• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dropdown excel met mogelijkheid zoeken in lijst via zelf intypen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buysal

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2020
Berichten
21
Hoi,

Ik heb 2 sheets, waarvan één bevat een lijst met nummers in colomA en namen in colomB (Tabblad 1). Bijvoorbeeld In Sheet1; A2=1001 B2=Hans, A3=1002 B3=Marie, A4=1003 B4=Kees enz. Ik wil in tabblad 2 een dropdown menu maken met mogelijkheid zoeken in de lijst via zelf intypen voor colomA en ook voor colomB. Ik heb alle mogelijkheden uitgeprobeerd via Namen beheren, verwijzing en de formule verschuiving, ik krijg lijst te zien maar ik kan geen naam intypen. Blijkbaar doe ik ergens een fout. Het lukt mij niet! kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt!

Groetjes.
 
Verplaatst naar de juiste sectie.
 
Zonder excel bestand met je gegevens is het gissen, post een voorbeeld bestand
 
Beetje omslachtig, maar misschien is dit wat?
 

Bijlagen

  • dropdownlist met zoekfunctie.xlsx
    115,1 KB · Weergaven: 40
Bedankt voor de sheet Gijstbert1,

Helaas kan ik deze niet voor meerdere regels toepassen. Hierbij een voorbeeld.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • dropdownlist met zoekfunctie.xlsx
    108,6 KB · Weergaven: 32
Begrijp ik het goed dat het dan ook de bedoeling is als je kolom C invult, excel zelf kolom D aanvult, en andersom?
Ik denk niet dat dit kan.
 
Wat wil je intikken :

Nummer en naam
of enkel : nummer en naam invullen door Excel
of enkel : naam en nummer invullen door Excel

het is nu helemaal niet duidelijk wat je precies wil ..
 
Eerst nummer invullen en daarna naam (voor office 365)
 

Bijlagen

  • dropdownlist met zoekfunctie (1).xlsx
    109,9 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Beste helpers,

Mijn bedoeling is nummer en naam moeten in aparte cellen staan. Bijvoorbeeld A1 is nummer, B1 is Naam. Zoekfunctie moet niet nummer+naam zijn. Voor de cel A1 een zoekfuntie (op nummer zoeken) en B1 een zoekfuntie (zoeken op naam). Vervolgens moet ik deze door kunnen kopieren naar de volgende rij (en). Als ik de formule in het bijgevoegd document doorkopieer naar volgende rij, dan wordt de zoekoptie beperkt. Dan krijg ik niet de gele lijst te zien, maar een deel er van, dat ik aan het zoeken was geweest in eerdere cel. Doorkopieren van de zoekfunctie naar volgende rij werkt niet.

Hopelijk nu beter te begrepen is.

Groetjes,
 
sorry, ik kan er nog altijd geen touw aan vastknopen ...

Zoekfunktie ? ik zie geen zoekfunktie in je voorbeeld.
A1 moet nummer zijn, B1 naam
En dan zie ik daar gewoon staan "Typen" en dat gele veld...

In de kolommen met referenties staan héél ingewikkelde formules : zouden eigenlijk gewoon referentielijst moeten zijn voor een lookup, etc... etc...

Ondoorgrondelijk.

Misschien beter eens uitleggen wat je wil bekomen ZONDER te verwijzen naar de cellen want die haspel je door elkaar.
 
Als ik het goed begrijp heb je allemaal unieke nummers.

Dan kun je toch gewoon VERT.ZOEKEN gebruiken en hoef je toch geen naam meer te selecteren.
 

Bijlagen

  • Dropdownlist met zoekfunctie (3).xlsx
    108,8 KB · Weergaven: 30
JVeer,

bedankt door jouw bijgevoegd sheet komt dichteerbij. Ik denk dat ik daarmee verder kan.

Maar inderdaad, het zou heel fijn zijn als ik de kolom C invul, dat Excel kolom D zelf aanvult en andersom. Jammer dat het niet kan.

Groetjes :)
 
Met een ActiveX-combobox gaat het.
 

Bijlagen

  • __taakverdeling.xlsb
    22,9 KB · Weergaven: 36
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan