aantallen in een Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wimbuijs

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2020
Berichten
13
Ik heb een Query met daarin de velden [Naam] , [Gezin] , [Geboortedatum] ,Ik heb een aparte tabel “ Gezin “ die een relatie heeft met de Tabel “Contactpersonen “ waarop de Query is gebaseerd.

Hieruit wil ik het Aantal volwassenen en het Aantal kinderen ( jonger dan 12) tellen per gezin.
Iets zoals dit:

Gezin Aantal volwassenen Aantal kinderen
XXXX 4 2
yyyy 2 1

Nu heb ik een Query met volgende SQL

SELECT GezinnenT.[Id], GezinnenT.[Familie], Count(ContactpersonenT.Naam) AS AantalVanNaam
FROM GezinnenT INNER JOIN ContactpersonenT ON GezinnenT.Id = ContactpersonenT.Gezin
GROUP BY GezinnenT.[Id], GezinnenT.[Familie];

geeft perfect mijn informatie, het aantal gezinsleden, maar niet per leeftijd. hoe kan ik hier een criteria toevoegen op leeftijd ?

Mvg.Wim
 
Laatst bewerkt:
Begin eens met het veld [Leeftijd] erbij te zetten :). Overigens zie ik het nut van de tabel Gezin niet. Maar dat heeft weinig met de vraag te maken :).
 
Iets als (wel de namen van de tabellen en velden wijzigen naar je eigen situatie/namen):

Code:
SELECT tblGezin.gezNaam, IIf(DateDiff("yyyy",[Contactpersonen]![Geboortedatum],Date())>12,"Volwassen","Kind") AS fldLeeftijdsCat, Count(Contactpersonen.ID) AS CountOfID
FROM tblGezin INNER JOIN Contactpersonen ON tblGezin.gezID = Contactpersonen.Gezin
GROUP BY tblGezin.gezNaam, IIf(DateDiff("yyyy",[Contactpersonen]![Geboortedatum],Date())>12,"Volwassen","Kind");
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan