pc start niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

hithotline

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2003
Berichten
213
Vanochtend wilde mijn pc niet starten, 6 jaar oud, zelf bouw, 2x samsung ssd en gigabyte mobo. Hij bleef in een eindeloze loop hangen zonder dat de pieptoon kwam. Dus fans aan en weer uit en weer aan etc etc.
Alles uitgebouwd en getracht kaal te starten met ook een ander voeding, exact hetzelfde probleem, Op een gegeven moment het geheugen eruit gehaald om te kijken of dat het piepertje nog wel ok is. En idd hij piepte bij afwezigheid ram geheugen. Uitgezet, geheugen er terug in gezet, en het systeem startte plots weer. Alles terug gebouwd en helaas pindakaas hij deed het weer niet. maar blijft nu niet altijd in een loop hangen, soms blijft hij net voor het bios steken en ik hoor dan een tikkend geluid in de kast. Onderzoek wijst uit dat de onboard netwerkkaart precies op de maat van tikken knippert en het lijkt daar ook vandaan te komen. Nog maar eens het geheugen losgemaakt en herstart. Pieptonen komen weer ik schakel dan uit plaats het geheugen terug en hij start weer normaal op. Windwos 10 herstarten kan gewoon wel, maar als hij helemaal uit is geweest dan werkt het weer niet. Hij is nu aan en alles functioneert prima. Zou het moerbord gaar zijn, in de bios kan ik niets ontdekken en heb de knoopcel ook al gewisselt. Als er dan sluiting ergens zou zitten op het mobo dan begrijp ik niet waarom het alleen met een koude start is. Iemand een idee? Ga alvast maar mobo cpu en ram bestellen, heb er weing vertrouwen in. Wie meer weet is heel slim
 
Een directe oplossing voor uw probleem heb ik helaas niet, maar het lijkt een beetje op een probleem dat ik enkele dagen geleden had. De pc startte wel op maar bleef hangen. Het led-je van de monitor bleef oranje en het scherm bleef blank.


Na 6-7 keer opnieuw opstarten zag ik eindelijk een scherm met opties. Heb toen getracht om via Safe Mode een herstel uit te voeren. Helaas. Uiteindelijk met veel tegen zin de Aomei herstelschijf laten draaien en een back-up terug gezet. Na uren van installeren en de oude bestanden ophalen werkte de pc weer.


Het ligt niet aan de voeding van uw pc want u heeft een andere geprobeerd. Kan het evt. het geheugen zijn? Heeft u overwogen om het geheugen met Memtest86 te controleren? Kunt u nog een herstel uitvoeren?
 
Als hij eenmaal draait heb ik nergens last van, alleen starten met de start knop geeft problemen, een herstart niet.
Als ik het systeem wil herstarten geeft dat geen enkel probleem, maar een koude start wil alleen maar lukken als het mobo een storing heeft gehad door bijvoorbeeld het geheugen eruit te halen of de knoopcel te verwijderen of de bios te resetten met jumper. Zet ik hem helemaal uit en wil dan herstarten dan begint de netwerkkaart te tikken en op de maat daarvan het ledje van de lankaart te knipperen. Ik zal in de bios de lan eens uitzetten, kijken wat er dan gebeurd.
 
Misschien een rare gedachte, doe eens een bios reset, en schakel in ieder geval de wake up on lan functie uit in de bios.
Start ie daarna koud wel door?
 
Bios reset met de jumper en ook default settings hielpen niet. WOL staat niet in het bios bij mij
 
Als hij eenmaal draait echt nergens last van, zelfs de slaapstand werkt. Maar als hij echt helemaal uit is, komt ie bij opstarten in een eindeloze loop of hij blijft heel lang op zwart voordat de bios start en het piepje dus hoorbaar is. In de tussentijd hoor ik dus duidelijk tikkende geluiden vanaf het mobo komen (regelmatig met tussenpozen van een seconde of 5), met niks eraan, mobo ligt op plank en met tikken zie je ook de led oplichten van de lan kaart. die had ik uitgezet in de bios maar dat is natuurlijk onzin want ik geraak daar dan niet eens.
 
Hallo

Mits je toch ergens moet beginnen ...

Voedingsspanningen controleren m.b.v. multimeter.

A.t.x. connector alsook de diverse hulpspanningen op het motherboard zelf.

Controleer visueel ook de condensatoren op motherboard op lekkage/bol staan.

Vermelding merk/typenr voedingen waren nuttig geweest ... uiteraard het korrekte typenr v/h motherboard ook.

Tijdens foutzoeken zijn de s.s.d's en h.d.d. uiteraard afgekoppeld , want powercyclen hebben deze niet graag ...

Peter
 
Voedingsspanningen heb ik nog wel ergens een schema van liggen, weet dat niet uit mijn hoofd. De voeding is een coolermaster rs400- psap, de test voeding voor los op het plankje is een wat oudere die ik voor dit soort doeleinden heb bewaard is een maxpower 400.
Condensatoren zijn de meeste solid, en niets aan te zien. Moederbord is een Gigabyte GA-H81M S2V. (5 jaar oud)Bord zit nu weer gewoon ingebouwd omdat ie nu werkt, zet pc nu in slaapstand. Zelfs een hele nacht lukt dan. Maar zet ik hem nu uit en probeer te Op
te starten dan gaan de fans heel hard draaien en valt ie uit en begint weer opnieuw
 
waarschijnlijk een heel domme opmerking, maar kan het niet aan de aansluitingen van de startknop liggen? Haal de cover voorzichtig los en controleer de draadjes. Ik heb dit ong. een jaar of zes geleden met een pc aan de hand gehad. Nadat ik de contacten van de slaap knop had om gewisseld startte de pc als vanouds.
 
Nee dat kan niet, als ik het bord uit de casing start doe ik dat door de start pinnetjes even te verbinden met een schroevendraaier. Ook dan de eindeloze loop
 
Startproblemen zoals geschetst is een soldeerverbinding die zodra het wat warmer wordt contact maakt, met wat 1/1½ mm harskernsoldeer en een 15Watt boutje die van de ATX stekker eens nalopen.
 
Ik heb hier geen soldeerbout van 15 , wel 25 wat lange pier, dus wordt het denk ik toch maar uitwisselen. Voor 155 euro heb ik ongeveer hetzelfde bordje met een pentium gold en 8gb ram.

Zojuist nog een keer helemaal uitgezet voor ongeveer 1 minuut, en ik had zowaar een herstart , althans hij viel niet weer uit. Beeld bleef wel zwart, en pas na ongeveer 1 minuut de pieptoon, helaas toen weer geen beeld(ook niet bios scherm). Reset knop werkte ook niet, Dus met 4 secs ingedrukt uitgezet. En na 10 secs weer opgestart, en ja hoor hij start weer heel snel en volledig zonder enige storing of andere vertraging. Vannacht in slaapstand gestaan en kon heden ochtend gewoon beginnen met een muisbeweging startte alles weer en zat ik in het aanmeldscherm. Dus of dat van die soldeerverbinding dan opgaat dat weet ik niet. Hij is immers in slaapstand gewoon uit.
 
Hallo

"Hij is immers in slaapstand gewoon uit. "

Nee ...

Grote delen van het motherboard staan nog onder spanning....

Anders zou de p.c. niet wakker kunnen worden met een toetsaanslag ...

Peter
 
Ik heb hier geen soldeerbout van 15 , wel 25
Probeer die.
Even erop houden en zodra het soldeer smelt het harskernsoldeer tegen het eiland even laten smelten, niet via de bout, niet te lang dus i.v.m. doorbranden koperbanen.
 
VDP_P maar das toch altijd anders zou ik met de startknop ook niet kunnen starten? Het ledje aan de voorzijde van de cardreader blijft ook altijd branden.

Lange Pier Het solderen ga ik proberen als de nieuwe spullen binnen zijn anders heb ik als ik het verklooi helemaal niks meer.
Dank voor jullie input tot zover
 
Zojuist de soldeerpuntjes van de atx stekker wat opgesoldeert. Hij komt niet meer in een loop nu, dus is het wel degelijk een moederbord issue. Hij is nu ook weer terug ingebouwd en ook daar niet in loop. Maarrr iets te vroeg gejuicht , na de start als de fans weer een normale snelheid hebben duurt het toch weer lang dat je de pieptoon hoort en het bios scherm zichtbaar wordt. Inmiddels al 4x geprobeerd maar blijft hetzelfde. Morgen komen de nieuwe spullen binnen en deze maar inbouwen, al genoeg tijd verdaan. Mobo is denk ik toch ergens gewoon slecht
 
Had toch nog even een helder moment, soort van laatste poging. Ik heb de bios geflashed naar een nieuwere versie met de tool @bios van Gigabyte. Het resultaat was te mooi om waar te zijn. Hij start weer supersnel als vanouds.
We gaan het even aankijken maar voor nu lijkt het opgelost. Allen bedankt voor de input.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan