• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lastige Excel formule of makro of script voor samenvoegen van tekst?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaatje1974

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2020
Berichten
7
Hallo,

ik ben niet handig met Excel formules en makro's dus hoop dat iemand me met bijgaande sheet kan helpen, is het mogelijk om onderstaande met formule voor elkaar te krijgen?
de originele sheet bestaat namelijk uit 30000 regels en na 200 was ik het handmatig beu :)

Ik ben dus op zoek naar een formule dat de tekst uit kolom D in kolom E samengevoegd wordt d.m.v. een formule als er veranderingen in kolom A, vervolgens kolom B, enz. is.
Het probleem is dat de veranderingen in kolom B en C altijd anders zijn qua getal en qua hoeveelheid.

Alvast enorm bedankt.
 

Bijlagen

  • excel voorbeeld samenvoegen formule.xlsx
    13,7 KB · Weergaven: 32
Als je Excel365 gebruikt is het vrij simpel:
Code:
E2: =TEKST.COMBINEREN(" ";WAAR;FILTER(D$2:D$32;(AANTAL.ALS(A$2:A2;A2)=1)*(A$2:A$32=A2);""))
Anders zit ik aan hulpkolommen of VBA te denken, en zeker niet aan handmatig 30.000 regels bij langs gaan.
 
Laatst bewerkt:
Als je Excel365 gebruikt is het vrij simpel:
Code:
E2: =TEKST.COMBINEREN(" ";WAAR;FILTER(D$2:D$32;(AANTAL.ALS(A$2:A2;A2)=1)*(A$2:A$32=A2);""))
Anders zit ik aan hulpkolommen of VBA te denken, en zeker niet aan handmatig 30.000 regels bij langs gaan.

Beste AlexCel,

Bedankt voor je snelle reactie, helaas werkt deze niet, want er komen ook zaken bij te staan die er niet bij horen zoals in E3 + in E16 (E19 mag die niet meenemen omdat in B19 een ander getal staat dan in B18)
Ik snap ook niet hoe ik de formule aan kan passen dat Excel hier rekening mee houdt.
Wat er mis gaat is dat deze formule geen rekening houdt met kolom B waar ook verspringingen gebeuren waar die rekening mee moet houden...
 
Niet QUOTEN s.v.p. Gebruik de (veel grotere) knop daaronder: "reageer op bericht" of tekstvak "Snel Reageren onderaan" (forum-etiquette).

Ik begrijp uit bovenstaande dat je Excel 365 gebruikt. Dat is mooi. De formule werkt dan prima, alleen hij doet wat anders dan je verwacht...

Een extra voorwaarde voor kolom B toevoegen kan zo:
Code:
=TEKST.COMBINEREN(" ";WAAR;FILTER(D$2:D$32;(AANTALLEN.ALS(A$2:A2;A2;B$2:B2;B2)=1)*(A$2:A$32=A2)*(B$2:B$32=B2);""))
 
Laatst bewerkt:
Ow sorry ik wist dat niet van de quote...
en ja ik gebruik excel 365

Geweldig bedankt!! De formule werkt goed! Wat een opluchting!
 
De les is dus: nooit handmatig heel vaak hetzelfde doen in Excel, meestal is er wel een slimme oplossing beschikbaar in Excel om het je gemakkelijker te maken.

Succes ermee.
 
Mag je dan zo vaak een vraag stellen als je wilt? want ik heb ook nog hulp nodig met verticaal zoeken in diverse tabbladen...
 
Ga het gewoon nog een keer proberen want dit is waarschijnlijk ook geen moeilijke formule maar je moet hem net weten ;-)

Ik wil graag op blad2 de opmerkingen van blad1 uit Kolom E te zien krijgen als alle gegevens uit die betreffende rij van kolom A+B+C+D overeenkomen.

Is hier een makkelijke formule voor?
zie bijlage aub
 

Bijlagen

  • excel voorbeeld samenvoegen formule 2.xlsx
    13,7 KB · Weergaven: 28
Je kan zoveel vragen stellen als je wilt :D Als het echt een nieuwe vraag is dien je wel een nieuw topic te beginnen (weer forum-etiquette).

In antwoord op bovenstaande, aangezien je Excel 365 gebruikt, weer een oplossing met de FILTER-functie:
Code:
=FILTER(Blad1!$E$2:$E$14;(Blad1!$A$2:$A$14=A2)*(Blad1!$B$2:$B$14=B2)*(Blad1!$C$2:$C$14=C2)*(Blad1!$D$2:$D$14=D2);"")
Invullen in E2 en naar onderen trekken.
 
Laatst bewerkt:
Nog even terug naar je oorspronkelijke vraag.
Waarvoor ga je het resultaat gebruiken ?
 
ik ga het gebruiken voor een:
conversie van het ene 'ERP' pakket naar een ander ERP pakket.
 
De les is dus: nooit handmatig heel vaak hetzelfde doen in Excel, meestal is er wel een slimme oplossing beschikbaar in Excel om het je gemakkelijker te maken.
Ja, en werk met Excel 365 want de eerdere versies zijn achterhaald en er werkt niets meer.
 
Dat was mij helemaal ontgaan.;):d:d:d
 
Ja, en werk met Excel 365 want de eerdere versies zijn achterhaald en er werkt niets meer.
wat een onzin !
Bij mijn eerste stappen in Lotus1-2-3 35 jaar terug zou ik, met dat voorhistorisch pakket, nog gemakkelijk een heel pak vragen hier kunnen oplossen.
Er zijn een hoop toeters en bellen bijgekomen, waarvan ik zelf er 80% niet van gebruik en waar jij er van 99% het bestaan niet weet.
Schoenmaker blijf bij je leest.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan