aantallen in een Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wimbuijs

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2020
Berichten
13
Hoi,Ik ben maar pas begonnen met Acces en ben dus maar een amateur als ik zie welke vragen hier allemaal worden gesteld.
Ik heb een tabel met activiteiten en een tabel waar keuzes gemaakt worden uit deze activiteiten naar voorkeur, dus tabel met velden [Keuze1], [Keuze2], [Keuze3] enz.
Als ik nu een query maak van deze tabel om te berekenen hoe vaak een bepaalde activiteit gekozen is , geeft hij alleen de aantallen voor keuze1 .
Wat doe ik fout ?
 

Bijlagen

  • Database1.zip
    42,3 KB · Weergaven: 24
Allereerst welkom bij HelpMij! Ik heb even naar je tabel gekeken, en zie al gelijk een enorm probleem met je tabellen, en dus ook je query. De tabel KeuzeActiviteitT is namelijk niet genormaliseerd. Wat dat is, kun je, altijd aan te bevelen als je nieuw bent met Access, in de Access cursus lezen die in de Handleidingen sectie staat.

Je kunt het probleem zelf heel snel zien als je naar je veldnamen kijkt: zodra je velden ziet met de namen Keuze1 t/m Keuze8 weet je dat er een probleem is. Er hoort per record namelijk maar één veld Keuze te zijn, en geen acht. Wat doe je als je er ineens 9 of 12 nodig blijkt te hebben? Velden erbij maken? Niet doen dus, maar één record per keuze maken. Dat betekent dus gelijk dat je een oneindig aantal keuzes kunt toevoegen, want er is geen beperking meer. Voor een deelnemer met 3 keuzes maak je dus 3 records, een persoon met 8 krijgt er 8 en een persoon met 20 krijgt er 20.
Als je het op die manier inricht, is ook gelijk je probleem opgelost, want dan klopt je telling ook weer :).

Nog een tip: gebruik nooit keuzelijsten in een tabel die zijn gebaseerd op tabellen, maar altijd tekstvelden. Keuzelijsten gebruik je op formulieren, niet in een tabel.
 
En ik heb de db even voor je omgewerkt, want dat kostte nauwelijks tijd, zoals je ziet.
 

Bijlagen

  • Database1.zip
    27,8 KB · Weergaven: 32
In zo een lijst is het misschien ook nuttig om de zwaarte van de keuze te laten meewegen (bv. eerste keuze = 1, tweede keuze = 1/2, derde keuze = 1/3, ..)
 

Bijlagen

  • Keuze.zip
    45,9 KB · Weergaven: 22
Ik wil jullie hartelijk bedanken voor deze oplossing, zoals u ziet zit ik nog echt in de amateurfase.
Ik ga hier verder mee aan de slag ,en hoop alzo om wat meer te ontdekken in Acces.

Door moed en volharding; bereikt ook de slak de ark !

nogmaals mijn dank.
 
Graag gedaan, en succes op dit mooie pad. We zien de volgende vraag graag tegemoet :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan