xp en backup

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je mag zelf met de bewijzen aan komen dat het klopt wat je schrijft.

Banken zelf hebben ook met vuiur gespeeld en XP nog lang gebruikt om geld uit te spugen... ;)
https://www.security.nl/posting/536224/pinautomaten+op+windows+xp

Ik heb dus nog geen slechte ervaringen gehad gedurende vele jaren met XP.
Dat schreef ik toch.. ik geloof dat best, maar ik denk toch dat je hiermee Russische roulette speelt... tis gewoon een kans spel zo.

Ik werk meer en meer op Linux, vrijwel alles wat ik nodig heb is Open Source en ik heb meer keuze welke smaak van Linux ik wil. Er is nu nog een enkel programma wat me nog deels aan Windows bindt.
Mijn servers zijn al jaren Linux.

Truste.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leon (als je zelf dit topic nog volgt?),

Ik lees het topic nog eens door en iets viel mij op.
Je spreekt van Back-up's. Zijn dat Images van je Windows XP- partitie? Of op welke manier zijn die backup's gemaakt?

Je schrijft ook er verwarrende zaken. Je zou een Clean install doen van Windows XP, en dat zou werken. Dan wil je Backup's terug zetten over (op ) die Win XP en dan zou je pas problemen krijgen met Wachtwoorden, registratie ??? XP dient niet on-line geregistreerd te worden, voor zover ik mij herinner... ?

Graag wat uitleg.

Groeten,

Rikja
 
Je mag zelf met de bewijzen aan komen dat het klopt wat je schrijft.

Banken zelf hebben ook met vuiur gespeeld en XP nog lang gebruikt om geld uit te spugen... ;)
https://www.security.nl/posting/536224/pinautomaten+op+windows+xp

Ik moet net zo min bewijzen wat ik vertel (als je me niet geloofd, reageer dan aub niet) als dat ik moet geloven wat je met dat topic wilt aantonen, waar het in het topic zelf door anoniem wordt ontkracht, of ontzenuwd.
Dat schreef ik toch.. ik geloof dat best, maar ik denk toch dat je hiermee Russische roulette speelt... tis gewoon een kans spel zo.
De straat oversteken is een kansspel, met de auto over de autostrade rijden is een kansspel, maar daar staat niemand bij stil.

Rikja
 
Lees de eisen van de PC maar eens na in de kleine letters van de bank.
Ik heb je hier nog niet over gehoord Rikja.
Je speelt echt met vuur. Als er iets gebeurd krijg je nul op je rekwest van de bank. Weg geld.

Ik vind het bijna een aanbeveling van jouw kant om gewoon XP te blijven gebruiken.
Ik heb het idee dat dit forum daar niet voor bedoeld is. We willen immers dat leden en iedereen die hier leest zich veilig kan voelen op het internet en dat wij met zijn allen goede informatie en toelichting geven op vragen.
En daar horen dit soort antwoorden niet bij.

Ik vraag mij af of je met alles zo onzorgvuldig bent.

Ik werk meer en meer op Linux, vrijwel alles wat ik nodig heb is Open Source en ik heb meer keuze welke smaak van Linux ik wil. Er is nu nog een enkel programma wat me nog deels aan Windows bindt.
Mijn servers zijn al jaren Linux.
Yep, hier ook. Werk er al 13 jaar mee, het werkt zoals het werken moet. Heb Windows vanaf het begin niet meer nodig gehad. Heerlijk hoor!
 
Laatst bewerkt:
Als er een APK voor PC zou zijn die je alleen mag gebruiken als deze door de "veilig voor gebruik met bankieren" toets heen moet..... dan komt deze XP niet door deze APK heen.
Voor autos: Zo een APK is er voor om veilig door het verkeer heen te gaan... voor je zelf en voor een ander...
Met bankieren is het niks anders, maar vooral dan jezelf op het eerste gezicht, .....
De straat oversteken is een kansspel, met de auto over de autostrade rijden is een kansspel, maar daar staat niemand bij stil.
maar we staan hier wel even bij stil: maar heb je een gezin/partner raak je hen ook er mee....
Dus het is een Russische roulette door deze PC met XP wel voor banken te gebruiken en andere zaken waar het kritisch kan zijn.

Met Femkes aanvulling ben ik het ook mee eens.
IIk vind het bijna een aanbeveling van jouw kant om gewoon XP te blijven gebruiken.
Ik heb het idee dat dit forum daar niet voor bedoeld is. We willen immers dat leden en iedereen die hier leest zich veilig kan voelen op het internet en dat wij met zijn allen goede informatie en toelichting geven op vragen.
En daar horen dit soort antwoorden niet bij.!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben al bij al verwonderd dat dit zelfs nog mogelijk zou zijn. Bij het leggen van een verbinding kan de server van de bank immers makkelijk detecteren met welk OS er wordt geconnecteerd. Mijn bank(en) zijn daar aktief mee bezig, want ik krijg daar berichten over. Zo zal binnenkort de ondersteuning/aanvaarding van een verbinding over Windows 7 worden stopgezet, aangezien de MS ondersteuning en dus veiligheid ook is stopgezet. Logisch toch ?
Maar blijkbaar zijn niet alle banken even bewust bezig met veiligheid, tenzij TS hier maar wat beweert (-;
 
.... en toch met Windows 10 bankiert bedoel je? ..:eek:. @DigiCafee
 
Ja, wees gerust ik bankier met Windows 10 !!! hihi ... maar de boodschappen zie ik wel passeren hé ...
 
Zo zal binnenkort de ondersteuning/aanvaarding van een verbinding over Windows 7 worden stopgezet, aangezien de MS ondersteuning en dus veiligheid ook is stopgezet. Logisch toch ?
Lijkt mij heel sterk, er zijn immers nog genoeg bedrijven en ook overheden die betaalde support voor Win7 bij MS afnemen omdat het vervangen van de nodige apparaten en infrastructuur te duur is...
Dan praat je dus over pc's die nog wèl beveiligings-updates ontvangen en dus gewoon veilig zijn, of tenminste geacht worden dat te zijn.
Nog afgezien van de gatenkaas die Win 10 zelf is, ook daar komen beveiligings-updates en patchrondes voor beschikbaar...
 
Sorry femke98,

Je communiceert niet met mij. Je spuugt enkel jou ingebakken vooroordeel.

- Als ik een risico neem met een XP-PC waarop gebankierd wordt, dan zijn dat toch mijn eigen zaken.
- Ik beveel niemand aan om op een winXP te gaan werken of bankieren. Ik vertel gewoon mijn eigen ervaringen.
- Jij vind in je ongelooflijk hoogmoedigheid dat ik dat wel doe. En je vind dat dit niet kan op dit forum.
Je kan dit altijd melden aan een moderator.
- Je vraagt je af of ik met alles zo onvoorzichtig ben...
Is het aan jou om daarover vragen te stellen. Vraag ik aan jou of je wel voorzichtig bent als je op je favoriete Linux werkt? Neen toch!
Reageer ik op je (sluik-) reclame voor Linux? Neen toch! Wel, geef jij dan geen commentaar als ik iets over Windows schrijf, OK?
als iemand anders reageert dat hij heel tevreden is met Linux (wat hier helemaal niets ter zake doet) dan ben je er als de kippen (of moet ik schrijven "Hennen") bij om te quoten en te
applaudisseren. Dit topic gaat over Windows XP gebruiken, over niets anders.

@route99,

Ik begrijp wel wat je bedoeld, en omdat ik kritisch genoeg ben om enkel op zeer betrouwbare sites te (laten) werken met bankieren op deze XP vind ik het wel verantwoord.
Dat is mijn keuze. Daar heeft NIEMAND commentaar op te geven.

en wat ik bedoelde met mijn vorige post: Als jij met je APK gekeurde wagen aan de reglementaire snelheid, op het juiste wegvak, met je gordel om en twee handen aan het stuur rijdt, en er komt een spookrijder van 20 ton recht uit het niets op je af, dan mag je het vergeten, een kruis er over. En dat heb je zelf niet gezocht.

Topic Starter heeft nog geen enkel antwoord gekregen op zijn vraag, enkel kritiek van jullie, "Goden".

En tot slot:
Heb je er wat aan, indien je bankrekening wordt leeggeplunderd via een Linux (of bijvoorbeeld MacOSX) trojan, indien je als mosterd na de maaltijd kan stellen dat de kans dat je dit overkomt kleiner is dan bij een Windows gebruiker ? De impact is er uiteindelijk niet minder om.

Nee is niet nodig, sterker nog het is dikke onzin om een anti-virus te gebruiken. Wie geeft je de garantie dat die anti-virus daadwerkelijk alle virussen tegenhoudt?

Een slot op je voordeur zal ook niet 100% van de inbrekers tegenhouden. En een airbag in een auto geeft je ook geen 100% garantie dat je een aanrijding overleeft.
Ga je nu het slot van je huis verwijderen, of de airbag indien je auto rijdt ?

Beveiligen gaat over risico reductie. 100% veiligheid bestaat immers niet en risico's kan je dan ook nooit volledig uitsluiten.

Rikja
 
WOw!
 

Bijlagen

  • smiley-3856601_1280.jpg
    smiley-3856601_1280.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 29
Lijkt mij heel sterk, er zijn immers nog genoeg bedrijven en ook overheden die betaalde support voor Win7 bij MS afnemen omdat het vervangen van de nodige apparaten en infrastructuur te duur is...

Het gaat hier over internetbankieren via de gewone consumenten-apps hé ... dat zijn geen afnemers van betaalde support lijkt me : ik begrijp de bank dan ook volledig in haar inschatting dat dit in 99 % van de gevallen onveilige verbindingen zullen zijn.
 
Topic Starter heeft nog geen enkel antwoord gekregen op zijn vraag, enkel kritiek van jullie

Even teruggegrepen naar je vraag (ik volg niet van het begin van deze clash van persoonlijkheden ...).
Het antwoord is - spijtig genoeg - dat je een Windows XP waarschijnlijk niet meer zal kunnen registreren omdat MS de activatie (toen nog licentie-) servers van XP offline heeft gehaald.
Enkel Windows 7 kan (voorlopig ?) nog omdat je vanuit een werkende installatie nog kan upgraden naar Windows 10 (als je de weg weet). Vanuit XP kan dit niet, dus MS zou zichzelf wel een heel slechte dienst bewijzen (commercieel gezien) door mensen de kans te bieden nu nog een XP werkbaar te installeren en in de toekomst werkbaar te houden.
 
Hallo DigiCafee,

ik vertrouw er op dat je weet wat je beweerd, ik ga dit niet testen omdat het voor mij niet nodig is. Ik geloof je op je woord.

Mijn grootste verwondering blijft dat niemand, in heel dit (onaangenaam gemaakt) topic, aan TS gevraagd heeft of hij Back-ups heeft, of images.

Indien hij images heeft, dan hoeft hij deze enkel terug te zetten, registratie/activatie is dan niet nodig.

Spijtig genoeg blijft het stil aan de kant van TS. Wat ik ook wel begrijp :eek:

Rikja
 
Heeft TS wél zelf gezegd, nl. in zijn oorspronkelijke vraagstelling.
Hij heeft het constant over backups, ik veronderstel dat dit géén images of system backups zijn - anders zou hij gezegd hebben dat hij die wel zal terugzetten.
Hij probeerde backups, beveiligd met een paswoord terug te zetten (waarschijnlijk weet hij dat niet meer) en dat werkte niet ... en toen stelde hij hier zijn vraag - ik heb er dus een hard hoofd in.
 
Het betreft een betaalde versie ( met de bekende in te geven product key, code, 5 x 5 karakters bij installatie ) en de backups zijn er alle van getrokken, gebaseerd.
Toch vermoed ik dat het dan om images gaat. Maar ik vrees dat we het nooit zullen weten, want TS is foetschie....

Rikja
 
En tot slot:
Beveiligen gaat over risico reductie. 100% veiligheid bestaat immers niet en risico's kan je dan ook nooit volledig uitsluiten.
??
Je zet de deur gewoon bijna helemaal open.... dankzij dat het Russisch roulette is... heb je een kans dat het goed gaat... maar ook een kans dat het mis gaat...

Een paar banken en wat schrijven zij....
https://www.rabobank.nl/images/01_algemene_bankvoorwaarden_2910880.pdf
Artikel 16 – Gebruik van communicatiemiddelen
Zorgvuldigheid en veiligheid bij communicatie.
Om te voorkomen dat er met communicatie iets fout gaat, gaat u veilig en zorgvuldig om met communicatiemiddelen.
Dit betekent bijvoorbeeld dat u uw computer of andere apparatuur zo goed mogelijk beveiligt tegen virussen, schadelijke
software (malware, spyware) en ander misbruik

https://www.ing.nl/de-ing/veilig-ba...g-bankieren/beveilig-je-apparatuur/index.html
Gebruik de nieuwste versie van je browser en besturingssysteem
Browsers en besturingssystemen worden regelmatig aangepast met meer en betere beveiligingstechnieken. Om volledig en veilig gebruik te maken van ING.nl en Mijn ING (internetbankieren) raden wij aan je browser en besturingssysteem regelmatig te updaten. Stel bij voorkeur automatische updates in.

En wat schrijft bijvoorbeeld de consumentenbond?
https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/veilig-internetbankieren
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankvoorwaarden
Grof nalatig of niet?
Bankklanten die zich aan de 5 veiligheidsregels houden, lopen géén risico meer op te draaien voor schade bij fraude. Heeft iemand zich niet aan de uniforme regels gehouden? Dan ben je niet meteen de schuldig. De bank kijkt dan eerst naar de omstandigheden en bepaalt per individueel geval of er sprake is van grove nalatigheid. Een verbetering dus, want vóór de komst van de uniforme veiligheidsvoorschriften was iedereen die zich niet aan de voorwaarden en voorschriften hield, grof nalatig.

Er zou jou dus jouw bij een bank/IT probleem grove nalatigheid verweten kunnen worden... de bank kan dan beslissen dat je de schade niet vergoed krijgt.
Rikja: Waar valt een opstelling/mening zoals je hem zelf motiveert onder?
Vraag het je bank...dan weet je het zsm.
Het gaat nl niet om gelijk hebben/krijgen .... het gaat erom of jij kunt voorkomen dat je gedupeerd raakt, terwijl dat niet hoeft.
Tuurlijk kun je onder Windows 10 ook een probleem krijgen.. maar als ze je niet kunnen verwijten krijg je vast je geld terug.
Of je dat met Windows XP lukt... vraag het dus de bank... ik heb genoeg geschreven.
Is er een win-win situatie voor XP te vinden?
Voor Windows 10 wel lijkt me...... de kans op vergoeding is maximaal.


Een Windows 10 licentie kost een paar tientjes als je een goed adres weet.
En het kan op best oude hardware draaien, mijn ega heeft een laptop uit 2009 en daar werkt windows 10 uitstekend op.
 
... heb je een kans dat het goed gaat... maar ook een kans dat het mis gaat...
Zoals met elk besturingssysteem
Is er een win-win situatie voor XP te vinden?
Enkel als je bekwaam bent, en zeker als het het enige alternatief is om een bepaald doel te bereiken, zoals in geval van TS.
Een Windows 10 licentie kost een paar tientjes als je een goed adres weet.
En het kan op best oude hardware draaien, mijn ega heeft een laptop uit 2009 en daar werkt windows 10 uitstekend op.
Win 10 is nergens ter discussie gezet, zelfs niet vernoemd. Stay "to the point".

Er zijn natuurlijk wel leden die Windows afbreken, zelfs in hun handtekening, en voortdurend, gevraagd of ongevraagd, reclame maken voor HUN favoriete OS.
Het stuit meer tegen de borst dan ze aan iemand die vraagt om hulp bij zijn XP probleem geen hulp bieden, maar wel ellenlange opsommingen kunnen maken van HUN OS.

Bekijk het maar.
Ik ben je zinloze discussies moe.

Rikja
 
Je mag het verder zelf uitzoeken.
Je ontkent en omzeilt compleet het verhaal van de banken, die jou dus zware nalatigheid kunnen verwijten in geval van een bank probleem.
Aangezien je er 100% bewust kiest voor dit wens ik je veel sterkte.

Deze aanpak:
Het doet me een beetje denken aan een groep mensen die hun handen altijd in benzeen of een ander organisch oplosmiddel wasten na een klus... het heeft tientallen jaren geduurd voordat een bepaalde groep accepteerde dat het niet gezond was.. en je er bijvoorbeeld kan ker van kunt krijgen ivm een hoger risico dat je neemt
Er werd vaak gezegd: Ja... maar ik ben er nooit ziek van geworden....
En...
Veel mensen kennen wel een persoon die altijd flink gedronken heeft en ook nog gerookt heeft en zonder ziek te zijn 100 jaar geworden is.....
En ..
Er is nog heel lang gedacht dat de wereld zo plat als een pannenkoek was... het voortschrijdend inzicht heeft ons verder gebracht, de aarde is rond... maar er zijn no steeds ontkenners die 100% er van overtuigd zijn dat de aarde plat is....

Kijk dat is de kracht... maar ook de zwakte die bij een kansberekening hoort..... er is altijd een kans dat je niets overkomt...... maar wat vergeten wordt is dat daar tegenover staat dat er ook een kans is dat je wel vol geraakt wordt door de ellende....
Als je denkt dat jij de kans op geen pech vrijwel uit denkt te sluiten met zo een oud systeem als XP... en denkt de statistiek compleet de baas te zijn... en niet open staat voor het voortschrijdend inzicht?
Of heb je zoveel kennis van zaken op IT-gebied, een soort genie, dat zelf wetenschappelijk vindt dat XP een foutloos/super veilig OS is.. maar de inhoudelijke kennis daarover niet met ons delen wilt?
Tja... wie zijn wij dan als simpele helpers.....

Bye bye.... ik ga mijn energie ergens anders in steken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan