• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celinhoud excel aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jilletje50

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 okt 2020
Berichten
3
Op het werk werken wij met het programma appoint (dit is een online agenda). 1 keer per jaar maak ik van deze agenda statistieken om te zien op welke dagen de meeste afspraken zijn, welke afspraak er het meeste ingeboekt wordt, ... Dit gaat dan over ongeveer 1000 afspraken.
Wanneer ik de statistieken dus download, worden de data op volgende manier weergegeven: 2020-09-15 12:30:00. De getalnotatie staat hier op standaard. Als ik deze datum wil aanpassen door middel van een aangepaste getalnotatie zodat de dag van de maand er staat ipv de datum, dan lukt dit niet.
Als ik dubbelklik op de datum, verandert deze naar volgende notatie: 15/09/2020 12:30:00. Met deze notatie kan ik al iets meer. Hierbij kan ik wel de dag van de week apart weergeven of enkel het uur, maar hier kan ik dan geen formules op toepassen. Als ik de formule 'aantal als' gebruik om te tellen hoeveel afspraken er op maandag zijn, komt het neer op 0. Dit omdat elke afspraak een ander uur of dag is en excel enkel op zoek gaat naar het woord maandag.
Mijn vraag luidt dus: hoe kan ik de datum en uurnotatie aanpassen zonder dar ik 1000 keer moet gaan dubbelklikken en alles zelf moet gaan tellen.
Ik had graag een voorbeeld bestand bijgevoegd ter verduidelijking, maar ik denk dat dat niet kan op dit forum.

Alvast bedankt.
Groetjes Jill
 
Laatst bewerkt:
Je kunt wel een voorbeeldbestand uploaden hoor.
Gebruik daarvoor het paperclipje.
 
Selecteer de hele kolom met datums. Kies in het lint Data-->Text to Columns en klik een paar keer op ok.
 
Toch een suggestie:

Als er datums staan in A1 tm A100:

B1=
Code:
=SOMPRODUCT(--(WEEKDAG(A1:A100;1)=2))

Dit telt de hoeveelheid maandagen ongeacht de notatie.
 
Laatst bewerkt:
Via mijn tablet zie ik toch geen paperclip staan

Dit kan ik niet beoordelen. Ik werk zelf niet met een tablet.
Maar ik neem aan dat het downloaden van statistieken op je werk wel met de pc gebeurd?
 
Voorbeeldbestand

Via de computer lukt het mij wel om een voorbeeldbestand toe te voegen. Hopelijk kunnen jullie mij hier verder bij helpen.
 

Bijlagen

  • Hulpbestand.xls
    41,5 KB · Weergaven: 22
kan je hier iets mee?
 

Bijlagen

  • Hulpbestand (1).xlsm
    29,5 KB · Weergaven: 18
Ik zie dat Emiel je al een hele mooi oplossing heeft gegeven. Ik had mijn internetpagina nog niet vernieuwd en het het bericht nog niet gezien maar ik deel mijn oplossing toch maar..
(Al is die van Emiel waarschijnlijk gedetailleerder en beter)

Ik heb een tabblad "Afsprakenbeheer (Formules)" waar je kunt kijken welke formules je zou kunnen gebruiken.
Op het tabblad "Afspraken (macro)" heb ik eigenlijk dezelfde oplossing, alleen dan hoef je alleen maar je data vanaf cel A2 in te plakken. Druk op de knop en dan klaar.
(alleen heb ik geen rekening gehouden met een telling op elke uur van de dag).

Gr
 

Bijlagen

  • Hulpbestand aangepast.xlsm
    39,6 KB · Weergaven: 16
Werk je nog met een stokoude versie van Excel? Anders lijken mij alle macro's totaal overbodig en kan het heel simpel met een draaitabel.
 

Bijlagen

  • Hulpbestand (1).xls
    94,5 KB · Weergaven: 16
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan