Foxclone oa FAT/FAT32/NTFS. Ext4 en "unknowns"

Status
Niet open voor verdere reacties.

route99

Meubilair
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
7.874
Besturingssysteem
Windows & Linux
Samengevat:
  • Backup van partitie en harde schijven/SSD's, klonen van harde schijven SSD's.
  • Snel als het bekende partitie formats zijn, anders duurt het langer
  • Geschikt voor iig Linux en Windows
  • Het ondersteunt MBR en GPT/UEFI beiden "on boot" (automatisch zoals ze het schrijven)
  • Met een GUI ("een venster", geen commandline), bediening met muis/toetsenbord
  • Starten vanaf USB stick
  • Backuppen/klonen als Windows draait, zoals bij o.a. Aomei, kan niet (het is immers een Linux tool). Er is wel een Linux installatie versie (deb), heb ik niet bekeken.
  • Open Source, vrije software. Valt onder "the terms of the GNU General Public License as published by the Free Software Foundation"
  • Persoonlijk vind ik hem zeker minimaal net zo makkelijk als Aomei. Sneller? Dat moet ik testen.
Kwam het vandaag tegen. Had Aomei voor een bepaalde klus ingezet maar vond hem te traag. G4L (Ghost for linux) gebruik ik vnl voor puur klonen van een hele schijf, eigenlijk zocht ik een betere tool die snel/handig zou zijn voor iig partities te kunnen backuppen. Alles wat meer is, is puur meegenomen.

Via de Wiki pagina's over oa clone software zulke overzicht sites zij altijd wel handig om eea te vergelijken, kwam ik Foxclone tegen... een nieuwe ster aan het firmament recent live gegaan, na een test periode van ca een half jaar.

Homepage van de tool: https://foxclone.com/

Ze beloven dit copy paste, afkomstig van de bron, onder genoemd:
[FONT=&amp]Foxclone is a simple point and click linux [/FONT][FONT=&amp]image[/FONT][FONT=&amp] backup, restore and clone utility.[/FONT]

[FONT=&amp]It will backup & restore:[/FONT]
  • GPT and MBR/legacy/MSDOS partition tables.
  • FAT, NTFS and ext4 partitions.
  • Swap partitions.
  • Extended partitions (MBR only).
  • Unknown partition types*.
  • Encrypted partitions*.
[FONT=&amp]It will clone:[/FONT]
  • Direct disk to disk.
  • To disk from a full backup.
  • From a larger drive to a smaller drive (with limitations).
En er staat een * sterretje bij:
[FONT=&amp]* as foxclone cannot determine the used blocks it does a byte by byte copy and will take longer[/FONT]
Wat zou betekenen dat ze eigenlijk heel veel soorten partities kunnen backuppen/clonen, maar al het een onbekende is wordt het bit voor bit gedaan en dat duurt een stuk langer.

Tuurlijk een test gedaan, juist.. exact voor dat projectje waar het te traag ging.
Er is een iso op hun website en die heb ik met Rufus op een USB-stick gezet.
Je boot dus in Linux, maar je komt meteen op de desktop en daar staat een
Het resultaat :
  • Ext4 partitie van ca 300 GB op een SSD gebackupped naar een NTFS schijf op een laptopschijfje van 1 TB /5400 rpm.
  • Backup tijd: ca 3 minuten
  • Restore tijd: bijna 2 minuten
  • En: Een werkend systeem terug...
Actie geslaagd en super snel...

Het volledig klonen moet ik nog een keer testen, en ook een Windows-image maken nog doen. Want daar kun je het ook voor gebruiken.

Het ondersteunt MBR en GPT/UEFI beiden zover ik al kon lezen.

Eerste indruk: Super handige tool.. hier ga ik nog meer mee doen.
Hoet moet dus ook geschikt zijn om een image van de Windows schijf (SSD/HD) te maken.
En omdat je simple boot van een USB stickje... en je alleen maar een keer ENTER te geven en het programma te starten merk je pas dat je in Linux zit als je de schijf keuze moet doen.
Voor beginners is dat lastig, maar de naam van de partitie die het onder Windows of Linux gekregen heeft staat er bij.
Er is ook een Engels talige Help-pdf.

Wordt vervolgd als er wat te melden valt...

De presentatie van de tool staat op op een Linux Mint forum.
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?p=1784922#p1784922

Een van de schermen:
file.php
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het idee boven alles.

De afbeelding over de voortgang is van een forum. De tijd wat dit programma neemt is rooskleurig voorgesteld want een backup maken van een partitietabel, kan nooit zo heel lang duren. Een bericht van iemand die op dat forum schrijft over het daadwerkelijk klonen van de schijf is:

Replaced my current 256GB SSD with a 1TB SSD in my desktop PC.
It took less than 2 hrs. Including reboots to make sure the clone is working, and transplant surgery on my desktop.

Een Terabyte schijf duurt bij mij ongeveer 5 uur dus "minder dan 2 uur" voor een vierde ervan en bovendien misschien niet helemaal vol en met minder partities, vraagt om nuancering van dat Foxclone snel is. Er wordt op de site van Foxclone wel gesproken over een groot aantal versies verder (40) dus ik kan niet oordelen over hoe snel het nu is maar ook het aantal versies geeft te denken. Ik raad aan om bij een methode te blijven welke bevalt en waarvan je weet wat je nog moet instellen om Windows weer te laten booten, met of zonder bootmenu.

Kortom: test het verder, dan met klonen en laat het ons weten. Ik volg het graag.
 
Beiden bedankt voor de feedback.

Zoals ik al schreef:" Wordt vervolgd ..."...
De installatie die ik gebackupt had was een projectje, het echte valideren van mijn windows installatie backuppen/klonen moet ik nog doen. Ik heb nog een nieuwe SSD, nu een in gebruik bij het projectje, liggen dus zodra het uitkomt ga ii iig die kloon, backup/restore actie doen.
Gaat dat ook goed... dan gaat het al aardig richting... "now are we talking...

@krullenbol: Hoeveel GB was jouw windows systeem schijf en hoe snel ging het backuppen. Heb je ook de restore getest en zo ja... hoe snel ging dat?

Geprobeerd en het werkt ook via Ventoy 1.0.20, zelfstartende usb-stick.
Klopt, ik had hem gevonden bij een Googel search hoe bekend deze Foxclone nu al in NL zou zijn. Een v/d 1e hits was jouw weblink. Voor het directe verhaal of dit nu wel een tool is waar we op zitten te wachten, de tool zelf dus..... vond ik het even niet zo belangrijk, maar dus goed dat jij het toevoegt want als het OK is dan is het wel en extra feature dat het daar al voor getest is.

@Alfred 2: tav jouw opmerking:
De afbeelding over de voortgang is van een forum. De tijd wat dit programma neemt is rooskleurig voorgesteld want een backup maken van een partitietabel, kan nooit zo heel lang duren
Daar ik wil toch graag feedback opgeven: in het plaatje is te zien dat na de "backup maken van een partitietabel," er heus nog meer gebeurd is...
Zoals ik het zie is dit allemaal al afgerond: Part1 en Part2 . Het programma is al met Part3 bezig.
Aangezien ik van dat voorbeeld niet de grootte van die partities ken, kan ik verder niets staven, maar dat alleen de partitie tabel pas teruggezet zou zijn, lijkt mij niet correct.

Kortom: test het verder, dan met klonen en laat het ons weten. Ik volg het graag.
Idd " Wordt vervolgd ..."...
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt, niet alleen de partitietabel maar, na goed in de lijst van dat plaatje te hebben gekeken, eerst die partitietabel, dan maakt het vervolgens de partities zelf op de schijf. Totaal 6 partities in vijf minuten. Het is een voorbeeld van backup van alleen de partities?
 
Geen idee verder heb me daar niet verder in verdiept. ik heb meteen mijn eigen testje gedaan met de resultaten die je kon lezen. Ben dat plaatje pas beter gaan bekijken toen jij er over schreef.
Edit: op het plaatje kun je greyed out lezen "Restore Partition(s) form Image file.
Ja, het is een restore van partities, geen HD_kloon actie.

Met G4L (Ghost for Linux) kost me een kloon naar een andere 2TB 5400 rpm HD ca 6 uren. Vaak genoeg gedaan.
Dus ben benieuwd hoe snel Foxclone is.
Das ook een test die ik binnenkort een keer ga doen. G4L werkt uitstekend maar is wel old skools.... ik had er betere resultaten met dan met Clonezilla, die me een keer in de steek liet bij een test..... dat mag z'n tool wel doen.. maar is vervolgens meteen afgeschreven als niet betrouwbaar....
Al is Foxclone maar iets sneller, hij is wel gebruikersvriendelijker dan G4L .
 
Laatst bewerkt:
Mooie tip dat Foxclone :thumb::thumb:, ga dat zeker in de smiezen houden.
Heb dit soort tools gelukkig niet zo vaak nodig maar had er nog nooit van gehoord en lijkt wel makkelijk.
Ga je verdere tests zeker volgen, succes daarmee :thumb:
 
Windows 10 klonen van de ene ca 500GB SSD naar de andere SSD:

Tijd voor klonen nodig met Foxclone: ca 17 minuten.

Ik werk na vanaf de gekloonde versie, werkt dus.
Zal nog ter vergelijk de Aomei kloon nog doen. Ff kijken of het zo lukt of ergens in het weekend.
Foxclone-win10-SSD.PNG
 
Aomei is net klaar met klonen... had hem om 14:47 aangezet.....ruim anderhalf uur werd er over gedaan.
Ben nu in de gekloonde versie bezig, nog even terug dadelijk vor het plaatje.
Na ca 20 minuten werd er aangegeven .. nog 28 min ... maar dat werden er veel meer...
Nu eerst weer effe herstarten..
Het plaatje na ca 20 minuten, op het eind plaatje stond geen tijd meer of snelheden.

Voor mij is de 1e indruk nu:
  • Foxclone en Aomei kunnen beiden backuppen en klonen
  • Foxclone kan als puur Linux programma Windows 10 klonen.
  • Foxclone is hier met afstand de snelste in klonen, 500GB SSD 17 minuten: zie *
  • Foxclone kan wel backuppen maar alleen Full, niet Incremental, Differential: Dus dat kon ik niet vergelijken.

* Voor een ~500GB SSD -> ~500GB SSD klonen is Foxclone met 17 minuten maar zeker 6 sneller hier dan Aomei (met dezelfde SSD's uiteraard en in dezelfde richting klonen)

De kloon snelheid ligt voor Foxclone net iets boven de 400 MB/s en daarom zo snel is, terwijl Aomei op het scherm beweert dat het met ca 234Mb/s gaat maar blijkbaar is de procedure zo dat gemiddelde ver er onder ligt. Voor 90 min kom ik uit voor Aomei op gemiddeld ~90MB/s... met 2 SSD's.... dat is het niveau wat ik met een klassieke HD haal als ik Linux kloon met G4L. Als je dezelfde berekening los laat op Foxclone en 17 minuten voor 500 GB. kom je op gemiddeld 490 MB/s dus ca 5x zo snel..... (de foto van ook Foxclone met was een moment opname).

Voorlopige balans
  • Als je vooral klonen of volledige backups wilt is Foxclone een snelle optie om voor Windows of Linux (Ext4) mee aan de slag te gaan.
  • Andere type partities niet getest. Maar die kent Aomei vaak ook niet, wat mijn probleem was met het trage backuppen van dat soort partities.
Eigenlijk hebben beide tools een bestaansrecht naast elkaar:
  • Foxclone: snel klonen en backuppen / restoren
  • Aomei: voor Incremental, Differential backups (alleen voor de betaalde versie), eventueel full backups (als je maar 1 type backup systeem wilt hebben). Plus de restore ervan.

https://www.ubackup.com/articles/incremental-vs-differential-backup.html
Kloon-via-Aomei.PNG
 
Laatst bewerkt:
Update: de 500GB SSD kon dus in ~17 minuten.

Hoe snel kun je een 3TB NTFS data schijf Toshiba 7200rpm dan klonen?
Wel gisteren getest: 3 uur en 12 minuten.
Ik vond het best aardig snel (mijn pc: CPU i7 7700K/16GB RAM op SATA 600 poorten)

Met G4L kon ik een 2TB EXT4 data disk in 6 uren klonen, maar dat was wel op een andere pc... als de server beschikbaar is ga ik die test ook nog doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan