• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel combinaties berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.
kan je daarvan een voorbeeldje posten ?
Wanneer en waarom kies je dan bv. voor de 7e uit de top-10 of anders zelfs ééntje die niet in de top-100 staat ?
Met de optie nul valt er zowiezo niets te verdienen, dus die valt al af, maar van de 12 andere, als je de 5 met de hoogste score neemt, dat vereenvoudigt de boel gigantisch.
Daardoor moet je niet meer met miljoenen rekenen, maar met duizenden, maar uiteindelijk zal je toch kiezen voor 1 uit de top 10.
Geef in je voorbeeld anders ook eens de punten voor de 12 opties + 0.
 
kan je daarvan een voorbeeldje posten ?
Wanneer en waarom kies je dan bv. voor de 7e uit de top-10 of anders zelfs ééntje die niet in de top-100 staat ?
Met de optie nul valt er zowiezo niets te verdienen, dus die valt al af, maar van de 12 andere, als je de 5 met de hoogste score neemt, dat vereenvoudigt de boel gigantisch.
Daardoor moet je niet meer met miljoenen rekenen, maar met duizenden, maar uiteindelijk zal je toch kiezen voor 1 uit de top 10.
Geef in je voorbeeld anders ook eens de punten voor de 12 opties + 0.
 
nog een testje, ik had nochtans maar 1 keer op "snel reageren" geklikt en had 2 zelfde berichten, dus dit is enkel een test
 
Allereerst sorry voor de late reactie.. was me totaal ontgaan dat je op de volgende pagina verder bent gegaan.

De optie 0 heb ik erin staan als vervanger van een lege cel. er zijn situaties waarin bv de hoogste score, een score in het midden en 16 lege cellen voordeliger zijn dan 18 lage scores.
Mocht er een andere manier zijn om lege cellen in een tabel te krijgen kan dit natuurlijk ook.
Je kunt natuurlijk ook de 0 even vergeten om deze vervolgens handmatig aan de resultaattabel toe te voegen, door in elke kolom een 0 toe te voegen en vervolgens te filteren op gelijke waarden, beetje omslachtig maar wel een manier op van 18x13 naar 18x12 te gaan.

de top-10:
natuurlijk zijn dit de beste scores..
Probleem is dat je daar de materialen voor moet hebben.

Ik mijn helpmij.xls voorbeeld 6x8:
8 slots legendary geeft de hoogste score:
punten:5099648
materiaal: 480000 en 14040
Probleem is dat die materialen niet ongelimiteerd zijn en je het zult moeten doen met wat je hebt. ("amount of parts you have" en het smalle tabelletje "materials" bij elkaar opgeteld.)

Ik heb dus in de 2e bovenste tabel aangegeven wat ik heb. in het 4e tabelletje geef ik aan wat ik nog beschikbaar heb.
Dit bij elkaar opgeteld is wat ik kan verbruiken voor "new amount"

in de bijlage een voorbeeldje van een huidige situatie die voordelig lijkt, maar een totaal andere situatie die meer punten geeft. en een situatie waarbij een 7 gebruikte en 1 lege cel voordeliger is dan 8 gebruikte cellen.
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    58,9 KB · Weergaven: 27
  • Knipsel2.JPG
    Knipsel2.JPG
    59 KB · Weergaven: 23
1 Legendary, 5 Epic, 1 Rare, 1 Gold, beste score die onder je 2 limieten blijft.

Oplossing via een macro, zou anders ook kunnen door het installeren van "oplosser" of "solver"
 

Bijlagen

  • combinaties (1).xlsm
    127,7 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Hi,
even alle Legendary, Epic en Rare daar gelaten..
om terug te komen op de originele vraag.

Je hebt het hier over Combinatoriek wiki
check de link.
even de analogie van daar overnemen, is jouw vraag "in hoeveel combinaties kan ik 18 eieren kleuren als je over 13 kleuren beschikt".

de formule is (18+13-1)! / (18! * (13-1)!)
of in Excel
PHP:
=FACT(18+13-1)/(FACT(18)*FACT(13-1))
antwoord is 86.493.225 mogelijkheden.

In het kort, dat ga je niet in 1 Excel bestand krijgen.
Ook niet in 86 tabellen van elk 1 miljoen regels. Denk niet dat een huis-tuin-en-keuken PC die rekenkracht heeft.
 
@lam201,
dat is inderdaad bij aanvang van de vraag al een paar keer heel duidelijk aangegeven.
Maar zulke problemen, via oplosser of GAMS, kunnen binnen een zekere rekenperiode (stel 5-10 minuten) een (sub)optimale oplossing leveren.

Misschien kan Dutchdj anders eens een probleem van 18 posten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan