• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule ALS met meerdere OF en EN

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egbert12345

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Berichten
496
Beste forummers, waar ga ik fout?

Ik wil een formule inbouwen met meerdere OF en een EN.

Zie mijn formule in cel A10. Ik wil graag de waarde in cel A8 checken met de waardes in de cellen A1, A2 en A3 en ook vergelijken met een jaartal (zie B1 en B9).

Ik vlieg ergens de bocht uit, maar zie het niet of is deze formule wellicht niet mogelijk?

groet Egbert
 

Bijlagen

  • als of.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 27
Code:
=ALS(OF(OF(EN(A8=A1;A8=A2);(A8=A3));B8=B1);"oke";"fout")

Werkt deze formule, nadat de haakjes op een andere plek gezet zijn, wel?
 
Staat in A2 altijd wat anders dan in A1? Anders is het eerste gedeelte (de EN-functie) zinloos ...
 
Hoi Wilem, ik dacht dat het werkte, maar er gebeurt iets bijzonders. Met de door jou voorgestelde formule gaat het met de eerste twee namen in mijn voorbeeld goed, maar de derde naam (zeeverkenners) geeft een verkeerde uitkomst. Is daar een oorzaak voor te geven? groet Egbert
 
Kun je het voorbeeldje even plaatsen en vertellen wat er dan wel uit moet komen en ook waarom .
 
Hoi, zie bijgaand voorbeeld.

In cel A11 staat de formule. Vergeleken wordt de waarde die in cel A8 staat met de waardes in de cellen A1 t/m A3 en er wordt ook gekeken naar de waardes in de cellen B1 en B8.

Als ik in cel A8 welpen of bevers invul dan is de uitkomst van de formule goed (er moet dan de uitkomst FOUT uit komen). Als ik nu echter zeeverkenners invul, dan is de uitkomst "OKE" terwijl dat FOUT moet zijn.

Wat zie ik over het hoofd?

groet Egbert
 

Bijlagen

  • als of (1).xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 19
Wat een vreemde constructie in die formule.
Best mogelijk dat ik ook de opdracht verkeerd begrijp, anders volstaat toch:
PHP:
=ALS(EN(AANTAL.ALS(A1:A3;A8)>0;B1=B8);"oke";"fout")
 
Array formule:

PHP:
=NOT(ISNA(MATCH(A8&B8;A1:A3&B1;0)))
 
Of het een vreemde constructie is weet ik niet, jullie hebben er veel meer verstand van.

Het voorbeeldje heb ik wat simpel opgesteld, omdat het mij om de formule ging.

Straks kijk ik met deze formule of er aan de drie criteria wordt voldaan, waarbij ik ook de datums vergelijk. In het geval dat de welpen, bevers en zeeverkenners niet in de lijst staan, dan plak ik er een bepaalde uitkomst aan (wordt een samengevoegde tekst).
In het geval dat ze er wel in staan, dan komt er bij de formule in het geval bij een gelijke datum weer een andere samengevoegde tekst (bij een niet gelijke datum weer een andere tekst).

Ik zal eens gaan testen of de formule met AANTAL.ALS doet wat ik wil.

PS de ARRAY-formule van SNB werkt niet, wellicht omdat die engelstalig is terwijl "mijn" excel nederlandstalige formules vraagt.

Wat ik zo vreemd vind is dat in de oorspronkelijke formule de eerste twee uitkomsten goed zijn en de derde niet. Kan het soms zijn dat er teveel ALS(OF wordt gebruikt?
 
Ik heb nogal de gewoonte oplossingen te geven die door een zo groot mogelijk aantal lezers nog te vatten zijn.
De (uiteraard ook werkende) formule van snb in het Nederlands:
PHP:
=NIET(ISNB(VERGELIJKEN(A8&B8;A1:A3&B1;0)))
Matrixformule > afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER

Kan het soms zijn dat er teveel ALS(OF wordt gebruikt?
Je kan ganse series OF en EN gebruiken, en bij twijfel aan de juiste opbouw is "Formule evalueren" geen slecht idee.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan