Na uitprinten letters kleiner

Status
Niet open voor verdere reacties.

noliko

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2012
Berichten
194
Ik maak een document op in Microsoft Office , lettergrootte 8 , mooi leesbaar en groot genoeg na het document uitgeprint te hebben zijn de letters de helft kleiner geworden . Ik zou zeggen lettergrootte 4 . Ik heb er bijna een vergrootglas voor nodig .
 
Je geeft veel te weinig informatie, want het is natuurlijk heel simpel om in je document te controleren wat nu het werkelijk ingestelde lettertype + lettergrootte is: kwestie van in de tekst klikken en in de menubalk aflezen wat de ingestelde grootte is. Het zou mij zeer verbazen als het lettertype echt gehalveerd is. Het lijkt mij eerder een kwestie van een ander zoompercentage. Oftewel: hoe groot zie je de tekst op je scherm. En dat heeft niets te maken met afdrukken. Dat kun je rechtsonder op de statusbalk aanpassen door een groter percentage in te stellen. Als dat het is, heeft dat overigens niks met hardware te maken, maar alles met software (Microsoft Word, denk ik?)
 
De tekst die ik op mijn scherm zie is de tekst die ik zie in jou bericht maar wordt de helft kleiner als ik hem uitprint .
 
Loop de Eigenschappen van de > Afdrukken/Printer dan even na. Daar staan tabbladen en bij mij staat o.a. tabblad Effecten > Ware grootte en % van werkelijk formaat, misschien staat die lager dan 100%. Moet op Ware grootte staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb als printer Canon MG 5750 en als ik bij Eigenschappen ga kijken zie ik niets staan van Effecten .
Mag ik er aan herinneren dat ik voordien geen problemen heb ondervonden en ik heb deze printer toch al enkele jaren . Nu moet ik de lettergrootte op 36 zetten om het effect van lettergrootte 8 te hebben .
 
Of er nu wel of niet Effecten staat maakt niets uit. De boodschap is, loop de instellingen van de printer bij het afdrukken na. Ook al heb je de printer jaren Windows 10 updates kunnen altijd zaken wijzigen. Heb je nog herstelpunten? Probeer dat als het niet anders kan. Welke Officeversie? Wat is het lettertype en plaats eens wat screenshots. Hoe ziet het afdrukvoorbeeld er dan uit?
 
Als test, kopieer de tekst uit je Word document naar Wordpad en druk het van daaruit af, als de afdruk dan wel de goede grootte heeft ligt het zeer waarschijnlijk aan instellingen in Word, als de afdruk ook te klein is, moet je het ergens in de printer(instellingen) gaan zoeken.
 
Als ik de tekst kopieer naar Kladblok heb ik mijn normale lettergrootte . Integendeel als ik de tekst kopieer naar Wordpad zijn zijn ze weer klein .
 
Lijkt mij verbazingwekkend als je in één beweging zowel de instellingen van Word als Wordpad hebt gewijzigd. Bovendien zul je Wordpad nooit gebruiken als je Word hebt :). Ik heb een Epson, dus een wat ander menu, maar je moet het dus ongeveer hier zoeken:

Afdruk instellingen.png

Volgens jouw handleiding moet je op pagina 467 zijn voor het bekijken van de instellingen. Of pagina 398 (Passend op papier afdrukken) om de instellingen te wijzigen.
 
Ik zou niet weten waar . Ik heb niets veranderd .
Stuur eens wat plaatjes mee van zowel je Word instellingen (bij afdrukken), als van je printer instellingen. Het is voor zowel jou als ons een stuk makkelijker als we niet steeds hoeven te gokken. Bovendien heeft HelpMij maar één glazen bol, en die is, als ik de helpers mag geloven, al jaren zoek :).
 
Ga naar het configuratie scherm en dan programma's en voer daar een reparatie uit van het Office pakket, als je die kiest zie je vanzelf haast de opties, die dus en een paar anderen.
En?
NOK.. doe het zelfde voor de printer: vervang de printer software door een herinstallatie ervan.
 
Heeft niet geholpen maar als ik naar Aanpassen aan papierformaat ga in mijn printer staat daar : Niet aanpassen .
Heeft dat er iets mee te maken ?
 
Dat zul je in je printer handleiding na moeten zoeken, maar een ander papier formaat zou niet met de font grootte van doen moeten hebben, lijkt me.
Je kunt het testen om te kijken waarom het gevraagd wordt....dan zie je snel genoeg wat er wel gebeurt.
 
Blijkbaar heb je OctaFish op de negeerlijst staan want je reageert helemaal niet op zijn vragen.
 
Dus je kunt geen screenshot maken? Uploaden kun je met > Ga geavanceerd en klik op de paperclip.
 
Beste mensen , bedankt voor jullie hulp maar ik ga als ik nog eens een nieuw document opmaak in Word het lettertype 12 gebruiken . Als ik dit uitprint is mijn tekst duidelijk leesbaar .
 
Prachtig!:thumb: Is dat ook weer opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan