overnemen oude hardware naar nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

bouncer1980

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Berichten
319
als ik over een tijdje een nieuwe pc ga kopen en ik wil bepaalde hardware meenemen
- grafische kaart
- ssd, hdd

en ik heb nu op de ssd win10 geïnstalleerd met alle software, moet ik bij nieuwe hardware (moederbord) dan toch windows helemaal opnieuw installeren? Of kan ik de huidige ssd inbouwen of kan ik dat vergeten? Of optie 2, windows nieuw installeren en dan een image van de oude pc terugzetten of zit hier info rondom de oude hardware in verweven?

alvast bedankt voor de info
 
Lees het onderstaande zelf maar eens: (is dit artikel)

Het kopen van een nieuwe computer kan leuk zijn, totdat je al je oude apps, voorkeuren en bestanden moet migreren. Zou het niet gemakkelijker zijn als u uw oude harde schijf gewoon in de nieuwe pc zou kunnen plaatsen en verder kunt gaan waar u was gebleven? Het is technisch mogelijk, maar er zijn enkele voorbehouden.

Met Windows 7 was dit minder houdbaar; het introduceerde driverconflicten, vooral met hardware op een lager niveau, zoals de SATA-controller van uw harde schijf. Als gevolg hiervan ziet u vaak een blauw scherm zodra de computer is opgestart, waardoor u niet eens naar het bureaublad kunt gaan.

De sysprep- tool van Microsoft kon hierbij soms helpen, maar het was niet echt voor dit doel bedoeld, en het had veel van zijn eigen kanttekeningen. Je was bijna altijd beter af met een schone installatie.

Windows 8 en 10 zijn daarentegen veel beter in het omgaan met deze conflicten. Wanneer u een bestaande Windows-installatie op een nieuwe pc gooit, voert deze de eerste installatie uit alsof het een nieuwe computer is, haalt hij stuurprogramma's voor uw nieuwe hardware en laat u hopelijk zonder al te veel problemen op de desktop vallen.

Je zult zelf een paar dingen moeten doen, maar over het algemeen zou het moeten werken - ik heb mijn schijf van een op AMD gebaseerde machine naar een Intel / Nvidia-machine verplaatst met nauwelijks een probleempje. Windows Update kon zelfs nieuwe patches downloaden.

Dat wil niet zeggen dat u geen problemen zult ondervinden. Dit kan allemaal variëren van pc tot pc, en je weet nooit welke driverconflicten of prestatieproblemen er onder de oppervlakte van een ogenschijnlijk fijne installatie liggen.

Alles bij elkaar genomen, zou ik nog steeds aanraden om een ​​schone installatie uit te voeren als je permanent naar een nieuwe machine migreert, maar als je iets snel nodig hebt, zoals als je oude pc doodgaat en je toegang moet hebben tot wat gegevens van je oude installatie, dan zou dit goed genoeg moeten werken.
 
Laatst bewerkt:
Het is verstandig om gewoon een verse install te plegen, drivers kloppen niet en indien nu een oem versie van Windows dan kan het sowieso niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan