Zelfopstartende DVD maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had net deze namiddag nog een ervaring daarmee. Had een PC die altijd vastliep bij het binnenhalen van updates. Alles gedaan uit het boekje om dat in orde te krijgen : ga hier niet over uitweiden maar het werkte niet.
En dan met dubbelklikken maar op setup.exe van zo'n setup (in mijn geval USB, maar dat maakt niet uit ...)
En wat zie ik ? voorbereiding bestanden / ophalen updates... tot 14 % en dan een uur lang stilstand ...

Dus wat doe ik dan ? Ik probeer modus bij boot en wat ik me niet realiseerde werd duidelijk - dat is iets héél anders, met hetzelfde medium.
Nu wordt er mij gevraagd of ik de partities wil wijzigen, wil wissen, opnieuw aanmaken enz ... Moet ik natuurlijk wel ook licentie opnieuw opgeven, maar dat is geen probleem.

Vandaar dat ik mij zo bewust was van dat verschil, net toen ik die vraag hier onder ogen kreeg ...
 
Bij automatisch booten van een DVD met een Windows setup wordt het inderdaad vanzelf uitgevoerd.
Het automatisch starten van autorun wanneer er in Windows een DVD in de speler wordt gelegd wordt al heel lang niet meer toegestaan door zowel Windows als veel virus scanner.
 
Ik W10 kun je dat gewoon weer aanzetten. En het is niet zo dat bij een herstelmedium (schijf) het programma niet automatisch kan opstarten. Ik boot vanaf de SRD Symantec Recovery Disk en dan start het programma op de DVD automatisch op! Niet via een setup.exe maar via AutoRun.exe
Dit staat in het INF-bestand
[AutoRun]
Open=AutoRun.exe
Icon=AutoRun.exe,0
Dukkel zou dat dan vervangen moeten door setup.exe
 
Uiteraard kan je dat weer aan zetten en je kan er in je virus scanner ook een uitzondering voor maken.
 
Ach, ik stoor mij aan Dukkels manier van werken. In de eerste topic kan die toch direct zeggen waar die mee bezig is. Dan is al dat gezeur helemaal niet nodig. Lange Pier weet alles op dit gebied en kan dan direct vertellen hoe het zit en moet. Maar Dukkel doet liever weer heel moeilijk.
 
Ik geef aan welke bestanden geschreven op DVD moeten worden.
En vervolgens geef ik "Setup.exe" aan, wanneer me gevraagd wordt met welk bestand opgestart moet worden.
Maar hiermee wordt niet opgestart,
Wat doe ik fout ?

En is dit wel het juiste bestand, dat aangegeven moet worden (in 2de instantie) om op te starten?

Het lijkt mij geen bootbare schijf want dan hoef je niet aan te geven welke bestanden er op geschreven moeten worden. Heeft u het begrip ervan dat Media Creation Tool een opstartbare schijf maakt en dat deze nieuw en leeg moet zijn en anders dat een .iso bestand naar schijf moet worden gebrand met een functie "ISO naar schijf branden" in het brandprogramma?

Om te booten vanaf een ander medium dan de harde schijf moet je eerst een beveiligingsinstelling veranderen in de BIOS (bij het opstarten meteen een bepaalde toets) of UEFI Firmware (opnieuw opstarten bij Systeemherstel). Dit heet Boot from other devices. Het is namelijk zo dat niemand meer wil dat een ander de computer start en dan de eigen ingebrachte software uitvoert. Als Boot from other devices is ingeschakeld dan zou in de BIOS nog steeds dit station bovenaan moeten staan én vaak ook actief gemaakt zijn. Of er moet bij het opstarten de bootmenu keuzes worden opgeroepen met een bepaalde functietoets waarbij dan voor één maal een ander apparaat kan worden uitgekozen om vanaf op te starten.
 
Sorry Edmoor, daar zit je fout ...

Het programma Setup.exe heeft nl. uitvoermodi.
Eentje onder windows en eentje niet onder windows.

Als je dubbelklikt op het bestandje (en dus al in Windows zit !) doet het een upgrade 'in place' van je bestaande Windows. Dat is natuurlijk nog zo makkelijk : key of licentie blijft behouden etc...
Als je opstart bij de boot (dus buiten Windows, want ervoor) komt er een heel andere setup routine op gang, vertrekkende van scratch met vb. de optie om partities aan te passen.

Het hangt van TS af wat hij nu eigenlijk het liefste ziet gebeuren.

Hallo DigiCafee
Helemaal correct !!
Maar wil je zeggen als ik alles wil vernieuwen (ook de indeling van m'n HDD of SSD) dat als ik dan de "heel andere Setup" verkies,
dat ik dan eigenlijk een hele installering van Windows opnieuw met doen?
En dat ik niet opnieuw hoef op te starten? (met F11 indrukken) tijdens het opstarten?
 
Laatst bewerkt:
als je alles wil vernieuwen kies je voor setup vanuit boot inderdaad.
Wil je enkel indeling schijven veranderen dan heb je een Partition Manager software nodig.

Maar het is misschien inderdaad goed dat je de mist wat laat opklaren en ons gewoon eens zegt wat je bedoeling is, want dat blijf je verbergen...
 
Ach, ik stoor mij aan Dukkels manier van werken. In de eerste topic kan die toch direct zeggen waar die mee bezig is. Dan is al dat gezeur helemaal niet nodig. Lange Pier weet alles op dit gebied en kan dan direct vertellen hoe het zit en moet. Maar Dukkel doet liever weer heel moeilijk.

Hallo Senso
Niet meer aan me storen, gewoon mijn berichten niet meer lezen en al helemaal niet meer beantwoorden
 
Aan wie wou je die raad geven @dorado ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jawel, maar ikzelf heb daar geen enkel probleem rond hoor ... Topic ging over de automatische opstart van een DVD en ik gaf mijn ervaring als voorbeeld.
Persoonlijk ken ik daar alles van ...

Diskpart gebruik ik overigens niet meer : Rufus doet zoiets met enkele klikken.
 
En ik weet gerust wel hoe je een USB-Stick inkleed, en later hoe je vanaf die USB-stick weer kunt opstarten.
Dus................... ?

Wat of wie bedoel je?
 
Laatst bewerkt:
Het hangt van TS af wat hij nu eigenlijk het liefste ziet gebeuren.

Hallo DigiCafee
Ik ben het al een paar keer tegengekomen. Maar waarvoor staat: TS ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Topic Starter ... degene die de vraag initieel stelt.

Overigens die quotes vermijdt je ook beter als je gewoon verdergaat op de vorige post : daar krijgen we gewoon schele koppijn van - leest moeilijk en vervuilend.
We zien toch de vorige posts, dus waarom zou je ze herhalen ?

Gebruik gewoon de knop 'Reageer op bericht' links boven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan