printer kan niet meer via netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jobo182

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
Berichten
817
hallo, ik heb mijn printer HP deskjet 2542 gedeeld, zodat er via de desktop van mijn vrouw ook geprint kan worden; zie afb 1,
hp1.JPG
dit heeft steeds gewerkt, maar sinds vandaag lukt dat niet meer, er is niks veranderd of gewijzigd op beide ps's; als ik op de pc van mijn vrouw bv een txt bestand wil printen verschijnt deze melding, zie afb 2
hp2.JPG
hoe is dit op te lossen
 
Begrijp ik het goed? Op je eigen werkt het, op die van je vrouw niet.
Dat kan aan het netwerk liggen. Is bestands- en printerdeling nog aan?
Ik zou de printer op de computer van je vrouw verwijderen en daarna opnieuw installeren. Lukt dat niet dan moet je eens naar Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Netwerkcentrum\Geavanceerde instellingen voor delen kijken of daar die printerdeling nog aan staat.
Succes er mee.
 
fit had ik al allemaal gecontroleerd en staat juist aangevinkt, ik wel vaker dat probleem na een windows update, dan doe ik netwerk opnieuw instellen en an is het weer ok;
ok zie ik in de verkenner bij netwerk niet de naam van de pc van mijn vrouw staan, alleen die van mij (JOBO), zie afb
hp3.JPG
terwijl als ik op haar pc kijk in de verkenner, klik dan op netwerk staan wel beide namen er, (JOBO en VERA)
rara.................
 
Ik heb ook die ervaring : thuisnetwerken (dus zonder domain controller) zijn voor Windows niet het sterkste punt.
Als je een betere ervaring wil hebben gebruik je best een share op de PC van je vrouw, die je dan op je eigen PC naar een drive-letter mapt.
 
Als je in je plaatje van post 3 > netwerk vervangt door \\naam computer van je vrouw. Kom je dan wel op haar computer?

Bij mij gebeurt dat, wat je in je probleem beschrijft, ook bij een nieuwe installatie als ik vergeet:
Instellingen > netwerk en internet > verbindingseigenschappen wijzigen > privé aanvinken.
Wellicht heb je dat ook al gedaan. Zeker is zeker.
En als je dan toch nog aan het checken bent:
Instellingen > netwerk en internet > Netwerkcentrum\Geavanceerde instellingen voor delen. Hier de bovenste 2 en de voorlaatste inschakelen.

Ik hoop dat je hier ergens wat vergeten bent. Dan is het probleem namelijk snel opgelost.
Anders zou ik het helaas ook niet weten.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje : welke versie van Win 10 gebruik je ? Home of Pro ?

ik werk met win 10 home 2004
ik zie via de verkenner/netwerk wel mijn eigen pc (JOBO) staan, maar niet die van mijn vrouw, ik kan dus niet in de gedeelde mappen op haar pc komen,
terwijl het andersom wel lan, zij ziet dus wel op haar pc via de verkenner/netwerk haar pc (VERA) staan en ook de mijne (JOBO)
de printer is geinstalleerd op mijn pc en is ook gedeeld, maar zij kan dus vanaf haar pc niet meer printer.
 
De manier waarop een Home versie 'delen' ondersteund is inderdaad minder stevig.
Ik kan je enkel aanraden alle settings (zie vorige posts van collega Kostenzer) op jouw PC nog eens goed te overlopen...
De oplossing waar ikzelf naar verwees ivm. de drive mappings van PC van je vrouw (voor de bestanden) is op een Home versie niet meteen aangewezen, het werkt wel maar zonder mogelijkheid tot veel beveiliging.
 
ik heb alles nogmaals doorgelopen, maar alles staat zoals het moet staan(aangevinkt)
als ik op de pc van mijn vrouw klik in de verkenner op netwerk/jobo zie ik de printerstaan, klik ik dan met rechts op de koppeling van de printer en kies dan eigenschappen zie ik een scherm
hp4.JPG
verbinding maken en dan een scherm om naam en wachtwoord in te vullen, dat heb ik eerder nooit hoeven doen, zou ook niet weten welke naam en wachtwoord er moet ingevuld worden.als ik dit wegklik en een txt bestand open en klik op afdrukken, dan zie ik dit
hp5.JPG
ik heb niet eerder gezien en ook de printer niet hoeven installeren op de pc van van mij vrouw :-(
ik zou het niet meer weten welke instelling fout is.
nu met mijn vouw maar het bestand wat zij wil printer kopieren en plakken in een map op mijn pc(JOBO), zodat het vanaf mijn pc(JOBO) geprint kan worden.
 
Kijk dit na : Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Netwerkcentrum\Geavanceerde instellingen voor delen

En in de laatste optie ziet u dit item ... Waarschijnlijk staat dit ingeschakeld (zoals hier) en moet u dat UIT schakelen
 
Laatst bewerkt:
Kijk dit na : Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Netwerkcentrum\Geavanceerde instellingen voor delen

En in de laatste optie ziet u dit item ... Waarschijnlijk staat dit ingeschakeld (zoals hier) en moet u dat UIT schakelen

dit staat zo, heeft steeds zo gestaan en werkte voorheen, dit is toch correct ?
hp6.JPG
 
en wat staat er onder 'Alle netwerken' ?
geen tegenspraak ?
 
Is niet echt gericht zoeken verder dan ... vergeef me de trial en error-benadering.

Beide PC's zitten zeker op hetzelfde netwerkje, zelfde subnet ?
Ik veronderstel niet dat een upgrade dit om zeep zou kunnen geholpen hebben...

Firewall's van beide PC's eens kritisch bekijken (-;
 
Ik heb alles nog een nagekeken, alles staat juist aangevinkt en ingesteld,
pc's zitten op het zelfde netwerk, updates zijn vaker geweest en nooit hiermee problemen gehad, tot nu.
desondanks werkt afdrukken vanaf pc van vrouw niet meer, zie dan
hp8.JPG
ik geef het op....................doe nu maar bestand kopieren naar mijn pc en dan kan het bestand wel afdrukken, is wel een omweg........maarja, zit niks anders op.
 
Eén ding is nu wel duidelijk : het probleem zit op de PC van je vrouw.
Als zij print (zie foutmelding) wordt het proces om te printen niet goed uitgevoerd of niet uitgevoerd.

Kan je overweg met engels ? tik dan eens "StartDocPrinter Call was not issued" in Google en je krijgt een hele boel sites met uitleg over dit probleem.
De print spooler funktie van de PC is corrupt ...

En met "startdocprinter niet uitgevoerd" in google kreeg ik zelfs wat Nederlandstalige uitleg !
 
Laatst bewerkt:
@kostenzer : laat hem even verdergaan op wat was gezegd - we zitten op het goede spoor, dus best NIET afleiden... Het is geen probleem van connectie maar van print spooling blijkbaar
 
Een printer gebruiken zoals JoBo doet is gewoon onlogisch want deze constructie werkt dus alleen als zijn pc aan staat.
Staat deze uit kan zijn vrouw niet printen, er wordt niet voor niets om een netwerk-gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd.
Wat @kostenzer aangeeft is volkomen logisch en dé manier.
Printer als netwerk-printer installeren, dan kunnen alle gebruikers, onafhankelijk van elkaar printen, er hoeft buiten de printer zelf dan geen andere pc online te zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan