Zelfopstartende DVD maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.969
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Ik moet een "Zelfopstartende DVD maken", maar de DVD start na het inbrengen van de DVD niet op

Wat doe ik nu?

Ik geef aan welke bestanden geschreven op DVD moeten worden.
En vervolgens geef ik "Setup.exe" aan, wanneer me gevraagd wordt met welk bestand opgestart moet worden.
Maar hiermee wordt niet opgetart,
Wat doe ik fout ?

En is dit wel het juiste bestand, dat aangegeven moet worden (in 2de instantie) om op te starten?

De mogelijkheden zijn:

2020-10-11 (1) - kopie.png

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kunnen beveiligingsprogramma's die optie uitschakelen?

Een opdracht zal in autorun of ini-bestand moeten staan?

Of bedoel je dit?

Is het niet de bedoeling dat je boot (bootvolgorde in BIOS aanpassen) vanaf die DVD?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Senso
Ja, dát dacht ik ook. Ik heb in eerste instantie zoals ik schreef de "Setup.exe" aangegeven, dat dáármee opgestart diende te worden.
Maar er gebeurd niets, ook niet nadat ik in de BIOS aangegeven had, dat de DVD-speler het eerste opstart medium is.
Dus ik zal wel wat verkeerd doen, maar wat?
 
Wat je moet doen is afhankelijk van je bedoeling.
Wil je er een PC vanaf opstarten of wil je dat het setup programma direct wordt gestart als je de DVD in de speler doet?
 
Wat ik in de screenshot zie is een typische 'boot'-schijf ...
Die start op als je de PC aanzet met de schijf er al in én als de speler vooraan in de bootorder staat.

Of je die ook kan laten auto-starten als je al Windows draaiende hebt op moment dat je hem in de speler doet, betwijfel ik ...
 
Laatst bewerkt:
Virus scanners en Windows 10 zullen die autorun tegen houden.
 
Voor zover ik weet starten ze al tijden niet vanzelf op, en moet je ze echt zelf aanroepen.
Of als je het forceert door het luikje van de speler even open en dicht te doen, dan komt Windows vanzelf wel met een popupje die vraagt wat je ermee wilt doen.
 
Er staat ook helemaal niet bij wat die schijf moet doen en waar heeft die setup betrekking op?

Onderstaande regels staan in het INF-bestand:
Code:
[AutoRun]
Open=AutoRun.exe
Icon=AutoRun.exe,0

Een AUTORUN is een Toepassing en die start bijvoorbeeld op een herstelschijf (bootmedium) het menu volgens mij op.
Maar dan moet er wel een AUTORUN staan. Er kan op een herstelschijf ook een AUTORUN map staan.
 
Lijken mij de installatie bestanden van W10 en de dvd ervoor is te maken met de media creation tool, tegenwoordig worden daar usb sticks voor gebruikt en niet die achterhaalde dvd's.
 
Wat je moet doen is afhankelijk van je bedoeling.
Wil je er een PC vanaf opstarten of wil je dat het setup programma direct wordt gestart als je de DVD in de speler doet?

Hallo Edmoor
Ik wil dat het setup programma direct uit zichzelf wordt opgestart, zodra de DVD in de slede gelegd wordt.
 
TS is ondergedoken.

En vervolgens geef ik "Setup.exe" aan, wanneer me gevraagd wordt met welk bestand opgestart moet worden.
Maar hiermee wordt niet opgetart,
Wat doe ik fout ?

En is dit wel het juiste bestand, dat aangegeven moet worden (in 2de instantie) om op te starten?

Toch geen touw aan vast te knopen!

Bij Windows 10 zit Automatisch afspelen onder > Instellingen en typ Automatisch afspelen in het zoekvak. Of via configuratiescherm en onder de GodMode staan ze ook.

Maak een snelkoppeling > Configuratiescherm:
Doel:
%windir%\explorer.exe shell:::{21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}

How do I ... create the autorun.inf file for my CDs and DVDs?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Edmoor
Ik wil dat het setup programma direct uit zichzelf wordt opgestart, zodra de DVD in de slede gelegd wordt.
En dat zal, zoals ik al zei, lastig zijn omdat dit standaard door Windows niet meer wordt toegestaan en veel virus scanner er ook op controleren en tegen houden.
 
Lijken mij de installatie bestanden van W10 en de dvd ervoor is te maken met de media creation tool, tegenwoordig worden daar usb sticks voor gebruikt en niet die achterhaalde dvd's.

Hallo Lange Pier,
Ja daar heb je helemaal gelijk in.
Maar in dit geval heb ik beslist een DVD nodig, en ben dáár dus op aangewezen
 
@dukkel : dan doe je het toch gewoon zoals ik al zei ...

  1. Kijk de bootorder na in je BIOS en zorg dat DVD speler voor de HDD staat ;
  2. Leg de DVD in de speler en herstart de PC
  3. Komt meteen na de post de vraag "Druk een toets om van de DVD te starten ..."
  4. Druk die toets en je installatie start op ...
 
En wat is er op tegen om zelf op die Setup te dubbelklikken als je de DVD in de speler hebt gelegd?
 
Hallo Edmoor

Niets.
Maar we zijn toch met Computers bezig, om het automatisch te laten verlopen?
 
En zoals al eerder gezegd, wat je wilt met die autorun wordt uit veiligheidsoverwegingen niet meer toegestaan.
 
Sorry Edmoor, daar zit je fout ...

Het programma Setup.exe heeft nl. uitvoermodi.
Eentje onder windows en eentje niet onder windows.

Als je dubbelklikt op het bestandje (en dus al in Windows zit !) doet het een upgrade 'in place' van je bestaande Windows. Dat is natuurlijk nog zo makkelijk : key of licentie blijft behouden etc...
Als je opstart bij de boot (dus buiten Windows, want ervoor) komt er een heel andere setup routine op gang, vertrekkende van scratch met vb. de optie om partities aan te passen.

Het hangt van TS af wat hij nu eigenlijk het liefste ziet gebeuren.
 
Ok. Zit ik fout.
Ik ga het niet nog een keer zeggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan