CPU te warm

Status
Niet open voor verdere reacties.

cyberstefke

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2008
Berichten
90
Ik krijg de laatste maanden vaak de melding van 'het systeem' dat mijn CPU boven de 85 graden zit.

Is dit erg en hoe komt 't? En zo ja wat doe ik eraan?


Kernen 4
Threads 4
Naam Intel Core i5 2500K
Codenaam Sandy Bridge
Pakket Socket 1155 LGA
Technologie 32nm
Specificatie Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz
Familie 6
Uitgebreide familie 6
Model A
Uitgebreid model 2A
Stepping 7
Revisie D2
Instructies MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, Intel 64, NX, VMX, AES, AVX
Virtualisatie Ondersteund, Uitgeschakeld
Hyperthreading Niet-ondersteund
Fansnelheid 1056 RPM
Stock kernsnelheid 3300 MHZ
Stock bussnelheid 100 MHZ

Kernsnelheid Multiplier Bussnelheid Temperatuur Threads
Kern 0 3308.7 MHZ x 33.0 100.3 MHZ 86 °C APIC ID: 0
Kern 1 3308.7 MHZ x 33.0 100.3 MHZ 89 °C APIC ID: 2
Kern 2 3308.7 MHZ x 33.0 100.3 MHZ 88 °C APIC ID: 4
Kern 3 3308.7 MHZ x 33.0 100.3 MHZ 90 °C APIC ID: 6
 
Laatst bewerkt:
Is al een 'oudje' ik gok dus dat de koelpaste (of thermalpad) uitgedroogd is, dus koeler verwijderen, oppervlakken goed schoonmaken en een nieuw dun laagje koelpasta aanbrengen op de processor en dan de koeler weer terug plaatsen.
De hoge temperatuur is natuurlijk niet goed, maar de processor heeft een eigen beveiliging, bij een hoge temperatuur gaat die eerst langzamer werken en als die echt heet wordt gaat die vanzelf uit.
 
Laatst bewerkt:
@maestro12

Bedankt voor het snelle antwoord. Mijn pc doet 't verder prima voor wat ik 'm nodig heb. Zou het evt helpen om een iets 'betere' tweedehands aan te schaffen?

Ik zie hier bv mij in de buurt voor <50€ een:

Intel Xeon Processor E3-1220 v1 socket 1155
Intel Xeon Processor E3-1270 v1 socket 1155
 
Ik snap even niet helemaal wat een te hoge temp. te maken heeft met het plaatsen van een andere processor..?
a) je moet dan eerst kijken of het moederbord de andere processor wel ondersteund, soms is daarvoor een BIOS-update nodig.
b) wat schiet je ermee op..? Je moet bij het plaatsen van een andere processor dezelfde handelingen uitvoeren die @maestro12 hierboven beschrijft....
 
Het was gewoon een extra vraagje ;-)

Ook omdat maestro zei: is al een oudje.

Ik dacht als ie er dan toch afmoet, kan ik hem misschien ineens eens upgraden.

Misschien dat voor hetzelfde als dat ik nu doe, een nieuwe processor misschien minder zwaar belast wordt? Of zie ik dat fout?
 
Of er een andere processor op kan, geen idee, daarvoor moeten we het merk en type moederbord weten.
Als je dat niet weet kun je Speccy gebruiken, download Speccy, draai het en als die klaar is met analyseren kies je in het menu ->File->Publish snapshot
Je krijgt dan een link die je hier kunt plaatsen.
Maar, uit mijn hoofd, kom je met Socket 1155 niet verder dan de derde generatie i5 processoren, dus heel veel snelheidswinst ga je niet boeken.

https://www.ccleaner.com/speccy/download
 
Moederbord
Fabrikant ASUSTeK COMPUTER INC.
Model P8Z77-M (LGA1155)
Versie Rev 1.xx
Chipsetfabrikant Intel
Chipsetmodel Sandy Bridge
Chipset-herziening 09
Southbridgefabrikant Intel
Southbridge-model Z77
Southbridge-herziening 04
Systeemtemperatuur 28 °C
BIOS
Merk American Megatrends Inc.
Versie 1806
Datum 3/01/2013
Spanning
VIN7 0.216 V
VIN8 1.128 V
VIN9 0.168 V
VIN10 1.024 V
VIN11 1.032 V
VIN12 0.280 V
VIN13 0.184 V
VIN14 0.168 V
CPU CORE 1.160 V
MEMORY CONTROLLER 1.032 V
AVCC 3.360 V
3VCC 3.360 V
VIN4 1.024 V
VIN6 0.280 V
PCI-gegevens
Slot PCI-E
Slottype PCI-E
Slotgebruik In gebruik
Busbreedte 32 bit
Slot benaming PCIEX16_1
Kenmerken 3.3V, Gedeeld, PME
Slotnummer 0
Slot PCI-E
Slottype PCI-E
Slotgebruik Beschikbaar
Busbreedte 32 bit
Slot benaming PCIEX1_1
Kenmerken 3.3V, Gedeeld, PME
Slotnummer 1
Slot PCI
Slottype PCI
Slotgebruik Beschikbaar
Busbreedte 32 bit
Slot benaming PCI1
Kenmerken 3.3V, Gedeeld, PME
Slotnummer 2
Slot PCI-E
Slottype PCI-E
Slotgebruik Beschikbaar
Busbreedte 32 bit
Slot benaming PCIEX16_2
Kenmerken 3.3V, Gedeeld, PME
Slotnummer 3
 
Computers zijn stofzuigers en meestal wordt er wel op gelet dat er zich geen plukken stof vormen maar onderin het koelelement, waar je het niet kan zien, zal er na een jaar een dekentje fijnstof liggen. Dit kan worden weggeblazen, als de fan daardoor maar niet hard rond gaat draaien. Een vuile fan presteert trouwens ook minder. Bij het blazen dan ook een stofzuiger gereed houden. Dieper gelegen vuil is reden nummer één.

Voor veel te dik, als broodbeleg, aangebrachte en dan na verloop van tijd verdroogde koelpasta vervangen maak ik voorbehoud voor computers die het koelelement vastgeplakt hebben met een tweezijdig klevende sticker op de processor. Hier kan je vaak het grendeltje om de processor uit de socket te nemen niet meer bereiken en je krijgt het koelelement toch niet meer los. Het zou dus ingewikkelder kunnen zijn dan het lijkt en er is dan geen pasta.

Vaak hebben computers het "oven effect" waarbij delen van de al opgewarmde lucht opnieuw warmer worden en dan natuurlijk niet meer koelen. Controleer dus dat er een goede doorstroming van lucht in de kast is. Speciaal hiervoor hebben computers vaak lucht tunnels die boven de zuigende en naar beneden blazende ventilator van de processor uit komen. Soms heeft de computer ventilatie gaten in de zijkant, boven de processor maar ontbreekt een tunnel, deze kan u dan zelf maken. In een computer heb ik een salade doosje aan de binnenkant bevestigd.

Is er geen air duct te regelen dan wordt een kast ventilator noodzakelijk. De plaats van de computer in de kamer kan uitmaken, als het onder een bureau en in een hoek staat. In de winkel of op internet kan je voor zo een ventilator een snelheidsregelaar kopen waardoor geluid beperkt blijft.

Instellingen van computers omvatten steeds vaker het overclocken of, voor de processor, Turbo Boost en Speed Step technieken. Overclocken geeft meer stroom en dan wordt de computer natuurlijk veel warmer. De CPU versnellingstechnieken maken dat de processor meer bezig is en bij zware taken niet alleen sneller maar ook overmatig belast wordt. Evenzo zou u na kunnen gaan of er niet te veel taken draaien.
 
Ik heb al het stof eens van de fan geblazen. Het probleem doet zich nu al 2 weken niet meer voor ;-)
 
Conclusie: vaker doen..... is hooguit 10 - 15 min werk incl. an- en afkoppelen.
Ik zet 2x per jaar de compressor op de ventilatoren, koelers en moederbord..
Nog nooit een temperatuur-probleem gehad, ook niet na 11 jaar gebruik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan