Oude computer grote monitor

Status
Niet open voor verdere reacties.

gewoon gewoon

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2008
Berichten
97
Ik heb een oudere computer om muziek te maken en wil daar een grote breedbeeld monitor op aansluiten. Monitors zoals de Philips B-line 272B1G-00 en de Philips S-line 272S1AE-00 zijn geschikt voor windows 7 en hoger aldus Philips. Maar ik gebruik windows xp.

De oude monitor was een 19 inch monitor van 5 bij 4 die altijd zonder storingen werkte met de resolutie 1024x768, de nieuwe is 1920x1080. Ik wil dat de letters even groot of groter zijn zoals bij de oude 19 inch monitor! Het is niet de bedoeling dat er volop extra ram geheugen van de computer gebruikt moet gaan worden.

De enigste funktie die ik nodig heb is dat de nieuwe monitor 16 bij 9 beeld kan weergeven zonder storingen, liefst een resolutie van 1920x1080 (Full HD).

Vraag
Zou mijn computer op de monitor Philips B-line 272B1G-00 een beeld kunnen weergeven van 1920x1080 zonder storingen met windows xp en met mijn oude grafische kaart, zie onder?


Computer
moederbord msi k8n neo platinum
processor amd athlon 64 3200+
2 Gb ram geheugen

vga kaart nvidia fx-5200 128mb
Dat is een kaart uit 2005 die ook te gebruiken is op windows 10. Maar hij gaat dus met Windows xp professional service pack 3 gebruikt worden.

Specificaties van vga kaart nvidia fx-5200 128mb
https://tweakers.net/pricewatch/56022/asus-geforce-fx5200-128mb-v9520-td/specificaties/
 
Laatst bewerkt:
De oude monitor was een 19 inch monitor die werkte met de resolutie 1024x768, de nieuwe is 1920x1080. Ik wil dat de letters even groot of groter zijn zoals bij de oude 19 inch monitor![/url]

Grotere resolutie is per definitie kleinere letters bij gelijkblijvende grootte. De hoogte van het scherm gaat van 768 naar 1080 pixels, ongeveer 70% kleiner.
 
Laatst bewerkt:
Goede morgen, Dat een monitor geschikt is voor nieuwe besturingssystemen en onlangs dus ook nog Windows 7, wil niet zeggen dat die niet voor allerlei andere ook gebruikt kan worden. Dergelijke beperkingen zijn er niet en stuurprogramma's zijn er voor fijn afstellingen en energiebeheer of iets dergelijks. Windows zelf kan een monitor herkennen als plug en play en voor hogere resoluties aansturen. Daarnaast kan je de driver proberen te installeren. Het driver/stuurprogramma in één van Nvidia geeft wel eens niet de juiste resolutie in de lijst maar een ouder stuurprogramma kan wellicht zelf de resolutie doen maken.

De grafische kaart kan deze resoluties;

Maximum digital resolution: 1600 x 1200
Maximum DVI resolution: 1600 x 1200
Maximum VGA resolution: 2048 x 1536

Verversing frequenties zijn voor platte schermen laag.

Voor een plat scherm moet je de voorgeschreven resolutie en verversingsfrequentie gebruiken in Windows. Natuurlijk zal alles op het beeld veel kleiner worden bij hogere resoluties maar Windows biedt de mogelijkheid om lettertypen, en verder bij Beeldinstellingen zo ongeveer alles, groter te maken. Geen zorgen.
 
De nieuwe monitor wordt een paar centimeter hoger en veel wijder. Als ik het goed begrijp zal met de nieuwe monitor alles behoorlijk veel kleiner worden dan bij de 19 inch monitor, vooral de letters. De meeste dingen kan ik groter weergeven met de funkties binnen windows.

Stel nu dat ik binnen windows alles zo instel dat vooral de letters meestal even groot zijn als met de 19 inch monitor. Welke dingen zullen dan kleiner zijn met de nieuwe monitor met een resolutie van 1920x1080?

De vga kaart die ik gebruik kan 128 mb laden, is dat wel genoeg voor die hoge resolutie?
 
Waarom koop je voor minder geld niet meteen de juiste?
Bij refurbished shops of als je bij de kringloop kijkt zijn ze nog veel goedkoper....
Voor minder dan 5 tientjes moet je zeker klaar zijn. Bij een goede kringloop minder dan 20 euro.
 
Zoals je in de post boven je kunt lezen ondersteunt jouw videokaart geen Full HD op 1920 x 1080 pixels maar max. 1600 x 1200.
Hoe e.e.a. er uiteindelijk uit gaat zien na het aanpassen van de div. instellingen is koffedik kijken volgens mij.
Desnoods kun je een low budget instap videokaartje erbij kopen die wel full HD ondersteuint en de oude vervangen.
Verder mag het geen probleem zijn wat gebruik van Win XP betreft want met maar 2 Gb ram kun je toch geen gekke dingen doen want dan hangt die pc meteen bij gebrek aan werkgeheugen.
 
Die 2 Gb is wel genoeg hoor voor XP en muziekprogramma's. Ik was alleen bang dat als de vga kaart soms niet genoeg geheugen heeft met 128 mb, dat die dan geheugen gebruikt van de 2 Gb computer. Maar ik gebruik altijd VGA en de kaart heeft Maximum VGA resolution: 2048 x 1536, en dan lukt het neem ik aan.

Het is alleen niet te zeggen hoe het gaat met de lettertjes. Het wordt een 27 inch breedbeeld 1920x1080, maar als de lettertjes kleiner zijn gaat die monitor weer terug naar de winkel en komt er een nieuwe 19 inch grootbeeld, beeldverhouding 5 bij 4 (1024 bij 768).
 
De meeste van mijn programma's zijn wat ouder en gericht op 1024x768, zou dat er nog normaal uitzien op 1920x1080?
 
Ga nu eens naar de kringloop..... een 1920x1080 scherm zal er niet veel kosten.
Of koop een refurbished type... maar dan ben je duurder uit maar nog steeds mss 50 euro?
Of regel iets met een kennis, familielid, buur of die zo een scherm heeft staan... en of je hem even mag proberen.
Wat jij mooi vind kunnen wij niet op afstand bepalen.
Dus kom zelf eens in actie.
Voor mij houd het adviseren daarom hier op.
Succes.
 
Nee, ik ga niet iets 2e hands kopen. Ik heb het bij iemand gezien op een laptop hoe het er uit ziet. Het is allemaal extreem klein, maar ja het is dan ook een kleine laptop. Vanwege gezondheid ben ik niet goed mobiel dus kan ik niet zomaar even een winkel binnen stappen. Je bent niet verplicht om te reageren hoor.

Het gaat er om te verkennen hoe vertekend of klein de letters worden.
 
Optie als je het buiten de deur niet zit zitten: Je kunt dan wel het op afstand bestellen en binnen de wettelijke termijn terugsturen.

Maar wat de een wel OK vindt op een scherm en de ander niet... das echt persoonlijk, dus daar houdt het voor mij op.
Begrijp met niet verkeerd tav wel of niet willen...
Met zulke adviezen kun je echt weinig.... ik hoor zelf ook wel eens... maar dit moet je vooral doen qua monitor en dan bekijk ik het en vind ik het niks of niets bijzonders.
Voor dat deel zul je imho daar zelf grotendeels een uitweg in moeten vinden en mss geluk hebben dat je iemand treft die toevallig dezelfde smaak heeft als jij hebt.
Zeker tav:
Het gaat er om te verkennen hoe vertekend of klein de letters worden.
Wat is klein.... ? Dat is zo persoonlijk
Vertekend? Dat kun je aanvullende in de reviews zien, das gewoon een slechte monitor die tekens op normale grootte vertekend weergeeft. Want te klein mocht immers niet..
 
Voor het goed weergeven van de randen van lettertypes heeft Windows de "clear type" instelling. Dit moet je zeker niet vergeten in te stellen. Als het een gewoon te downloaden programma is voor Windows dan zou ik meer dan happy zijn om jou een schermafdruk te tonen van mijn full HD monitor, een Philips, met backlight en daardoor aan te raden. Zeker als je er zonder pauzes op gaat werken is een lampje aan de achterkant mooi en het wisselen van tinten nooit storend.

Grotere monitoren zijn er om beter te kunnen zien en ik blijf er bij, dat haast alles op beeld te vergroten is. Ook de Internet browser heeft een instelling voor vergroten van de pagina's en zelfs geheugen ervoor. Ik heb een add-on voor de browser gehad die zelfs apart de tekst en de andere elementen kon vergroten. Het enige is dat je bij grotere schermen, daar iets verder vanaf zal gaan zitten. Mijn 27 inch kan ik nog net met de voet aanraken en dat is ongeveer de sweet spot voor mij. In de winkel kan je jezelf daarvan verzekeren. Tenslotte: de duidelijkheid van het scherm is in belangrijke mate afhankelijk van de kwaliteit van de grafische kaart. Meestal zijn de beeldschermen thuis daardoor ook beter als in de winkel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan