Installatie windows 10 op ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wordfeud

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2016
Berichten
35
Ik probeer windows 10 pro om een nieuwe samsung ssd te installeren, maar het lukt maar niet. De ene keer zegt hij dat het niet kan omdat hij in GPT is, en als ik er dan MBR van maak is dat ook weer niet goed. Ik krijg er ook een melding bij over uefi.

Kan iemand mij helpen de schijf en de bios instellingen zo te krijgen dat hij het kan installeren?

Alvast bedankt.
 
Vreemde melding, een nieuwe SSD is maagdelijk leeg en een UEFI systeem kan alleen met GPT schijf indeling overweg, kijk eens in de geavanceerde schijfopties of er partities op schijf staan, zo ja, eerst verwijderen.
 
Ik heb EaseUS Partionmaster. Daarmee heb ik de schijf aangemaakt/geinitialiseerd, en leeggemaakt. Ik las elders dat het met de insateeling legacy/uefi te maken zou kunnen hebben, maar dat werkt ook niet.
 
Had je niet moeten doen, haal de partities eraf en begin overnieuw, opstarten met de Windows 10 installatie USB stick.
kijk eens in de geavanceerde schijfopties of er partities op schijf staan, zo ja, eerst verwijderen.
Kan ook in het installatiemenu.
 
Ik kan het zelfs niet installeren op een schijf waar windows 10 al op staat. Die schijf is volgens setup ook niet goed qua instelling. Het werkte al meteen niet toen ik windows meteen op de nieuwe schijf uit de doos wilde installeren (niet toegewezen), dan in setup op 'nieuw' klikken, en dan zegt hij nog 'we kunnen geen nieuwe systeempartitie maken of een nieuwe systeempartitie vinden.' Het lukt gewoon niet. Ik heb een nieuwe samsung ssd en een MSI moederbord: http://www.gigabyte.us/Motherboard/GA-Z270X-Gaming-8-rev-10#kf

Ik wil Windows installeren op schijf M: maar ook al wis ik die partitie, het lukt gewoon niet.

Knipsel.PNG
 
Laatst bewerkt:
opstarten met de Windows 10 installatie USB stick
Dat zo doen, en wis in de geavanceerde schijfopties de eventueel gevonden partities, je ook Windows niet installeren vanuit een draaiende Windows.
Haal/koppel de andere schijven er eerst af, kunnen er later weer aan.
 
Ik heb zowel Windows 10 op dvd als op usb stick, maar ik probeerde windows ook niet te installeren vanuit een draainende windows, dat lukt inderdaad niet, ik bedoel dat als ik via boot met dvd dan een schijf kies om op te installeren waar al een andere windows 10 op staat. Je zou verwachten dat hij die schijf toch moet kunnen gebruiken, maar dat werkt ook niet. Ik ben echt even de draad kwijt. Heb even stap voor stap puntgewijs nodig een aantal zaken te doen/checken.
 
Vertel je al een paar keer dat je in geavanceerde schijfopties vanuit het installatiemenu eerst alle partities dient te verwijderen.
Dan Windows zelf de schijf in laten delen.
 
Boot via de dvd of stick, dan heb je die opties, maagdelijk lege schijf maken.
Vergeet de anderen er niet even af te halen.
 
Ga het zo proberen. Op dit moment heeft hij de status 'bestandssysteem: niet toegewezen' en 'type: ongebruikte partitie'.Knipsel-1.PNGKnipsel.PNG
 
Het lukt nog niet. In setup is het station nu aangegeven als 'Niet toegewezen ruimte van station 1 (totale grootte en beschikbare ruimte is gelijk), bij 'type' staat nu niets. Klik ik op volgende, dan duurt het even (draaiende zandloper, en komt het scherm met 'windows-bestanden kopiëren'. Vervolgens komt de mededeling :Kan de computer niet voorbereiden voor het opstarten op de volgende fase. Start de installatie opnieuw als u Windows wilt installeren.

Als ik het vervolgens opnieuw probeer, en dan voor 'nieuw' kies, met de gele ster, zodat hij zelf de instellingen van de schijf regelt, dan krijg ik de mededeling 'Windows Setup: Mogelijk worden er aanvullende partities voor systeembestanden gemaakt om ervoor te zorgen dat alle Windows onderdelen goed werken. Als ik dan doorga, krijg ik de melding: Er is vastgesteld dat de EFI-systeempartitie is geformatteerd als NTFS. Formatteer de EFI-systeempartitie als FAT32 en probeer het opnieuw. EWn zo blijf ik in een kringetje ronddraaien.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt er op dat je toch niet exact doet wat Lange Pier vraagt....
'Niet toegewezen ruimte van station 1 (
Als je alleen maar de SSD aangekoppeld had.... had er imho daar Schijf 0 gestaan....
En laat windows zelf het formatteren regelen, dus haal alle partities weg bij de start van het installeren, mogelijk verhinder je door eerdere acties Windows te laten doen wat het moet doen.....
 
Ah, ik dacht alleen alle partities van die ene schijf. Kan ik ook gewoon de sata kabels van de andere schijven loskoppelen?
 
Boot via de dvd of stick, dan heb je die opties, maagdelijk lege schijf maken.
Vergeet de anderen er niet even af te halen.
Dit lijkt me toch echt duidelijk....
Tis dat je schijf1 geschreven had...hoe komen helpers er anders achter dat er niet gedaan wordt wat er gevraagd werd....


Dus alleen de andere schijven los koppelen van hun SATA kabel... NIET de partities van de andere schijven verwijderen.... dat schrijft hij niet..
 
Laatst bewerkt:
Daarom verwijderde ik die andere partities ook niet ; - ) Ik ga het vanavond nog een keer proberen met alle andere schijven ontkoppeld.
 
Laatst bewerkt:
Nu werkt het. Heb gewoon alle partities verwijderd. Hij installeert nu. Zet ik straks via Acronis de andere backups wel weer terug.
 
Laatst bewerkt:
De oplossing van #7 van Lange Pier werkte dus wel....

Wat maakt het vragensteller zo bijzonder... dat ze dit niet direct uitgevoerd word... (ik had het ook aan iemand anders kunnen vragen, tis puur nieuwsgierigheid hoe mogelijk nog....effectiever gevraagd kan worden zodat het wel gebeurd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan