• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie met dynamisch bereik en afhankelijk van cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mari138

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2016
Berichten
41
Goedemiddag.

Ik ben een Excel sheet aan het maken waarin ik onderhoud van hardware kan registreren.
In de bijlage een simplistisch voorbeeldje daarvan.

Kan iemand mij op weg helpen?

Ik heb 3 bereiken

1) De ruimte waar het stukje hardware zich bevind - Bereik B4:B9
2) Het merk van het stukje hardware - Bereik E4:E8
3) Het s/n van het stukje hardware - Bereik G4:K14

Wat ik probeer te doen is om vervolgens een overzicht te maken waarbij ik 4 kolommen heb - Bereik vanaf A20:D20

Kolom 1: Ruimte: Hier wil ik met dropdown menu de ruimte selecteren B4:B9 ermee rekening houdend dat er meerder ruimtes bij kunnen komen.
Kolom 2: Merk: idem v.w.b. E4:E8
Kolom 3: Hier wil ik in het dropdown menu graag op basis van kolom 1 en 2 zien welke opties er zijn, zie bereik G4:K14.
In het geval van Huiskamer/Sony zijn er 3 serienummers bijvoorbeeld: 8888, 9123, 9999
Kolom 4: Vrij tekstveld.

Op Youtube vindt ik filmpjes waarmee je het bereik moet omzetten naar een tabel, er volgens een naam aan moet geven en deze naam moet gebruiken via gegevensvaladatie, lijst en bij bereik de naam van de tabel invullen. Echter krijg ik daarop meteen een foutmelding dat de formule niet klopt. Ik werk met Excel 2013, wellicht dat dat een reden kan zijn?

Hopelijk heeft iemand een idee hoe dit voor elkaar te krijgen. :)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld gegevensvalidatie.xlsx
    13 KB · Weergaven: 17
Je hebt er toch al een draaitabel staan die keurig doet wat je wilt.
 
Paar slicers erbij voor het gemak...
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld gegevensvalidatieMV.xlsx
    19,2 KB · Weergaven: 12
Gegevensvalidatie met dynamisch bereik

Hallo en bedank voor het antwoorden :)

Klopt, met de draaitabel kan ik inderdaad alle informatie vinden.
Maar is het zo dat in werkelijkheid de lijst met ruimtes, merken en serienummers vele malen groter is.

De monteur moet vanaf cel A20:D20 invullen waaraan hij heeft gewerkt.
Ik wil dat hij eerst aangeeft in welke ruimte en aan welk merk machine hij heeft gewerkt zodat Excel hem vervolgens de s/n geeft die in die range beschikbaar zijn.
Als ik hem direct op s/n laat zoeken dan wordt dat drop down menu erg heel erg lang, met s/n die ontzettend op elkaar lijken.
Met een draaitabel zoeken, met gegevensvalidatie worden de mogelijkheden aan hem getoond. Tenminste ik hoop dat dat mogelijk is.
 
Als de tabel gesorteerd is op Code en Code deze formule in de validatie van C20. Eventueel even vertalen.

PHP:
=OFFSET(OFFSET($G$3;MATCH($A$20;$G$4:$G$15;0);2;COUNTIF($G$4:$G$15;$A$20);1);MATCH($B$20;OFFSET($G$3;MATCH($A$20;$G$4:$G$15;0);2;COUNTIF($G$4:$G$15;$A$20);1);0)-1;2;COUNTIF(OFFSET($G$3;MATCH($A$20;$G$4:$G$15;0);2;COUNTIF($G$4:$G$15;$A$20);1);$B$20))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan