per ongeluk back-up SSD schijf overgeschreven

Status
Niet open voor verdere reacties.

voex

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 aug 2020
Berichten
2
Ik wilde een windows 10 boot op een externe ssd schijf zetten met behulp van de media creation tool van windows (https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10)

Ik had een lege ssd schijf aangesloten via usb en netjes de stappen van de tool gevolgd, maar bij het kiezen van de USB-flashstation om de installatie op te zetten koos ik per ongeluk de verkeerde schijf....i.p.v. de lege schijf koos ik mijn andere ssd schijf met al mijn backup bestanden erop. :(

Nu is is mijn backup ssd schijf van 1TB nu alleen zichtbaar als een kleine 32GB schijf als "ESD-USB" met alleen de windows 10 installatie erop

3Z1SE07.png

betekent dit dat al me bestanden op mijn back-up schijf geformatteerd zijn of valt het nog te redden?
Ik wil hem dus graag weer terug als een normale 1TB schijf i.p.v een 32GB boot, en als het mogelijk is ook met mijn oude bestanden erop weer terug.

Is dit nog mogelijk?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet daar te weinig van. Ik lees op internet tegengestelde antwoorden. Soms dat herstel niet mogelijk is en dan weer wel.
 
Als de data je echt lief zijn,.. .zoek iemand in de buurt die er echt verstand van heeft. Elke actie die je zelf doet maakt de kans op herstel een stuk kleiner, als je er geen verstand van hebt. Ook met tips op afstand... bloedlink als dit weinig of nooit gedaan hebt.
Tis maar net wat het je waard is.. .anders een pro recovery bedrijf inschakelen.

de lege schijf koos ik mijn andere ssd schijf met al mijn backup bestanden erop
Je hebt dan toch nog de originele bestanden? Die kun je toch weer backuppen?
 
Je zou eerst moeten begrijpen wat er nu precies gebeurd is. Want 28,1 GB van 31,9 GB beschikbaar kan nooit qua grootte Windows opstaan. Dus de vraag is, hoeveel van die 1 TB is werkelijk overschreven want dat kun je niet terughalen de rest mogelijk nog wel. Mogelijk dat Lange Pier daar een antwoord op heeft.
 
Thinking aloud .... Is het niet zo dat om een schijf bootable te maken, zoals hier in deze poging om er een Windows boot op te zetten dus is gebeurd, er altijd een volledige format wordt uitgevoerd ? Zelfs de partitie opnieuw wordt aangemaakt (om het bootable effect te verkrijgen) ?
Dat zou betekenen dat er een partitie is aangemaakt op de schijf nadat de oude partitie werd weggegooid. En dan valt er dus niets meer te recupereren.
 
Ik heb zoiets aan de hand gehad bij mijn broer, die had zijn windows opnieuw geïnstalleerd en kwam er toen achter dat zijn backup op externe hd niet toegankelijk was.
Eerst met recuva (oid) geprobeerd, werkte niet echt. Toen QPhotoRec gevonden, op usb-stick gezet en kon toen de gehele boot-schijf (ook 1 TB) scannen op foto's, duurde wel een dag. Heb er zo duizenden weten te redden. Dus windows doet dus geen volledige format.
https://codecpack.co/download/QPhotoRec.html
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zoiets aan de hand gehad bij mijn broer, die had zijn windows opnieuw geïnstalleerd
Volgens mij is dat toch niet helemaal hetzelfde : het gaat er niet om of Windows opnieuw werd geinstalleerd maar wel dat de schijf in kwestie tot het bootable installatie medium werd gemaakt en daarbij wordt volgens mij de schijf wél overschreven ...
 
Yep, ik zou eerst een image of nog mooier een kloon maken op een andere geschikte schijf en dan met Testsdisk een deep search doen.
Ga zelf niet met de originele schijf aan de slag zonder dat je behoorlijk wat ervaring hebt, pak altijd de gekloonde schijf of de image. Een foutje (extra..) en mogelijk ben je alles kwijt wat nog te redden zou zijn geweest door iemand die wel weet hoe het moet...
 
Kijk eens met TestDisk of je de oude partitietabel terug kunt zetten, neem aan dat het om 1 partitie gaat, mocht de unallocated ruimte raw uit kunnen lezen en die ziet ook de bestanden dan kun je doormiddel van "list" en "copy" die naar een andere schijf kunnen kopiëren.

En waarom een SSD daarvoor gebruikt en geen USB stick? vermoed dat de eerste niet bootable kan worden gemaakt want dat is nodig om er vanaf te kunnen installeren.
 
Bedankt voor de feedback iedereen.

na wat googlen op restore programmas kwam ik uit bij EaseUS Data Recovery.

EaseUS toonde dit:
S7x8ePo.png

Blijkbaar had de windows media creation tool alles automatisch opgeslagen op een aparte partitie wat EasseUS als een "verloren partitie" ziet.
Heb alles nu meteen gebackupt van mijn verloren partitie-1 naar een andere sdd externe schijf. Moest hem meteen naar een andere externe schijf doen omdat ik maar weinig ruimte heb op mijn C en D.

Alles lijkt grotendeels terug met een paar videobestanden die niet meer willen afspelen. Maar ben al blij genoeg dat ik minstens 95% terug heb :)

Ik heb ook QPhotoRec en TestDisk uitgeprobeerd maar begreep niet zo goed hoe ze werken.

Ik wil bijvoorbeeld nu weer op mijn SDD waar de 32GB ESD-USB boot op staat de boot partitie wissen om hem weer terug te krijgen op de "verloren partitie" als standaard. Maar Testdisk is iets te lastig om te begrijpen voor mij.

Kijk eens met TestDisk of je de oude partitietabel terug kunt zetten, neem aan dat het om 1 partitie gaat, mocht de unallocated ruimte raw uit kunnen lezen en die ziet ook de bestanden dan kun je doormiddel van "list" en "copy" die naar een andere schijf kunnen kopiëren.

Kun je me uitleggen wat ik hier moet doen? HIj heeft dus de SDD gevonden met de boot erop (Toshiba)
gUJStBI.png


En waarom een SSD daarvoor gebruikt en geen USB stick? vermoed dat de eerste niet bootable kan worden gemaakt want dat is nodig om er vanaf te kunnen installeren.

Ik kon even geen usb stick vinden in huis dus ik dacht doe het ff snel zo. Lesje wel geleerd nu :)
Ik denk dat ik voortaan ook alles maar op 2 schijven blijf backuppen voor de zekerheid
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi gedaan.:thumb:

Ik denk dat ik voortaan ook alles maar op 2 schijven blijf backuppen voor de zekerheid

Dat is heel verstandig. Maak altijd meerdere systeem- en datakopieën op verschillende externe HDD's/SSD's want schijven kunnen defect raken. Maak ook een herstelmedium met de gebruikte back-upsoftware. Je kunt dan altijd snel herstellen. Geef schijven een naam (label)!

Verder kan ik je niet helpen.
 
Idd mooi! :cool:
Dat eea zo netjes bij elkaar gezet werd als " "verloren partitie"" is voor mij ook nieuw.
Ik denk dat ik voortaan ook alles maar op 2 schijven blijf backuppen voor de zekerheid
Yep... 1 backup is pas een backup als je op je PC ook alles hebt staan... en dat lukt veel mensen echt niet... dus je hebt een 2e backup nodig. Van foto's die me dierbaar zijn heb ik wel 4 backups of meer... .Daar gebruik ik vaak oude schijven voor waar je iig dat probleemloos op kwijt kunt.

Testdisk is wellicht lastig, maar als je goed leest kom je er wel uit.
Op hun site staat toch een een volledig uitgewerkte Help, in het Engels.
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Als je dat niet zo goed eigen bent, probeer de vertaling, maar pas op... soms worden woorden "krom" vertald".
https://translate.google.com/transl...rity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step&sandbox=1
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan