "oude besturingselementen" gebruikt (wat ook mijn voorkeur heeft) moet je je document als formulier beveiligen voordat de velden echt gaan werken!

David
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan