Goede opschoon software gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.394
Heeft iemand een tip voor goede opschoon software?
Software dat internet activiteit maar ook programma activiteit verwijderd.
Ik gebruikte altijd Tracks Eraser Pro of Glary Utilities maar die verwijderen niet de Office 2016 recente items lijst. Wel bij de taakbalk maar niet in het programma zelf.

Thanks!
 
De beste opschoonservice is het bijhouden van een goede image van de harde schijf/SSD waar Windows op staat en die image moet je dan ook regelmatig updaten (naar eigen voorkeur).

Je krijgt de garantie van een echt schoon systeem zoals je hem ingericht hebt.
Heb recent nog een beschrijving gegeven.
https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/955672-CCleaner?p=6252500&viewfull=1#post6252500

Dit helpt tegen nog meer kwalen die je kan overkomen....
* Bij een virus of trojan besmetting
* Bij een crash of Windows-probleem die niet meer te repareren is
* Bij het stuk gaan van de boot harde schijf... als je zorgt dat de vervangende schijf ook een SSD of normale schijf is, mimnimaal zo groot als de defecte, dan zet je de image terug en klaar...
* ik vergeet vast wat...

HET voordeel is: Je weet zeker dat het altijd werk... en het kost max 15-30 minuten... een beetje afhankelijk hoe snel je PC is.

TIP: Dit staat compleet los van het backuppen van je mail, foto's, documenten op een andere externe harde schijf of locatie... Maat dat deed je vast al.:thumb:
Al die zaken doen die veel belovende opruim programma's niet... ze doen vaak zaken die je niet wilt ...en ze maken iig bijna nooit een image van je harde schijf.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel @route66 voor je bericht! Dat doe ik gelukkig ook, Acronis True Image gebruik ik regelmatig los van de dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse back-up.
Het ging mij ook meer om internet geschiedenis en Word/Excel (2016/365) andere programma's geschiedenis en tijdelijke bestanden opschonen.
 
@langepier bedankt voor aanvulling, heb niet de pro versie van ccleaner geprobeerd maar lees inderdaad dat die ook meer opschoont. Dus ook Word/Excel recent files?
 
Het gebruik van recent documents kan je in Word en Excel ook gewoon uitschakelen.
 
Laatst bewerkt:
"Wise Disk Cleaner" kun je zo instellen dat die nog een (grote) slag verder gaat met opruimen in vergelijking met CCleaner. Ik heb ze beide. Zelf gebruik ik echter CCleaner.
 
@edmoor, bedankt; dat weet ik maar gedurende de dag vind ik de recente documenten wel fijn. Eind van de dag mag het weg.

@langepier, ccleaner pro haalt jammer genoeg niet recent documents bij Excel/Word 2016 zelf weg.

@veng, ik ken Wise Disk Cleaner nog niet, bedankt. Ga ik proberen.
 
Overweeg een programma wat alle wijzigingen bijhoudt en de computer bij opstarten weer origineel maakt, zoals bij openbare computers. Mappen kunnen naar keuze uitgezonderd worden. De computer blijft dan origineel en na veranderingen is een nieuw herstelpunt snel gemaakt. Dat voorkomt onzekerheid over of alle cache's wel worden meegenomen of dat er iets te herleiden is en het is veilig. Voorbeelden van programma's die de computer bij opstarten origineel houden zijn Rollback Rx Pro en Skanix Illusion.
 
@Alfred2: Das eigenlijk wat ik met Aomei Backupper ook doe... je zet de image terug, wat in jouw woorden er uit komt als "de computer bij opstarten weer origineel maakt,"
Wat met oa de recent documents bij Excel/Word 2016 e.d. weggehaald wordt is natuurlijk klein werk in verhouding tot een image terug zetten of een rollback draaien...

Persoonlijk vind juist de recent docs/xlsx dat die er staan super efficient ... dan hoef ik niet eerst naar die plaats te gaan met "Bestand openen..." en bij mensen die veel sub mappen hebben... is dat best een vervelende klus, imho vervelender dan het optisch ervan aanwezig zijn van die handige links in de recent documenten plaats in de diverse office menus.

Maar ja smaken verschillen gelukkig ... anders wordt het zo saai op deze wereld... :cool:
 
CCleaner is vrij eenvoudig te gebruiken en doet goed zijn werk. Er zouden meer software-ontwikkelaars moeten zijn die een goed en allesomvattend programma maken zeker betreffende de privacy. De uitleg en functies moeten goed duidelijk zijn. Tegenwoordig wordt alles van je pc bewust of onbewust gestolen.

"Bestand openen..." en bij mensen die veel sub mappen hebben... is dat best een vervelende klus,
Dat was zeker voor de Tweede Wereldoorlog. Met de zoekmachine Everything van Voidtools heb je binnen een milliseconde ieder bestand of map wat op je pc staat, wel een beetje handig in worden en een paar trucjes leren en toepassen.
 
CCleaner is vrij eenvoudig te gebruiken en doet goed zijn werk. Er zouden meer software-ontwikkelaars moeten zijn die een goed en allesomvattend programma maken zeker betreffende de privacy. De uitleg en functies moeten goed duidelijk zijn. Tegenwoordig wordt alles van je pc bewust of onbewust gestolen.

"Bestand openen..." en bij mensen die veel sub mappen hebben... is dat best een vervelende klus,
Dat was zeker voor de Tweede Wereldoorlog. Met de zoekmachine Everything van Voidtools heb je binnen een milliseconde ieder bestand of map wat op je pc staat, wel een beetje handig in worden en een paar trucjes leren en toepassen.
 
Dat was zeker voor de Tweede Wereldoorlog.
Toen hadden ze al & nog andere problemen.....

Met de zoekmachine Everything van Voidtools heb je binnen een milliseconde ieder bestand of map wat op je pc staat, wel een beetje handig in worden en een paar trucjes leren en toepassen.
Ga eens bij veel pc gebruikers staan ... en kijk eens hoe ze worstelen... de recente bestanden redt ze vaak..

Je moet al weten weten hoe het bestand heten, mss zitten hier wel de nodige actieve mensen die de zoek tools gebruiken, ik gebruik ook een zoek tool, maar niet voor de recente docs die zitten al klaar in het snel menu, daar maak ik graag gebruik van en kan direct starten zonder eerst een zoek tool aan te zetten.. hoe snel die ook is, toch een stap extra. Eerst opruimen en dan zoeken vind ik zelf geen logische acties. Windows gaat echt niet slechter performen van die recente documenten links die er zijn. Ja...mss in de PC oudheid nog met 1e Word versie en als die de recente bestanden optie had...:D

Maar ik schreef toch al:
Maar ja smaken verschillen gelukkig ...
 
Laatst bewerkt:
Super bedankt voor alle bijdragen! @Alfred 2 dat zal ik gaan overwegen.

En wat een leuke tips van iedereen met software wat ik nog niet allemaal ken. Ik gebruik voor zoeken bijv het onderdeel van Open Shell die W10 een wat meer W7 uiterlijk geeft, vind ik goed werken. @Senso ik zal de Everything tool ook testen, ik krijg het nog druk ;-)

De vraag zal ik inmiddels op opgelost zetten.
 
Je moet al weten weten hoe het bestand heten

Dat is waar, maar ook een kwestie van zelf zaken bedenken. Zo maakt 2020 en 2021 voor een bestandsnaam al een indeling.
Factuur of Brief voor een bestandsnaam ook. Met de komma kun je ook veel doen, evenals het streep _Test > is categorie Test. Dan de drielettercombinatie voor een bestandsnaam is ook altijd goed bruikbaar

Een voorbeeld:
Ik wil al mijn boekhoudbestanden van 2019
voor die bestandnamen van 2019 staat allemaal bo2019
de invoer is dan bo2019

Ik wil snel een overzicht van al mijn back-ups op schijf b
dan is mijn invoer/filter (vastgelegd) ext:adi;pbd;v2i
dan zie ik de back-ups van Aomei, Todo en Norton
 
Laatst bewerkt:
Zo heb ik mijn foto-archief ook strak opgezet.
Maar in mijn help-acties bij anderen, als pure vrijwilliger, ben ik de nodige chaos tegengekomen, die wisten echt niet hoe een bestand heette en waren zelfs nog verbaasd waar ik foto's van hun systeem tevoorschijn haalde... waar ze eigenlijk van vergeten waren dat ze die hadden...
Maar ook veel bezoekers van het forum die niet eens een backup hebben en deels of alles kwijt waren en hier om hulp riepen... Triest maar het is schering en inslag. Veel mensen weten vaak ook niet meer waar hun spullen staan.... ja mijn mail staat op de computer.... en dan blijkt dat ze automatisch inloggen bij een online mail account..... en mijn foto's staan ook op de pc, wat dan ook weer een website is waar automatisch op ingelogd wordt.
Backuppen van belangrijke mail of foto's.... nooit van gehoord....
En dat zijn echt geen uitzonderingen.

En daar zitten ook mensen bij met HBO/WO niveau.

Voor die groep is een zoekmachine als Everything/Locate32 wellicht een uitkomst maar ze hebben er vrijwel zeker nooit van gehoord laat staan gebruikt.
Voor hen zijn de recent gebruikte bestanden optie een beetje houvast.. zo... van .. ik kan er in werken....

Wellicht komt er op dit forum er nog een deel van het Hardware Info forum erbij... ben benieuwd hoe die doelgroep er uit gaat zien.. ze gaan vast niet allen naar Tweakers.net...
Het forum gaat per 1 oktober dicht begreep ik vandaag.
Lees
https://nl.hardware.info/forum/threads/het-verdwijnen-van-het-hardware-info-forum.314399/
https://tweakers.net/plan/2752/twea...en-krachten-voor-de-echte-techliefhebber.html
Voor wie het nog weet ... ze zaten al een tijd op dezelfde verdieping van een gebouw ... werkten al nauw samen onder een constructie die al een tijd bestond.
Mijn zoon heeft het combi-blad van die 2 .. daar zitten ze ook samen in 1 magazine.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht komt er op dit forum er nog een deel van het Hardware Info forum erbij... ben benieuwd hoe die doelgroep er uit gaat zien.. ze gaan vast niet allen naar Tweakers.net...
Het forum gaat per 1 oktober dicht begreep ik vandaag.

off-topic:
zo zie je maar dat er meer zijn die gaan samenwerken of de zaken niet meer kunnen bolwerken en dus de boel bij anderen onderbrengen.
Wat ik lees is dat er veel tegenwerking is, maar dat snap ik best. Tweakers is niet leuk met hun forum, te zakelijk, te veel ego moderators die te veel schrappen, geen leuke uitstraling en geen lol.

Maar hé, dan heeft Helpmij nog mazzel dat het forum er hetzelfde uit blijft zien (ja toch?) nu het is overgenomen.

ps. blij dat ik van al die schoonmaakproggies af ben, al 13 jaar.
 
Laatst bewerkt:
[offtopic]Yep, op zich is er niks tegen samenwerken alleen er gaat op deze manier vooral een stuk diversiteit verloren.
Hetzelfde zie je elders, in de economie, al helemaal als investeringsmaatschappijen overnames gaan doen. Hun doel is vrijwel altijd winstmaximalisatie met over het algemeen minder het maatschappelijk belang in de gaten te houden. Er zijn altijd wel uitzonderingen.

PS: Zowel onder Linux als onder Windows gebruik ik ze niet, die "schoonmaakproggies ".

[/offtopic]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan