Fan verlichting gaat niet meer aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lowa

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
613
Hi vanmorgen kreeg mijn pc met striker storm behuizing wat updates binnen en moest het opnieuw starten.
Bij het uitgaan om opnieuw te starten zag ik dat eerst mijn fan lampen uitgingen en toen pas de pc om opnieuw te starten.
Nu gaan de fan lampen niet aan maar de fans draaien wel. zie bijlagen Fan 2.jpg Schermafbeelding 2020-10-11 113554.jpg
Wat kan er mis zijn?
Kan het aan de update liggen?
 
Laatst bewerkt:
Bekijk de uitgeklapte onderdelen bij Apparaatbeheer. Of er een apparaat is wat niet meer werkt. Heeft u bij Update ook ingeschakeld dat er naar software van derden moet worden gezocht, dan kan er een andere fan controller geïnstalleerd zijn en bij ter zake doende onderdelen is het dus ook van belang om naar de uitgifte datum van die drivers te kijken onder Eigenschappen.

Tegenwoordig staat Snel opstarten vaak ingeschakeld. De computer gaat dan uit in een soort slaapstand en daardoor worden fouten wel eens niet hersteld. Doe de computer in dat geval eens helemaal uit, dus met Snel opstarten bij Energiebeheer > Geavanceerd > Gedrag van Aan en Uit knop > Verborgen instellingen maar ook Energiebeheer > Wijzigen wanneer de computer in slaapstand gaat. Of door slaapstand uit te schakelen met de opdracht "powercfg -h off" als Administrator.
 
Bij apparaatbeheer is alles in orde. Alle stuurprogrammas`s van de ventilatoren zijn uit 2006.
Ik heb de slaapstandknop uitgeschakeld.
Nog steeds geen verlichting bij de fans.Schermafbeelding 2020-10-11 124521.jpgSchermafbeelding 2020-10-11 124652.jpgSchermafbeelding 2020-10-11 125005.jpgSchermafbeelding 2020-10-11 125434.jpg
 
Laatst bewerkt:
Updates van Windows zijn terug te draaien en de twee jaarlijkse ook voorlopig. Ik zou bij Geschiedenis van updates kijken welke er toen zijn geweest en aan de hand van de beschrijving of het zoeken op nummer of die over de power en fan snelheid lampjes kunnen gaan. Een uiterste is natuurlijk een systeemherstelpunt gebruiken.

Is er een stuurprogramma actief in het systeemvakje rechts onder? Iets waarmee je ook op het scherm de snelheid van de fan kunt regelen? Misschien is deze er nu niet en moet het geïnstalleerd worden of opnieuw gestart en dan met de instelling Opstarten met Windows in ieder geval ingeschakeld.
 
Op de afbeelding van Energiebeheer zie ik dat Snel opstarten staat ingeschakeld? Hiervoor moet je bovenaan Instellingen gebruiken die momenteel niet toegankelijk zijn gebruiken.

Het is niet zo makkelijk denk ik dat het alleen om fan speed zou gaan. Het is ook het power lampje toch? Klap andere, enigszins mogelijk, van toepassing zijnde onderdelen eveneens uit.

Anders dan wordt het contact opnemen met de leverancier en kijken of er daar in een fix wordt voorzien.
 
Hallo

Hier de handleiding van deze behuizing / fancontroller.


https://objects.icecat.biz/objects/mmo_14603025_1466773475_3057_29336.pdf


Op blz 14 zie ik dat de snelheid alsook de led's volledig door hardware worden aangestuurd / bediend (drukknoppen)

Volgens mij zijn de led's in de ventilatoren onderbroken , of een defekt in de aansturing van de led's op printplaatje.

Meestal p.w.m. (regeling intensiteit).

Aansluiting led /aansturing ventilatoren zijn andere connectoren op printplaat.

Spanningen controleren met multimeter is een logische eerste stap in foutzoeken ....


Peter
 
Laatst bewerkt:
De Fanleds zijn weer aan door middel van knopjes op de case. Op 1 of andere manier had windows ze uitgeschakeld bij de update. Nu weet ik dat ook voor de volgende keer. Hartelijk bedankt voor jullie tips. Gr.
 
Dus u had nog niet op het knopje gedrukt? Ik blijf erbij dat het eenmalig helemaal afsluiten van de computer dan de oorzaak is geweest en denk ook dat een rol kan spelen dat de BIOS batterij leeg aan het raken is en dat een USB poort na een update anders wordt aangestuurd want de LED's zitten denk ik aangesloten op een interne USB header. Windows heeft het in ieder geval niet gedaan door het update proces. Fijn dat het weer werkt
 
Okay voorlopig zijn ze nog aan. Ik zal kijken hoe het de komende dagen reageert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan