datums in bestandseigenschappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
150
Ik geef mijn zelfgenomen fotobestanden een bestandsnaam beginnend met jjjj-mm-dd_HH-MM_volgnr_xxxxx.

In de Windows Verkenner heb ik de volgende datumkolommen opgenomen: "datum", "wijzigingsdatum", "aanmaakdatum" en "genomen op".
Lijken op zich duidelijke termen waaruit blijkt om welke datum het gaat maar de werkelijkheid is veel ingewikkelder en tevens onbegrijpelijk.

Bij de wisseling van zomertijd naar wintertijd evv past Windows de door Windows deze datums met één uur aan maar of dat ook gebeurt met de datum genomen op weet ik nog niet.

Kan iemand mij vertellen wat die datums nou echt voorstellen. Mijn idee is:
datum - geen flauw idee wat deze datum moet voorstellen
aanmaakdatum - misschien de datum waarop het bestand na een wijziging onder een nieuwe naam wordt opgeslagen?
wijzigingsdatum - blijkt in veel gevallen de datum waarop ik een bestand voor het eerst opsla in Windows
genomen op - weet in ieder geval zeker dat dit door mijn camera wordt toegekend maar wijzigt Windows dit ook bij zomer-/wintertijd wisseling of rotzooit Windows alleen met de zelf toegekende datums
 
Ben bang dat je daar nooit uitkomt is inderdaad een rotzooitje, altijd al geweest.
Bijvoorbeeld: hoe kan een Aanmaakdatum (tijd) een latere tijd aangeven dan de tijd Gewijzigd op, immers het document is pas later gemaakt dan het document is gewijzigd!


datum - geen flauw idee wat deze datum moet voorstellen
Ik ook niet.

aanmaakdatum - misschien de datum waarop het bestand na een wijziging onder een nieuwe naam wordt opgeslagen?
Lijkt mij logisch dat dat de datum is wanneer je een 'document' voor het eerst (aan)gemaakt hebt, maar de praktijk is wellicht weer anders.

wijzigingsdatum - blijkt in veel gevallen de datum waarop ik een bestand voor het eerst opsla in Windows
Nee, dat zou dus de laatste datum zijn waarop het document gewijzigd is.

genomen op - weet in ieder geval zeker dat dit door mijn camera wordt toegekend maar wijzigt Windows dit ook bij zomer-/wintertijd wisseling of rotzooit Windows alleen met de zelf toegekende datums
Dat is een datum volgens mij vastgelegd in de metadata van de foto en zou dus in Verkenner niet mogen wijzigen ook niet door zomer of wintertijd.

Maar ja, als datum/tijden gekoppeld zijn aan de systeemklok dan kun je nooit weten.
En in principe als de de naam wijzigt heb je het over een nieuw document (aanmaakdatum).

Mat Faststone Imageviewer kun je de metadata van de camera snel in beeld brengen (Eigenschappen).
 
Laatst bewerkt:
Senso tast dus ook in het duister en andere reacties blijven uit. Ik vrees dat we het hiermee moeten doen.
 
Ik tast helemaal niet in het duister. Ik sluit mij aan bij jouw eigen antwoorden en conclusies in post 1. Ik probeer proefondervindelijk met bewijzen te komen, echter het is me met die genoemde datums/details nog nooit gelukt. Het is en blijft een rotzooitje!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even naar mijn foto's bij de jaar wisseling gekeken, dus wintertijd en nu is het zomertijd, dus als er wat aangepast wordt zie je dat direct omdat ik toen de import al gedaan hebt de tijd v/d opname er in vast gelegd is.
Resultaat: Geen aanpassing als gevolg van zomer wintertijd. Vergelijk de diverse kolommen.

PS: De "aanmaakdatum" is wel veranderd.....dat is de datum dat ik deze foto's blijkbaar van de ene map naar de andere gecopied heb... nooit knippen & plakken ... altijd copy & paste....

Dit is geen algemeen bewijs, maar zo kun je bij je zelf ook checken of het klopt wat je denkt dat het moet zijn. Simpel toch?

attachment.php
 

Bijlagen

  • foto-genomen-op.JPG
    foto-genomen-op.JPG
    66,4 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
checken of het klopt wat je denkt dat het moet zijn.

Dat is precies het probleem en pure tijdverkwisting. Dat zou niet nodig moeten zijn en het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn wat die termen exact inhouden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan