Vreemd licht op Switch brand (oranje)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.969
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik heb 3 computers aan elkaar zitten d.m.v. een netwerkje.
In dit netwerkje zit natuurlijk een Switch.
Als ik een bepaalde PC uitschakel, gaat er een oranje lampje branden op de bedoelde Switch branden.

1) Uitschakelen: gewoon met de knop op de PC , dan gaat het oranje lampje branden

2)Schakel ik de totale stroom toevoer uit, d.m.v. de AAN/UIT knop op de voeding, dan gaat het oranje lampje uit

(Onder normale omstandigheden, dus als desbetreffende PC draait, brandt het groene lampje ten teken dat alles oké is)

Het is beslist niet de voeding van die PC want die heb ik om deze redenen al vernieuwd.
Ook de Netwerkkabel heb ik al vervangen, (WAS HET DUS OOK NIET).

Wat kan hier dan loos zijn??
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
welke router gebruik jij ?
naam en type.
 
Hallo puppie

Ik heb een tp-link 8-post Gigabit Desktop Switch

Ik ben dus abuis met m'n router, ik had moeten melden dat het een Switch is

Nog een foutje, ik maakte melding dat het groene lampje niet branden bij "in bedrijf van desbetreffende PC", maar dat brand dus wel Bericht heb ik inmiddels aangepast
 
Laatst bewerkt:
de lampjes geven alleen maar de snelheid aan van het aangesloten apparaat
geel is 100mbits
groen is 1000mbits
 
Ja okay, maar als die ene PC dus uitstaat is de snelheid NUL

En zou dat lampje uit moeten wezen, toch?
 
Dan staat de PC dus niet uit. Aan/uit knop van de voeding is UIT alle spanning gaat van het systeem af. De andere knop kan verschillende uit functies hebben waarbij er spanning op het systeem kan blijven staan en er dus bepaalde functies actief blijven.
 
Hallo VenA

De PC is dan uitgezet met de druktoets voor op de PC (dus niet met de AAN/UIT knop op de voeding)

En als hij zoals hierboven is uitgezet, gaat er bijna meteen op de Swith dat oranje lampje branden

Wat zou dát kunnen zijn?
 
Een netwerkaansluiting kan bij de stekker ook brandende lampjes hebben. Dan is groen aan een Gigabit verbinding, en groen uit betekent 100 Megabit per seconde of 10 Mb p/s (was ooit 100 en 10 Mb p/s). Aan de andere kant boven de stekker knippert er een oranje lampje ten teken van activiteit. Constant oranje geeft aan dat er dataverkeer is. Er is verbinding met de computer tot u deze uit zet. Besturingssystemen kunnen de computer uit slaapstand halen via de netwerkverbinding (Wake up by LAN).

Op een toestel zal een oranje LED eveneens betekenen dat er verbinding is maar geen data over die verbinding. Knipperend oranje opnieuw: er is dataverkeer. Uit is dan dat er geen verbinding met de netwerkadapter is.
 
Hallo Alfred 2

Ik heb het aldoor over de lampjes die op de Switch zitten. Switch is een tp link 8 poorts Gigabit Switch

Ik wil het nog 1 x zo duidelijk mogelijk herhalen, misschien kan iemand me daardoor toch helpen.

Eerst nog even MIJN definitie: De PC wordt normaliter uit- of aangezet met de knop op het Frontpaneel van de PC

Als het PC in z'n geheel uitgezet wordt, doe ik dan met de AAN/UIT knop op de Voeding (meestal op BackSite van de PC)

Als ik de PC gewoon in z'n werk zet, doe ik dat met de Frontknop --> Resultaat Lampje op de Switch brandt GROEN

Als ik later de PC onderbreek met z'n werk , doe ik dat met de Frontknop --> Resultaat secondair Lampje op de Switch brand ORANJE

Zet ik de PC definitief uit met de AAN/UIT Knop op de Voeding --> Resultaat Geen van de Lampjes op de Switch branden meer

Dit probleempje zit niet in de Switch (andere aansluiting geeft geen verschil)

Dit probleem zit niet in de NetwerkKabel (andere Netwerkkabel geeft geen verschil)

Dit probleem zit niet in de Voeding (andere Voeding geeft geen verschil)

De vraag is dus waar zit het dan wel in ?

Moederbord ?

MVG
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
En wat is het probleem nu? Werkt de switch niet meer of gaat het alleen om wat ledjes die van kleur verspringen?
 
"Dan is groen aan een Gigabit verbinding, en groen uit betekent 100 Megabit per seconde of 10 Mb p/s"

"Op een toestel zal een oranje LED eveneens betekenen dat er verbinding is maar geen data over die verbinding. Knipperend oranje opnieuw: er is dataverkeer. Uit is dan dat er geen verbinding met de netwerkadapter is."

Pas als u de computer van de stroom haalt is er geen verbinding meer met de netwerkkaart die er in zit. Dit lampje geeft met constant branden aan dat er verbinding is en zou het knipperen dan dat er dataverkeer is.
 
Als ik later de PC onderbreek met z'n werk , doe ik dat met de Frontknop --> Resultaat secondair Lampje op de Switch brand ORANJE

Dikke kans dat met deze actie de PC NIET uitstaat, windows kent snelstarten/slaapstand/sluimeren/afsluiten als knop actie.
Je kunt dat terugvinden in je energie beheer, of als er aangegeven is dat de netwerkkaart de pc mag inschakelen (bios) dan zal de netwerkkaart altijd blijven 'luisteren' of er netwerkverkeer is, dat zal waarschijnlijk in een energiezuinige modus gebeuren (dus lage snelheid)

Het lijkt mij geen fout van de apparatuur, maar een gevolg van de (door jou) gemaakte instellingen.
 
Ik denk dat er (te) veel in de handleiding staat. Maar jij leest toch ook niet alle handleidingen van A tot Z ?
 
Dat zeg ik ook, het netwerk kan de computer uit slaapstand halen. Dat verkeer moet de adapter daarom kunnen voelen. Wat ik niet weet dat is wanneer computers de netwerk kaart wél zouden uit schakelen. Bij "Wake on LAN" uitgeschakeld in de BIOS of inderdaad bij de instelling: Gedrag van de aan/uit knop is Uit. Of beide? Tegenwoordig hebben computers een sluipverbruik beveiliging dat maakt het nog moeilijker om te weten, al die knopjes en mogelijkheden.

Het stroomverbruik van een computer zonder sluipverbruik voorziening, wanneer deze uit staat met de voorkant knop is 4 Watt. Een computer die in standby staat verbruikt 8 Watt.
 
Volgens mij heeft Alfred 2 al twee maal het juiste antwoord gegeven maar Dukkel wil het gewoon te ingewikkeld maken.

Op een toestel zal een oranje LED eveneens betekenen dat er verbinding is maar geen data over die verbinding of een fallback. Lees deze en kijk ook eens naar: What do the leds mean on my tp-link 8-post Gigabit Desktop Switch.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan