• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bereik optellen op basis van criteria in meerdere bereiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Berichten
491
Hoi allemaal, ik ben bezig met een bestand te maken, om mijn voedingspatroon onder controle te krijgen.

Een voorbeeldbestand is denk ik niet zo handig omdat van alles met elkaar te maken heeft, en omdat het bestand 6,5 mb is heb ik het bestand zoals het er nu bij staat op dropbox gezet, hier is de link met downloadmogelijkheid rechtsboven en anders is het deze rechtstreekse downloadlink.

In tabblad boodschappenlijst kolom W wordt de hoeveelheid boodschappen berekend als ik boodschappen doe t/m de laatste dag (boodschappenlijst!Q45), dat betekent dat ik boodschappen doe voor alle dagen dat ik gerechten heb ingepland.

Maar het kan ook zijn dat ik vlak voor een drukke agenda alvast meer gerechten wil inplannen, voor de komende 2 weken bijvoorbeeld, terwijl ik i.v.m. de houdbaarheid alleen voor de komende week boodschappen wil doen. Dan wordt in tabblad boodschappenlijst kolom X t/m AA de hoeveelheid boodschappen berekend t/m de datum die ik invoer en blijft kolom X op 0 staan.

Voorheen was de formule in tabblad boodschappenlijst kolom W ook uitgesplitst in 4 kolommen, en stonden er ook zulke lappen formules in. Dus vandaar dat ik het gescheiden heb, nu ben ik aan het kijken hoe ik het slimmer kan maken, kolom W is gelukt, nu X t/m AA nog. Als dit ook lukt wil ik proberen om W en wat er over blijft van X t/m AA ook nog samen te voegen.

Laat ik simpel beginnen…

Als in tabblad gerechtbereiding!E9:OL9 de datum kleiner is dan of gelijk aan de opgegeven datum in boodschappenlijst!Q45…
Als in dit tabblad in E28:OL28 géén “rest” staat… (als ik een rest (kliekje) inplan hoef ik daar immers geen boodschappen voor te doen)
Als in dit tabblad in E33:OL33 géén waarde staat (dan is het gerecht nog niet gegeten)…

Dan moeten al déze ingrediënten worden opgeteld. Hoe doe ik dat?

Dit probeerde ik met de functie SOMMEN.ALS(), maar ik liep vast omdat SOMMEN.ALS() naar ik gemerkt & begrepen heb niet overweg kan met een bereik als criteriumbereik

Op dit forum vond ik wat over SOMPRODUCT() en ben ik daarmee bezig gegaan en deze link heb ik ook nog gevonden dus heb ik allerlei combinaties geprobeert, met en zonder naambereik, deze kun je terug vinden in het tabblad gerechtbereiding vanaf C39 t/m C46.

Ik zou het het meest overzichtelijk vinden als ik hier naambereiken kan gebruiken, om het puzzelen makkelijker te maken heb de naam van het naambereik links van het toegepaste bereik gezet.

Ik heb het testgerecht in de database (1) voorzien van 100 gr emballage, voor het testen.

(dit soort non-food kan ik kiezen in een apart menu, maar moet op deze manier in de database staan i.v.m. de looproute, dus dat is geregeld)

Als een ingrediënt 0 is in de gerechtbereiding (en additioneel) wordt deze niet weergegeven vanwege een aangepaste celeigenschap: 0,000;-0,000;;

In het tabblad boodschappenlijst X t/m AA maak ik in VERSCHUIVING() ook nog eens gebruik van VERGELIJKING(), dat is omdat ik de database kan sorteren, en de boodschappenlijst haalt de ingrediëntensortering uit de database, maar de boodschappenlijst kan ik ook nog eens sorteren (voordat ik boodschappen doe sorteer ik de winkel van z naar a voor de makkelijkste looproute) maar de gerechtbereiding (en gerechtbereidingPLUS en additioneel) haalt de ingrediëntensortering ook uit de database, dus de boodschappenlijst en de planningstabbladen zijn niet absoluut gekoppeld, dus het ingrediënt wordt gezocht in het naambereik b_19_database_bereik_ingredientnaam (=gelijk aan de planningstabbladen) en zodoende wordt de juiste hoeveelheid gevonden.

Ik hoop van harte dat ik het allemaal duidelijk heb uitgelegd.
 
Vraag is niet opgelost maar ik ben nu met dezelfde vraag bezig in een ander topic en daar ben ik daar veel duidelijker.
 
Dan lijkt het me handig dat je hier een link naar die andere vraag plaatst
 
Gotty, wil je deze vraag dan ook op "opgelost" zetten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan