Acronis 2019 image maken terugzetten Windows erg traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

bouncer1980

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Berichten
320
Bij mijn oude Medion was het maken van terugzetten van de Windows partitie erg traag. Niet het maken of terugzetten zelf, dat duurde meestal 8 minuten. Maar bij de stappen 1 en 2 van 3. Waar je op volgende moet klikken na het selecteren van de te kiezen partitie etc en de voltooien stap. Daar moet ik echt 5 minuten per klik wachten. Dacht dat het aan mijn pc lag. maar heb nu bij een gloednieuwe pc hetzelfde euvel. Enige wat ik wel heb overgenomen is de hdd tweede partitie, daar waar ik het Windows image naartoe ga schrijven. Heeft het daar wellicht iets mee te maken?
 
Er zijn vaker problemen met Acronis True Image qua speed.

Een deel van die problemen kan komen omdat er zoveel log bestanden aan gemaakt zijn door Acronis, maar ook door Windows dat de indexering erg lang duurt en dat zou wel eens de lange tijd na de muis kliks kunnen zijn.

Een voorbeeld:
https://forum.acronis.com/comment/499482#comment-499482
Dus Hier ligt er mogelijk aan dat er soms wel 50.000 log files zijn...

Dus het zou helpen om deze temp mappen iig leeg te maken (bij sommige bestand word je geweigerd om dat te doen.... dat moet je vanuit een ander dus admin account doen)
Deze mappen dus:
C:\Users\jij-als-gebruiker\AppData\Local\Temp
C:\Windows\Temp (ls je toegang krijgt)

Acronis heeft wel vaker snelheidsproblemen, ook bij eerdere versies, wat je ziet als je er op Googelt.
Je zou ze na kunnen snuffelen, maar ik zag niet zo snel een ander verband met de muis klikken.


Het valt me op dat je altijd ook als user de de admin rechten gebruikt.
Dat betekent bij een besmetting door bij een virus of trojan je de weg daarvoor compleet vrij gemaakt hebt. Het virus hoeft bij jou maar weinig moeite te doen.
Als zo'n virus of trojan zich eerst koest houdt kunnen ook jouw backups al besmet zijn en de images van Acronis ook.
Het is dus een Russische roulette om en user en admin te zijn.

Jouw backup strategie met Acronis betekent dat je alleen maar de Windows partitie backupt.
Dat is voor een aantal gevallen geen handige keuze.
Dat helpt je wel als er wat stuk gaat door bijv een crash en je dan de laatste backup terug zet.
Maar omdat het alleen een partitie backups is ... helpt het niet als je schijf stuk gaat of als een virus of trojan je hele schijf besmet...
Want met het terug zetten van de Windows partitie vervang je maar een deel van de harde schijf.

Kijk onder naar dit vereenvoudigde plaatje van de twee meest gangbare schijfstructuren.
De MBR (bovenste plaatje) en de GPT indelingen (onderste plaatje) zeer schematisch weer gegeven.

Het licht grijze en licht blauwe deel in het plaatje kun je eigenlijk wel als partitie terug plaatsen.
Maar als er een virus in de MBR (bovenste plaatje) of in de GPT Array/MSR deel komt... dan heb je niks aan jouw partitie backup strategie.
Als een schijf stuk gaat dan zijn die delen dus nog niet geschikt voor jouw systeem, dus je kunt wel je partitie teug zetten maar Windows zal niet starten.
Voor handigers zijn er soms reparaties mogelijk of je maakt de schijf helemaal leeg en installeert Windows erop en je hoopt dat het terug zetten van je backup dan nog werkt....

Dus: er is heel veel er voor te zeggen om een image van je hele schijf te maken waar Windows op staat.

Hoe ik dat zelf op los?
Wel.. SSD's zijn niet zo duur meer, dus ik heb een 500GB SSD alleen voor Windows en die image ik compleet.
Alle data zet ik op een aparte schijf, de D-schijf.
Zo doe ik het met mijn desktop ik koop al jaren alleen maar laptops waar 2 schijven in kunnen of waar ik de DVD speler door een caddy kan vervangen waar een SSD of harde schijf in past.

Het lijkt meer werk..dat is het echter niet, maar als je een probleem krijgt het je zoveel voordelen van een complete schijf backup strategie.
Dan merk je pas goed waarom je het gedaan hebt/zou doen, als het alleen terugzetten van de partitie image echt faalt... .

De keuze ligt echt bij jou. Ik heb de strategieën alleen maar tegen elkaar afgewogen.
Tja, er is een kans dat je externe schijf te klein is, of dat er nog te weinig ruimte meer is.
Die keuze om een andere, grotere schijf te kopen ligt bij jou.

MBR-vs-GPT.png
 
Laatst bewerkt:
heel duidelijk verhaal, waarvoor dank.

Nu zit ik wel weer met een aantal vragen :)
Ik heb even opgestart met de acronis cd, ik zie op de schijf waar windows opstaat het volgende:
- NTFS (WIN) (C: ) cap 476GB (gebr ruimte 113.9)
- EFI-systeempartitie cap 100MB (gebr ruimte 30.4)
- Herstelpartitie cap 506MB (gebr ruimte 417MB)

welke is hiervan de mbr? en is het dus het beste als ik ze alle 3 aanklik bij een back-up? Op zich zou de grootte niet het probleem mogen zijn, de Windows staat op een 500gb ssd en ik heb meerdere 2 TB externe schijven.

Tweede vraag m.b.t. gebruiker die admin is, ik dacht altijd dat ik admin moest zijn om alle functionaliteit goed te kunnen gebruiken, maar dat is dus niet nodig? het beste dus een tweede user aanmaken die admin is naast mijn eigen user die ik dan als gebruiker instel?
En is het raadzaam om voor de admin en/of eigen gebruiker een wachtwoord in te stellen?

alvast bedankt voor de tijd voor al mijn vragen
 
Laatst bewerkt:
Ik ben te weinig expert waar nu alles zit in GPT zoals in het plaatje onder en de onderdelen die je noemt. Er is vast een expert hier die dat wel weet.
GPT-Style-Patition.png


Dit plaatje zal ook wel niet het hele verhaal zijn.....

DE MBR bestaat imho niet, je moet altijd erbij schrijven welke partitie indeling je hebt: zoals MSDOS of GPT.
Bij beiden is er een MBR maar ze zijn absoluut niet hetzelfde.
De klassiek MBR is maar heel klein, kan maar weinig data bevatten, dus ook limieten tav de grootte van de partite/schijf die het kan maken/aankan.
Daarom zijn UEFI en GPT ontwikkeld, daar van zijn de opties veel groter.
Google maar eens wat ze wel allemaal kunnen tov van een oude MBR en een moederbord met een legacy bios.


"Tweede vraag "
Tweede vraag m.b.t. gebruiker die admin is, ik dacht altijd dat ik admin moest zijn om alle functionaliteit goed te kunnen gebruiken, maar dat is dus niet nodig?
inderdaad niet nodig. Als gebruiker kun je inderdaad niet zo maar een programma installeren.
Dus als je het programma hebt ga je met de muis er op staan en kijk je met de R-muis knop en zie je: Openen als administrator...
Nromaal is die beveiligd met een ander wachtwoord dan de user... dus vul je dat ww in en ... kun je het programma installeren.
Zo simple is het dus en dus ook veel veiliger.
Als het installeren afgelopen is stop deze admin taak compleet.

het beste dus een tweede user aanmaken die admin is naast mijn eigen user die ik dan als gebruiker instel?
Ja... dat moet je "nu" dus doen vanuit je huidige user die ook admin is.
Maak het nieuwe lokale.... account aan via "Instellingen" log in en zorg dat ales ingesteld is zoals je wilt.
Dat is je nieuwe user account. Dus die ga je altijd gebruiken, behalve als je even helemaal admin wilt zijn... dan maak je gebruik van het account die je nu gebruikt.
Ik maak trouwens meestal een 2e admin account aan... stel dat er een corrupt wordt dan is dat de snelste manier om toch als admin in te loggen.
Er is nog wel een verborgen administrator account maar stle die krijg je niet actief als er problemen zijn... kun je gaan restoren ... als je een goede backup hebt.
Zo zit ik nooit snel klem, en het aanmaken kost zo weinig tijd (wel ff ook daar 1x inloggen zodat alles goed werkt).

En is het raadzaam om voor de admin en/of eigen gebruiker een wachtwoord in te stellen?
Ja... voor beiden een verschillend en sterk wachtwoord... als er geen wachtwoord op de admin zit... kan een virus nog steeds zo door wandelen ook al ben je gebruiker.

Het lijkt heel wat ... maar je hoeft het maar 1x goed te doen en je maakt een image van de totale schijf en bij een probleem zet je de image terug.. klaar....
Op een bepaald moment wordt een image oud... dan is het aan te raden een laatste image te maken zodat je altijd terug kunt... en vervolgens zet je die verse image van de 1e keer weer terug... draai al je updates en pas even de programma's aan die je extra hebt gekregen of juist weggehaald hebt.... en je maakt een schone verse image.... en je kunt weer een hele tijd vooruit.
Dit alles is meestal... heeeel veel minder werk dan alles opnieuw installeren en weer naar je wensen opnieuw instellen....

Tip: test eens of Aomei Backupper Free minder problemen geeft om een totale disk image te maken dan Acronis.
 
Laatst bewerkt:
Kan ook met mijn huidige gebruiker een admin account aanmaken en vervolgens type van mijn account wijzigen van admin naar standaard gebruiker toch? Dan hoef ik niet alles opnieuw in te stellen op de nieuwe gebruiker
 
Kan ook.... maar..... zorg wel dat je eerst in de nieuwe account minimaal 1x ingelogd bent zodat het echt werkt.... doe je dat niet en je hebt al van je huidige account de admin rechten opgezegd... dan is niemand.... meer admin... kun je dus niks meer installeren....
Je zou niet de eerste en vast niet de laatste zijn die dat overkomt....

Maak dus dan meteen..... 2 admins, naam naar eigen keuze... log bij ieder 1x in en uit als alles OK is.
 
Fijn!:thumb:
PS: Vermeld een volgende keer dat je van CD opstartte..... de meesten starten echt van USB stick op. Mogelijk had iemand er dan daar op gereageerd..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan