Windows 10 voortgangsindicator stopt bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
470
Beste,

Sinds enkele dagen start mijn PC met Intel I5 processor 8Gb geheugen en 512Gb SSD harddisk niet meer op. Zodra de achtergrondafbeelding verschijnt draait de voortgangsindicator nog een paar keer waarna een screenfreeze. Daarna zit de pc muurvast en is het alleen nog mogelijk de pc met de powerbutton ingedrukt uit te zetten. Heb getracht via de Windows boot CD om Windows herstelpunt terug te zetten maar zonder succes. Ook Windows repair heeft geen succes opgeleverd. Opstarten in veilige modus lukt wel, en heb vervolgens de laatste Windows updates en video driver gede-installeerd, maar beide zonder succes. Ook via command prompt bootrec /FixMbr bootrec /FixBoot bootrec /ScanOs bootrec /RebuildBc gedaan maar ook dit zonder succes. Heeft iemand nog een tip? Of dien ik Windows 10 Home geheel opnieuw te installeren?

Bvd.

Mvrgr. Mark
 
Laatst bewerkt:
Ook "Opstart herstel" geprobeerd vanuit de recovery-console van een Win 10 installatie-medium..?
 
Ook "Opstart herstel" geprobeerd vanuit de recovery-console van een Win 10 installatie-medium..?

Bedankt voor je reactie Scrapheap.

Ja ook dat heb ik al geprobeerd, echter zonder succes. Er verscheen een melding dat reparatie niet mogelijk was.
 
Opstarten van installatiemedium van Win 10 ( usb of dvd ) en van daaruit herstel proberen.
Je kunt hier de mogelijke herstel-opties bekijken: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12415/windows-10-recovery-options

Ik heb het systeem al een aantal keren vanaf een USB stick met opstartmedium opgestart en heb ook al diverse herstel opties geprobeerd echter nog niet allemaal.
Na opstarten in veilige modus (optie 4) een schijfcontrole opgestart en blijkt dat er fouten op het opstartstation C zitten. Deze ga ik eerst herstellen en loop dan de herstelopties uit de door jou vermelde link stuk voor stuk door. Bedankt voor je hulp.
Ik zal een terugkoppeling geven zodra het (niet) gelukt is de problemen te verhelpen.

Mvrgr. Mark
 
Ik wens je succes....:thumb:

Mocht het onverhoopt niet lukken, ondanks de herstelde fouten op de schijf, dan blijven er eigenlijk maar 2 mogelijkheden over:
a) een compleet nieuwe installatie
b) de schijf is aan het einde van zijn levensduur gekomen.
Je kunt de schijf controleren door deze als 2eschijf in een andere computer aan te sluiten of in een ext. behuizing via usb aan te sluiten en deze daarna te analyseren m.b.v. Cystal Discinfo.
Elke andere uitkomst dan blauw is foute boel ( geel = waarschuwing / rood = direct vervangen ).
 
Ik heb alle herstelpunten doorgenomen maar aangezien deze nogal rigoureus zijn, heb ik eerst nog een aantal andere zaken bekeken.
Ik heb Windows nl. wat opstart logs laten maken welke ik als bijlage toegevoegd heb. In bijlage 1 en 2 wordt er een melding gemaakt dat een apparaat wat op het systeem aangesloten is niet werkt. Deze heb ik uitgelezen vanuit de veilige modus. Vreemde is... er is geen apparatuur aangesloten. In bijlage 3 is echter een bericht te zien dat de nsi-service niet gestart kan worden. Verder geeft DCOM in bijlage 4 de vermelding dat het niet mogelijk is de server op te starten.
Ik heb uiteindelijk de geheugen modules, videokaart, WIFI kaart verwijderd met een antistatische doek gereinigd en terug geplaatst. Tevens de binnenzijde van de PC behuizing en het koelblok op de processor schoon geblazen.
Bovengenoemde mocht echter niet baten. Naderhand heb ik de harddisk (dit is een Samsung EVO860 SSD) mbv de applicatie gescand en deze bleek ook goed, (zie bijlage 5)
In veilige modus (keuze optie 4) start het systeem overigens wel zonder problemen op.

Dus... begrijp ik uit jou verhaal dat er nu hoogstwaarschijnlijk niet anders op zit dan Windows 10 geheel opnieuw te installeren?


Bekijk bijlage Foutmelding 1.txt
Bijlage 1

Bekijk bijlage Foutmelding 2.txt
Bijlage 2

Bekijk bijlage Foutmelding 3.txt
Bijlage 3

Bekijk bijlage Foutmelding 4.txt
Bijlage 4

Bijlage 5.png
Bijlage 5
 
Laatst bewerkt:
De fout van bijlage 4 ( Distributed Com ) kun je negeren, dat is niet de oorzaak van je probleem.
De andere 3 ( Service Control Manager ) hebben alle 3 een andere fout-ID, dit is echt een Windows manco wat al zeker gedurende 4 jaar de kop opsteekt in Windows, MS weet hier van maar een oplossing blijkt moeilijk.

Omdat je aangeeft dat er in Veilige Modus geen probleem is lijkt het op een driver probleem of een stuk software van een 3e partij.
Je kunt daarom eens proberen om alle niet Microsoft onderdelen in de MSConfig uit te schakelen en te herstarten.
Kijk wat er gebeurd.
OK ? Dan 1 voor 1 de uitgeschakelde drivers etc. weer inschakelen en herstarten totdat hij weer weigert.
De laatst ingeschakelde toepassing is dan de oorzaak.
 
De fout van bijlage 4 ( Distributed Com ) kun je negeren, dat is niet de oorzaak van je probleem.
De andere 3 ( Service Control Manager ) hebben alle 3 een andere fout-ID, dit is echt een Windows manco wat al zeker gedurende 4 jaar de kop opsteekt in Windows, MS weet hier van maar een oplossing blijkt moeilijk.

Omdat je aangeeft dat er in Veilige Modus geen probleem is lijkt het op een driver probleem of een stuk software van een 3e partij.
Je kunt daarom eens proberen om alle niet Microsoft onderdelen in de MSConfig uit te schakelen en te herstarten.
Kijk wat er gebeurd.
OK ? Dan 1 voor 1 de uitgeschakelde drivers etc. weer inschakelen en herstarten totdat hij weer weigert.
De laatst ingeschakelde toepassing is dan de oorzaak.

Ik heb alle stappen welke je adviseert opgevolgd Scrapheap, en alle niet Microsoft onderdelen uitgeschakeld, maar het systeem blijft nóg steeds in het welkom scherm hangen. Daarna heb ik diverse drivers voor hardware (videokaart en WIFI adapter kaart) verwijderd, de geheugen SIM's er even uit gehaald en er opnieuw in geplaatst om wellicht los contact te verhelpen, maar ook deze acties mochten niet baten.
Daarna heb ik het systeem in veilige modus (optie 4) opgestart en MSCONFIG gestart. Daar heb ik de keuze gemaakt om "Diagnostisch op te starten".
Alle software waar daarna akkoord voor gevraagd werd bevestigd met "Ja" om op te starten, waarna het systeem moeiteloos het opstartproces voltooide. (echter met een zware bureaublad achtergrond) Op deze manier zijn de problemen dus niet zichtbaar.
 
Begin mat een chkdsk /r in de CMD console vanaf de installatie USB stick, zoek eerst de partitie op waar Windows op staat en mount die.

Daarnaast een sfc /scannow en een dism
https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-utility-repair-windows-10-image

Bedankt voor je reactie Lange Pier,

Ik heb chkdsk /r gestart en krijg de vermelding "The type of the file system is NTFS. Cannot lock current drive. Chkdsk cannot run because the volume is in use by another process. Would you like to schedule this volume to be checked the next time the system restarts? (Y/N)

Deze vraag heb ik bevestigd met Y en daarna het systeem opnieuw opgestart, maar chkdsk werd niet opgestart.

Daarna sfc /scannow gestart, waarna de vermelding verscheen: Windows Resource protection found corrupt files and succesfully repaired them.
Ik was in de veronderstelling dat het systeem nu weer goed op zou starten maar niets bleek minder waar. Na de eerste keer opstarten verscheen alleen een zwart leeg scherm en liep de pc wederom vast, waarna ik het systeem een harde reset moest geven. Bij de 2e keer opnieuw opstarten bleef het systeem wederom in het Welkom scherm hangen.
 
Wel de partitie gekozen waar je Windows installatie op stond? te zien met \dir.

Voor de toekomst, laat elke dag een incrementele backup maken met Aomei b.v. heb je alijd een up to date backup.
 
Beste,

Ik heb al jullie tips geprobeerd maar het heeft helaas niet mogen baten.
Aangezien ik de pc weer hard nodig had, heb ik uiteindelijk besloten de harddisk toch maar te formateren en Windows 10 opnieuw te installeren.

Bedankt voor jullie hulp.
 
Heb je de schijf nadien ook gecontroleerd door de SMART info van de schijf uit te lezen m.b.v. het eerder genoemde Crystal Discinfo..?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan