• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert zoeken met een zoekwaarde die die samengesteld is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Berichten
1.128
Beste forummers,

In de bijlage een eenvoudige opzet van vert zoeken waarin de zoekwaarde een samenstelling is van de waarde die gezocht moet worden in twee kolommen op een ander werkblad.

Is dit mogelijk?

Friend
 

Bijlagen

  • vertzoeken2waarden.xlsx
    16,8 KB · Weergaven: 36
doe het dan zo?
 

Bijlagen

  • vertzoeken2waarden.xlsx
    16,9 KB · Weergaven: 26
PHP:
=INDEX(naw!$B$2:$B$4;MATCH(B2;LEFT(naw!$A$2:$A$4;6)&naw!$B$2:$B$4;0))&""
 
Laatst bewerkt:
Emields,

Hartelijk dank voor je reactie:thumb:

Ik denk niet dat dit helemaal voor mij de oplossing geeft.

Door de code geeft hij altijd de 7e positie. Terwijl de code variabel kan zijn in lengte.

Voor de duidelijkheid de code is de postcode + huisnr + de 1e voorletter van de bewoner.

Deze gebruik ik dan met vert.zoeken op het werkblad naw om de adresgegevens op te zoeken.

Daar staat de code in de tabel die regelmatig overschreven wordt als postcode + huisnr.

Ik voeg de voorletter van de persoon daaraan toe om als er meerdere mensen op het zelfde adres zitten ik dit per persoon kan kiezen.

Even het bestand opnieuw geplaatst met jouw code.

Friend
 

Bijlagen

  • vertzoeken2waarden-emields.xlsx
    17,3 KB · Weergaven: 20
JVeer,

Hartelijk dank voor je reactie :thumb:

Het is voor mij even niet helemaal duidelijk waar ik jouw code plaats.

Ik heb nu dit : plcode.JPG

Maar ik zie geen "beweging"

Wat doe ik fout?

Friend
 
VenA,

Hartelijk dank voor je reactie:thumb:

In de bijlage heb ik je code ingevuld.

Maar zal ook hier iets verkeerd doen.

Zou je er nog even naar willen kijken?

Friend
 

Bijlagen

  • vertzoeken2waarden-VenA.xlsx
    19 KB · Weergaven: 23
Als je een NEDERLANDS-talige Excelversie gebruikt, zou het dan handig zijn om aangedragen ENGELS-talige formules (zoals in #4) even in het NEDERLANDS te vertalen? (tip: https://nl.excel-translator.de/translator/)

In bijlage een poging mijnerzijds. De opzet van je tabel en de gewenste uitkomst maakt het wel complex qua oplossing met heel veel INDEX functies achter elkaar.

Let op: het zijn ook matrixfuncties, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter als je geen Excel 365 gebruikt.
 

Bijlagen

  • vertzoeken2waarden (AC).xlsx
    19,3 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Aan deze heb je denkik dan ook al genoeg(office 365 vereist)

Code:
=ALS.FOUT(TEKST.COMBINEREN(", ";WAAR;TRANSPONEREN(BEGINLETTERS(INDEX(naw!$B$2:$F$100;VERGELIJKEN(B2;naw!$A$2:$A$100&naw!$B$2:$B$100;0);RIJ($1:$5))&"")));"")
 
Laatst bewerkt:
Alexcel,

Hartelijk dank voor je reactie:thumb:

Dat is een lange, lange code maar doet precies wat ik zoek :)

Nu ga ik nog een kolom tussenvoegen voor TV.

Goed huiswerk om de code te proberen begrijpen.

Nogmaals dank voor je hulp,

Friend
 
JVeer,

Hartelijk dank voor je respons:thumb:

Dat werkt ook fantastisch :)

Is het gewoon anders schrijven/benadering/manier om tot hetzelfde resultaat te komen?

Heel veel dank.

Friend
 
Dat is een net wat andere manier waardoor alles in 1 klap meekomt. De matrix van de INDEX functie in combinatie met de [kolom] "RIJ(1:5)" van de VERGELIJKEN functie doet de truc.
Wel zijn de komma's net iets anders geplaatst

De "RIJ(1:5)" verwijst naar de kolommen die je terug wil krijgen. Dus de naam en adres gegevens.

Edit: Zou nog wat korter kunnen

Code:
=ALS.FOUT(TEKST.COMBINEREN(", ";WAAR;BEGINLETTERS(INDEX(naw!$B$2:$F$100;VERGELIJKEN(B2;naw!$A$2:$A$100&naw!$B$2:$B$100;0);KOLOM($A1:$E1))&""));"")
 
Laatst bewerkt:
JVeer,

Hartelijk dank voor de uitleg.

Een vraagje. De code plaatst na een kolom waarde een komma. Die heb ik er nu even uitgehaald.

Code:
=ALS.FOUT(TEKST.COMBINEREN(" ";WAAR;TRANSPONEREN(BEGINLETTERS(INDEX(naw!$B$2:$G$100;VERGELIJKEN(B2;naw!$A$2:$A$100&naw!$B$2:$B$100;0);RIJ($1:$6))&"")));"")

Dan krijg ik dit: Ab De Klein Appelweg 13 1063 Aa Tellingen

Maar is het ook mogelijk om de komma iets gerichter te plaatsen?

Ab De Klein, Appelweg 13, 1063 Aa Tellingen

Friend
 
Code:
=ALS.FOUT(TEKST.COMBINEREN(ALS(KOLOM($A$1:$E$1)>1;", ";" ");WAAR;BEGINLETTERS(INDEX(naw!$B$2:$F$100;VERGELIJKEN(B2;naw!$A$2:$A$100&naw!$B$2:$B$100;0);KOLOM($A1:$E1))&""));"")

Zoiets.

De laatste komma krijg ik nog even niet weg op een korte manier. Daar kan ik morgen nog even naar kijken

Code:
=ALS.FOUT(TEKST.COMBINEREN(ALS(KOLOM($A$1:$E$1)>1;", ";" ");WAAR;BEGINLETTERS(INDEX(naw!$B$2:$F$100;VERGELIJKEN(B2;naw!$A$2:$A$100&naw!$B$2:$B$100;0);KOLOM($A1:$D1))&""));"")&" "&INDEX(naw!$B$2:$F$100;VERGELIJKEN(B2;naw!$A$2:$A$100&naw!$B$2:$B$100;0);5)
 
Laatst bewerkt:
Zoiets dan?
Code:
=ALS.FOUT(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(TEKST.COMBINEREN(", ";WAAR;TRANSPONEREN(BEGINLETTERS(INDEX(naw!$B$2:$G$100;VERGELIJKEN(B2;naw!$A$2:$A$100&naw!$B$2:$B$100;0);RIJ($1:$6))&"")));", ";". ";1);", ";" ";3);"")
Excel 365 maakt de oplossing wel wat makkelijker...
 
Toch nog even verder gekeken:d
En inderdaad. Blij met office 365

Code:
=ALS.FOUT(TEKST.COMBINEREN(ALS((RIJ($1:$5)>1)*(RIJ($1:$5)<4)>0;", ";" ");WAAR;BEGINLETTERS(INDEX(naw!$B$2:$F$100;VERGELIJKEN(B2;naw!$A$2:$A$100&naw!$B$2:$B$100;0);KOLOM($A1:$E1))&""));"")
 
Laatst bewerkt:
en hier nog 2 oplossingen met vba.
 

Bijlagen

  • vertzoeken2waarden.xlsm
    33,6 KB · Weergaven: 14
JVeer,

Hartelijk dank voor de aanvulling:thumb:

Mooi :)

Friend
 
Emields,

Heel hartelijk dank voor je extra aanreiking in VBA:thumb:

Dat ziet er ook mooi uit :)

Kan ik ook prima mee verder dus dat wordt kiezen:cool:

Thanks

Friend
 
AlexCel,

Ook dank voor de extra code:thumb:

Bijzonder hoe jullie dit allemaal schrijven.

Friend
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan