Website overzetten andere hosting

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Berichten
6.677
Ik wil een website overzetten naar een andere hosting.
Ooit weleens zelf geprobeerd met een test website maar dat werkte niet goed. En aangezien het ook een website betreft met een webshop....tja.
Ik heb ooit een website met webshop door een ander laten doen (makkelijker en ik heb geen stress) dat beviel wel.
Maar ik dacht, wellicht kan ik toch eerst een vrij makkelijke website overzetten, alleen is de vraag hoe (ja, ik weet wel hoe maar ben er toch huiverig voor omdat het de testwebsite niet lukte).

Ik zag de tool Updraft migrator, zie https://updraftplus.com/migrator/
Ik heb al een plugin van Updraft, namelijk die back-ups maakt.

Maar mocht iemand een ander idee hebben dan hoor ik dat graag.
 
op trustpilot hebben ze het over de back-up, die ik overigens wel gebruik. Ik vind het een prima ding.
Maar over de migratie hebben ze het niet.

Waar ik op stuk liep......op het databasegebeuren, dat weet ik nog.
 
Als het hosting-platform (DirectAdmin, Plesk) hetzelfde is, dan kan je dit eenvoudig doen via de 'Backup en Restore' van dit systeem, en dan wordt alles een-op-een meegenomen: statistieken, logs, databases, specifieke hosting- en mailinstellingen en de bestanden.

Als deze platform niet gelijk zijn, dan moet je goede plan van aanpak maken, om van te voren even inventariseren wat er allemaal draait een wat er allemaal opgeslagen wordt.

De bestanden kan je via FTP overzetten, de database exporteer je naar een *.sql bestand met phpMyAdmin/HeidiSQL of wat je maar gebruikt.

Maar mogelijk moet je ook even kijken naar je e-mail. En je mailinstellingen. Niet is zo zuur om straks een belangrijke mailalias/forwarder vergeten in te stellen met het gevolg dat je belangrijke e-mails gaat missen. Als je cronjobs (geautomatiseerde taken) gebruikt moet je ook op een rij zetten welke er zijn.
 
Als het hosting-platform (DirectAdmin, Plesk) hetzelfde is, dan kan je dit eenvoudig doen via de 'Backup en Restore' van dit systeem, en dan wordt alles een-op-een meegenomen: statistieken, logs, databases, specifieke hosting- en mailinstellingen en de bestanden.
Helaas, de hosting van nu heeft geen DirectAdmin of plesk, de nieuwe hosting wel.
 
Helaas, de hosting van nu heeft geen DirectAdmin of plesk, de nieuwe hosting wel.

Dan wordt het dus inventariseren en een plan van aanpak op papier zetten. Zorg ervoor dat je niet op de laatste dag voordat het contract verloopt alles gaat verhuizen.
 
Nee, dat weet ik, over 3 maanden loopt het contract af.
Maar, misschien dat ik het toch uit handen geef, heb ik geen stress en zo. Maar de hosting Antagonist waar ik zit en die het voor mij al eens heeft gedaan, doet het nu even niet. Heb ze een mailtje gestuurd wanneer ze het weer wel doen.
Ik weet niet, die ene zonder webshop kan ik best doen, de ander met webshop liever niet.
 
Als er geen hele gekke dingen zijn gebeurd dan is het niet moeilijker dan de website bestanden en database overzetten naar de nieuwe hosting.

-Bestanden. Downloaden met FTP en daarna weer uploaden naar de nieuwe hosting

-Maak bij de nieuwe hosting een databasegebruiker en wachtwoord. Zoek eventueel de huidige gebruiker en wachtwoord op in de instellingen, dan hoef je verder niks te wijzigen. Is het wachtwoord of gebruiker anders dan moet je dit in de instellingen van de site (config bestand of database) wijzigen

-Database. Maak een export van de database en importeer die bij de nieuwe hosting


Zo lang je de DNS niet aanpast naar de nieuwe site kun je de migratie rustig testen zonder onderbreking van de live omgeving.
 
Ik snap Femke haar reactie wel.
Een simpele site verhuizen is geen probleem zegt ze, maar het verhuizen van een webshop waagt ze zich liever niet. Het is vaak toch een belangrijke inkomstenbron voor iemand. En als dat verhuizen nou net fout gaat, dan kan een winkel een hoop verliezen draaien.
 
Laatst bewerkt:
Yep, en het is mijn eigen webshop.
Dus, mocht iemand mij willen helpen dit klusje te klaren (lees: de verhuizing voor mijn doen), dan zou ik dat geweldig vinden. Uiteraard hoeft het niet voor niets.
 
Je kan het nu ook testen denk ik.

Maak bij je eigen hosting een submap aan: wptest
Kopieer al hun bestanden in deze map.
Maak bij je eigen hosting een nieuwe database aan: wptest_data
Exporteer hun database en importeer die in jouw aangemaakte database (bijv. met phpMyAdmin)

Kijk hierbij wat voor problemen je tegenkomt.
Als je stappenplan klaar is gooi je de map wptest en database wptest_data weer weg.

Controleer wp-config en .htaccess bestanden of daar domeinname in staan.
 
Laatst bewerkt:
Oké, ik wil het proberen met de All-in-One WP Migration plugin.


Stap 1: Kies, koop en installeer een nieuwe WordPress Hosting.
Stap 2: Installeer de 'All-in-One WP Migration' plugin.
Stap 3: Exporteer de bestaande WordPress-bestanden.
Stap 4: Backup de volledige WordPress-website.
Stap 5: Importeer de back-upgegevens naar de nieuwe hosting.

voordat ik dit ga proberen, eerst de vraag hoe het moet met de domeinnaam.
Die staat nu bij de hosting waar ik weg wil, en die moet uiteraard verhuist worden.

De plugin All-in-One WP Migration verhuist uiteraard geen domeinnaam.
Als iemand mij dat kan uitleggen, dan kan ik op mijn gemak dit gaan uitproberen.

Dit betreft overigens de makkelijke website, de webshop doe ik echt niet zelf.
 
Domeinverhuizing is simpel. Opdracht geven aan de nieuwe registrar om het domein te verhuizen. Verder DNS aanpassen op het moment dat de site live gaat op de nieuwe hosting.


Stuur maar pb als je hulp nodig hebt.
 
Domeinverhuizing is simpel. Opdracht geven aan de nieuwe registrar om het domein te verhuizen.
Ja, ik weet hoe ik een domeinnaam moet verhuizen, dat is het probleem niet.
Maar als ik de domeinnaam al verhuis en ik met de plugin de website overzet...

oh wacht. Met de plugin maak ik natuurlijk al een migratie, daarna verhuis ik de naam en dan op de nieuwe WP installatie zet ik de plugin en dan is het een kwestie van migreren.

Stuur maar pb als je hulp nodig hebt.
LIEF!
Deze gaat wel lukken.

Ik wacht nog even wanneer Antagonist weer website verhuist (ze zijn bezig met reorganisatie), dan laat ik hun mijn website met webshop doen.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels de website overgezet met behulp van de plug-in All-in-One-WP Migration.
Geweldige plug-in. Ik zal eens kijken of ik mijn eigen webshop hier ook mee kan overzetten, want die is natuurlijk wel een stuk groter dan de website die ik gisteren heb overgezet.

Dank allen voor jullie tips.
 
Update:
ik kan iedereen de plug-in All-in-one Migrate aanraden. Wel kan je beter de oudere versie gebruiken aangezien die grotere files kan importeren.
Maar mijn website met webshop is verhuist, dus ik ben helemaal blij!
 
Fijn dat het zo goed werkte. :thumb::cool:
Welk versie nr heeft die oudere?
 
Dat is versie 6.77
Dus ook niet updaten als je hem hebt geïnstalleerd. De nieuwste versie kan geen grote files aan.
Je kan ook via ftp de file van je "oude" website ingeven bij ai1wm-backups' in wp-content folder uploaden, daarna in het dashboard bij de plug-in kiezen om een backup terug te zetten.
Simpeler kan het niet.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan