Schijf in NAS is unformatted

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik heb een NAS (Buffalo LS500, uitgevoerd met 2 HDD)

Een van de schijven is op het ogenblik unformatted.

Ik kan nog wel de data op die schijven zien en manipuleren

Tevens hoor ik die NAS behoorlijk, is blijkbaar druk aan het werk. Alsof hij aan het schrijven is.

Is die schijf zich weer aan het herstellen?


2020-09-08 (2).png


2020-09-08 (3).png

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Op de 2e screen staat dat de RAID "degraded" is, dat houdt in dat er 1 schijf stuk is en dat zal degene zijn die als "unformatted" wordt aangeduid.
Wordt dus een nieuwe kopen....
Na plaatsing van een nieuwe schijf ( van dezelfde capaciteit als de andere ) zal de RAID automatisch worden hersteld.
 
Laatst bewerkt:
Als je alle dat nog zou zien en alles echt bestaat... zou je haast een backup maken naar extern.
RAID zelf is geen backup....

Er staat op je plaatje "degraded" en dan vind ik dit
als een van de resultaten hoe ze met degraded om gaat.
https://www.buffalotech.com/knowledge-base/replacing-a-failed-drive-on-a-buffalo-linkstation

Je kunt dus er voor kiezen om de RAID1 te herstellen, maar je zou ook eerst mijn tip van daarnet kunnen doen.
Als je alle dat nog zou zien en alles echt bestaat... zou je haast een backup maken naar extern.

Tenminste als je nog geld in een 500GB systeem wil steken.
Een 2TB schijf kost amper meer.... als het understeund wordt.
Je zou met wat heen en weer schuiven van de geredde data uiteindelijk de 2TB als RAID1 kunnen inzetten (2 dan...).

Red de data op een 2 TB schijf...
Haal de goede 500 GB RAID schijf eruit maak hem schoon, formatteer hem als en normale schijf
Zet de data tijdelijk er op terug...
Maak van de 2 2TB schuiven een nieuwe RAID en zet de data van de 500GB schijf weer op de NAS nu met 2TB...
En je kunt weer een tijd vooruit...

Iemand betere ideeën?

Edit: ben te lang aan het uitzoeken geweest... Alleen herstellen kan tuurlijk ook..


http://content.etilize.com/User-Manual/1033850056.pdfp124 helaas weinig info
je hebt wrs de LS520D,of LS520DE ondanks dat er type 500 op de voorkant staat?????
Ui de compatibiliteitslijst zou je zeggen dat 2 TB wel ondersteund wordt (en hoger nog).
http://sg.buffalo-asia.com/support/compatibility/2625/
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mensen

Ik heb desbetreffende schijf geformatteerd, en ben deze nu aan het herstellen

Heb ik enige kans van slagen???

2020-09-08 (4).png

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Laat Crystaldiskinfo toch voor de zekerheid los op de schijf. Je zult hem toch even aan je pc moeten hangen, weet niet of je een NAS HD die ingebouwd zit hardwarematig kunt checken.
Hoe is dan de health van die schijf met die tool?

Je wilt toch niet in zo een systeem met een onzekere schijf werken?

Bevat deze NAS de enige exemplaren van diverse bestanden of is er nog een backup op een andere schijf?
 
Laatst bewerkt:
Zodra de schijf klaar is met rebuilden, zal ik zeker CrystelDisk er overheen jagen.

En dan laat ik je het zien.

Oh, dat gaat niet met een NAS-schijf, dan moet ik deze eerst uitbouwen en zo testen.

Maar je ziet wel nadat die schijf rebuild is.
 
Laatst bewerkt:
Hij viel niet voor niets uit, uitbouwen afwegen tegen het risico op nog een keer een crash?

Heb je nog meer versies van deze data? Dus een backup van deze NAS, op je pc of elder? Dat geeft wel iets lucht...
 
Hallo route99

Nee, ik heb hiervan geen backup. Wel kan ik de data reconstrueren denk ik

Wat ik ook nog heb liggen dat is zo'n zelfde schijf, waarvan de PCB stuk is, maar het draaiwerk de de disk op zichzelf nog goed zou zijn, volgens mij.
Als deze schijf compleet gerebuild is, ga ik toch proberen om bovengenoemde schijf aan de gang te krijgen door het moederbordje (de PCB) te wisselen. Want ik denk dat het "loopwerk" van die schijf wellicht beter zou zijn.
Ik heb al diverse keren geprobeerd om een vervangend moederbordje voor die schijf te bemachtigen, tot nu toe zonder succes
 
??
Lukt het echt niet om max ca 6 tientjes vrij te maken om van je probleem af te komen?
Disks van minimaal 2TB rond de 6 tientjes
https://tweakers.net/interne-harde-...s6hlx0gF5TGpIzSRuGapFH_Uhlev6zVtnsoaZutM8QYvw

Mss is er in jouw buurt wel wat 2e hands tekoop van de Tweaker met goede recensies.
Dan ben je voor ca 3 tienjtes klaar.
Zo'n controller PCB incl opsturen gaat je ook zeker 2 tientjes kosten en dan moet je nog afwachten of het werkt..... :eek:
https://tweakers.net/interne-harde-...7s-kH3PUOuWqDzptYBu_wdG-xtDM6IrpSHViai9tRSyl_

Eigenlijk is er maar 1 vraag die je zelf moet beantwoorden: Hoeveel heb je er voor over om je bestanden te backuppen?
  • Niets... dan hoef je niks aan te schaffen...
  • Wel wat... dan is 30-60 euro niet gratis, maar ik kan niet in jouw knip kijken...
 
Laatst bewerkt:
Hallo route99

De hele schijf is rebuild. Het rebuilden heefy wel enige tijd genomen, want de schijf was wel 4TB groot

Nu zal ik zowel de smartinfo van schijf2 als ook schijf1 weergeven zoals

En dan alleen maar schijf1 als vergelijking. De gecrashde schijf was dus schijf2

2020-09-09.png Dit is de voorheen gecrashde schijf2


2020-09-09 (1).png Dit is schijf1

Ik ben geen meester in het uitlezen van de schijven. Misschien wil jij je licht erover laten schijnen en je bevindingen doorgeven

Inmiddels heb ik de NAS al meerdere keren opnieuw opgestart,, en hij start tot nu toe perfect op.

Trouwens de schijven die ik gebruik zijn dus 3TB groot en van het type WD RED (Deze schijven zijn specifiek voor een NAS gebouwd)

En die kosten echt wel iets meer dan de prijzen die jij suggereert.

Met vriendelijke groeten
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Volgens jouw eigen plaatjes zijn de schijven inderdaad 3TB en geen 4TB, dus zullen ook minder duur geweest zijn dan een 4TB....
Iig ze zijn ook geen 500GB zoals ik dacht.

Overal bij de plaatjes staat OK bij.
Maar je hebt nog steeds geen backup: Als je echt hecht aan de bestanden is een extra schijf (hoeft geen NAS te zijn) aan te raden om wat je echt lief is als echte backup op te slaan.
Die externe schijf met eigen voeding koppel je los van het stroomnet dus mocht er een keer onweer komen met blikseminslag en je NAS staat aan en overleeft het niet, of een andere pech, dan heb je iig die data als echte backup nog.
Dat verhaal staat nog steeds. Echt: Leuk dat je een RAID1 kunt herstellen, maar daarmee is het never een backup.

Crystaldiskinfo geeft imho echter meer info.
Kijk maar eens bij de buren:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/63220416#63220416
 
Laatst bewerkt:
Hallo route99

Ik heb wel degelijk een Backup programma n.l. NovaBACKUP Version 19 Buffalo Edition en hem dit programma, dat ik al jaren heb, weer eens in werking gezet. (Dus hij draait dus nu ook al)

Het mooie van dit programma is, dat hij ook een NAS kan backuppen.

Het zal mij benieuwen, hoe lang dit programma er over doet.

E.e.a. houd wel in dat ik dus voorlopig geen Overzichtje kan draaien, van CrystelDiskInfo. Zodra deze Backup klaar is, ga ik dáár aan werken.

(Uitbouwen van desbetreffende schijf en verbinden met deze computer voor een overzichtje)
 
En waar van.... en naar toe backupt dit programma dan?
 
Naar een externe WD schijfje van 4Gb

Nova_Backup 2020-09-09 (3).png
 
Hallo Scrapheap

Hoe kom je dáár nu weer bij?

Ik heb NovaBACKUP v.19.2 gewoon officieel bij mijn Buffalo NAS aangeschaft
 
Blackbunny is vast een paard... typisch een paarden naam toch?:cool:
Hopelijk geen Trojaans paard....:eek:


attachment.php
 
Hallo route99

Welnee, als je een update van Microsoft Office 2019 wilt hebben, kun je die toch gewoon legaal downloaden ?!

Kijk maar.

Microsoft Office 2019_2020-09-09 (4).png Niks geen paard van Troye
 
Haal even jouw mail adres it dat plaatje....anders kans op (extra) spam...
PS: Hoeveel van die plaatjes wil je hebben... ;)
Neen ik geloof je wel maar die download van MS heet geen Blackbunny ... zou hem toch maar ff nakijken...

PS: Mijn office installaties bestanden heten vrijwel hetzelfde als in dit bericht, nl :
https://www.helpmij.nl/forum/showth...t-Excel-2013?p=6221025&viewfull=1#post6221025
Van Office 2013 heb ik deze versie: Setup.X86.nl-NL_HomeBusinessRetail_..._.exe
Van Office 2019 heb ik deze versie: Setup.X64.nl-nl_ProPlus2019Retail_..._act_1_.exe
Die van mij is van 2016 en de benaming is op dezelfde wijze door gevoerd als bij de Office versies van 2013 en 2019.
Waar de puntjes staan, staat bij mij de productcode, zonder een paard erbij... ;).
 
Laatst bewerkt:
@Dukkel:
Een "unattended"ISO wordt automatisch ( illegaal ) geactiveerd dus ik weet niet wie je denkt voor de gek te houden..?
En die screen zegt helemaal niks over het (il)legaal zijn van een product....als je activeert m.b.v. KMSPico zie je exact hetzelfde....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan