• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aantal feestdagen dat in weekend valt uitsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Micah

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2020
Berichten
8
Beste Lezers

Graag zal ik wil weten hoe ik de aantal feestdagen per jaar kan uitrekenen waarbij ik de feestdagen dat in het weekend valt uitsluit.

Bijv:Nieuwjaarsdag of Koningsdag en andere dagen kunnen eens in een bepaalde jaar in het weekend vallen.

Heb al wel geprobeerd in de forum te zoeken maar ik kan het helaas niets vinden wat het op lijkt. Misschien gebruik ik verkeerde zoektermen.

In de bijlage heb ik een bestand toegevoegd en gaat vooral om cel B15 daar wil ik het aantal feestdagen excl. weekenden weergeven.

Verder zal er in cel B16 het aantal feestdagen totaal berekend worden. Volgens mij moet mijn formule werken maar als dat niet zo is hoor ik het ook graag.


Groet

Micah
 

Bijlagen

  • Feestdagen.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 24
zie kolom E in de bijlage
 

Bijlagen

  • Feestdagen (hs).xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 40
zie kolom E in de bijlage

Beste Haije

Bedankt voor de snelle reactie maar het helaas niet wat ik wil en de aantallen klopt volgens mij niet.

Want bijvoorbeeld in 2020 kom ik uit op 8 feestdagen dat op een doordeweekse dag valt maar jij komt op 9.
2021 klopt dan wel maar 2022 zijn er maar 4 feestdagen en jij komt op 7.

De uitkomst zal ik graag in B15 willen weergeven.

Hopelijk kan jij een kleine aanpassing toevoegen waardoor het wel werkt.

Alvast bedankt
 
Zoiets dan? (zonder extra kolom)
Code:
B15: =SOMPRODUCT(--(ALS.FOUT(WEEKDAG(B4:B14;11);9)<6))
B16: =11-(B11="")
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt.

Maar de formule werkt niet bij mij. Krijg steeds waarde als 0 te zien ook al klik ik door op de jaren.

De andere formule in B16 werkt wel.
 

Bijlagen

  • Feestdagen (hs).xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 32
'k Ben niet van 0 begonnen maar de in de laatste bijlage aangetroffen formule beetje aangepast ;)
 

Bijlagen

  • Feestdagen_es.xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 31
Maar de formule werkt niet bij mij. Krijg steeds waarde als 0 te zien ook al klik ik door op de jaren.
Formule mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter als je geen Excel 365 gebruikt (het is een matrixfunctie).
 

Bijlagen

  • Feestdagen (AC).xlsx
    14 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Code:
=WEEKDAY(B4;11)
Maak gebruik van de 2e parameter van de weekdag formule dan krijg je in 2022 een keurige uitslag van 4
 
Waarom 11 als 2e argument in de functie WEEKDAG() 2 doet toch hetzelfde? En is ook te gebruiken in oudere versies van excel.
 
Toch niet helemaal
 

Bijlagen

  • weekdag.xlsm
    9,9 KB · Weergaven: 33
Jawel hoor, popipipo: in je voorbeeld om het tegendeel aan te tonen gebruik je geen 2° argument in de rechter kolom.

Ook @ VenA (en alle anderen): zie mijn oplossing in #6
 
Heren,

Het is mij gelukt om de dagen te berekenen. Zat alleen wel even toch goochelen met ALT+SHIFT en Enter(wist niet hoe ik het moest toepassen).

Allen bedankt voor het meehelpen en denken. Alleen de laatste paar posten is voor mij nog abracadabra zal dat nog bestuderen.

Thanks
 
@ Enigmasmurf

Kolom C geeft toch een ander resultaat als kolom D
Er zit dus wel degelijk verschil in deze 2 formules
 

Bijlagen

  • Knipsel weekday functie.JPG
    Knipsel weekday functie.JPG
    54,4 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
@ popipipo,

In de formules die jij in je bijlage hebt gebruikt zit er inderdaad wel een verschil, maar dat is niet wat ik in mijn oplossing had gedaan, en evenmin waar VenA op doelde.
In je ene formule gebruik je 11 als 2° argument, in je tweede formule gebruik je geen 2° argument, daar waar wij kiezen voor '2' als 2° argument. Als je 'type-getal' weglaat resulteert dat in standaardwaarde 1.
 
Mijn reactie in #8 was meer gericht op reactie #5 van Micah en niet op jou reactie nr #6
 
Het voelde ook niet aan als kritiek op mijn oplossing, hoor.
VenA (#9) gaf een advies dat ik in #6 al had toegepast, en vervolgens zag ik jou daar aan twijfelen.
Of het nu VenA is of ikzelf die jou terug op het rechte pad helpt doet er niet veel toe, zolang je er maar komt ;)
Hierbij daarom jouw document aangevuld met nog een paar kolommen: kolommen C en D van jou, E geeft hetzelfde als C, F hetzelfde als D.
 

Bijlagen

  • weekdag.xlsm
    10 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
In #9 heb ik ook een vraag gesteld. Uit het plaatje in #13 blijkt dat er geen verschil is dus is 2 logischer om te gebruiken.;)
 
De 2 in #9 had ik over het hoofd gezien vandaar de verwarring
Ik vind 11 logischer omdat 11 tm 17 de alle mogelijkheden bevat :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan