Pagina-einde invoeren - alinea en afstand aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
Berichten
1.597
Bij invoegen > pagina-einde zijn de alinea afstanden resp. 8 pt en 1.08 (zie schermafdruk)
Ik zou graag andere standaard waarden willen toekennen bv. 6 pt en 1.0 maar zie daar de mogelijkheid niet voor.

Graag hulp.
bvd Ton
 

Bijlagen

  • FG-2020-09-08_180605.jpg
    FG-2020-09-08_180605.jpg
    103,2 KB · Weergaven: 48
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt; een Pagina-einde heeft niets te maken met alinea-instellingen.
 
Ik kan het wel iets verduidelijken, nu ik niet achter een telefoon zit :). Alinea-instellingen zoals regelafstand en afstand voor en na zijn een onderdeel van alinea's. Die zijn op hun beurt weer onderdeel van Stijlen. Als je de regelafstand en afstand Na vast wilt veranderen (ik zou dat overigens niet doen met de waarden die jij wilt, maar dat is een ander verhaal) dan doe je dat dus in de stijl die gebruikt wordt voor de betreffende tekst. De meeste tekst zul je typen in de stijl Standaard, dus daar zul je waarschijnlijk de instelling moeten maken.

Pagina-eindes doen niets meer dan een harde markering maken tussen twee pagina's. De ruimte die je daarbij creëert wordt bepaald door de onder- en bovenmarge. Dat heeft verder niets met de alinea-instellingen te maken. Al is het wel zo dat de een of andere gare banaan bij Microsoft het leuk vindt om bij de stijl <Kop1> een vaste bovenruimte te creëren, waardoor het lijkt alsof de tekst (Kop1 wordt meestal voor hoofdstuktitels etc. gebruikt) met een lege regel begint. Onzin, in mijn ogen. Ik vind dat je normaal gesproken alleen maar ruimte aan de onderkant van een alinea hoeft in te stellen. Maar dat is dus niet de schuld van de Pagina-einde.
 
Hi Octafish,
Misschien verkeerd uitgedrukt. De eigenschap van een ingevoegd pagina-einde is zichtbaar in de schermafdruk. De zichtbare waarden voor afstand van 8 pt en regelafstand van 1.08 wil ik graag als standaard aanpassen in bv 6 pt en 1.0
 
De eigenschap van een ingevoegd pagina-einde is zichtbaar in de schermafdruk.
Nog steeds verkeerd uitgedrukt, want fout :). Nogmaals: pagina-eindes zie je alleen als je Weergeven/Verbergen aan zet, zodat je niet-afdrukbare tekens ziet. Maar die drukken dus (gelukkig maar) nooit af. Wat jij 'schermafdruk' noemt, is inderdaad niet veel meer dan dat, maar heeft verder weinig met je document te maken. En, zoals ik al zei: pagina-eindes hebben dus geen eigenschappen. Wél de alinea's die erboven en onder liggen. En díe zie je dus terug in je scherm met Weergeven/verbergen aan. Ik heb dit alles allemaal verwerkt in de Word cursus, gratis te lezen in de Handleidingen sectie :D.
 
Je hoeft je uiteraard nooit te verontschuldigen voor (al dan niet terechte) “onkunde”. Je weet het, of je weet het niet. :). Daarom leggen we het uit :d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan