mapjes openen zeer traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

jojajuji

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Berichten
527
Als ik een mapje met bijv. documenten open en ik klik een document aan of foto of wat dan ook wordt het beeld
vaag en gaat er een blauw rondje draaien. dit duurt minuten maar dan krijg ik uiteindelijk wel het document of
foto te zien. Dit gebeurt ook bijv. als ik facebook opstart dan duurt het tijden voordat ik totaal ingelogd ben.
Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.
 
Verplaatst. Ik gok Windows. Uit je vraagstelling begrijp ik niet waar het precies om gaat. Ik hoop niet dat je met je auto bij je garage komt en zegt "doet het niet" :p
 
flauwe opmerking. geef dan even aan wat je nog meer voor info wil hebben.
waar kan ik mijn vraag nu terug vinden?
 
Ik niet. Ik modereer. De helpers zullen vermoedelijk wel meer info nodig hebben. Je kent de betekenis van smileys.
 
Ik voeg er nog aan toe dat cloud diensten de boosdoener kunnen zijn. Staat er zoiets in het systeemvakje? Schijf of partitie is misschien vol? Schijfcontrole doen via verkenner maar niet sporen of sectoren repareren want dat kan lijden tot verlies van alle data, alleen het bestandsysteem automatisch repareren. Windows kan schijfopruiming doen, met name de tijdelijke bestanden in Windows zijn van belang om een keer te wissen. Heeft u te weinig geheugen, dan kan een geheugen manager zoals Wise Memory Optimizer nuttig zijn. Programmatjes die vaak systeembronnen bezet houden zijn updaters. Draai eens het programma AutoRuns van Sysinternals en kijk in die lijst wat er allemaal opstart.

Processoren kunnen traag worden door versnelling technologie zoals Speedstep of Turbo Boost. De gebruiker hiervan moet zich bedenken dat dit de processor ook langzaam kan laten werken bij eenvoudige taken en dat het lang niet altijd goed reageert.

Kijk bij Taakbeheer (Ctrl-Alt-Del) en het tabblad Prestaties > onderaan Broncontrole openen, of er grafieken verschijnen van alle kernen ofwel cores die de processor heeft.

Schakel Windows Search Indexing service eens uit, zoekopdrachten gaan daarna nog haast even snel en draai geen virus scans op de achtergrond. Doe een malware en spyware scan want veel computers worden voor andere taken overgenomen.
 
DAt is wel een heel verhaal.
En voor een leek zoals ik niet te doen denk ik.

Het is heel vreemd want alles start gewoon normaal op.
Als ik een document wil maken gaat dat prima.
Dit document stop ik in het mapje documenten en soms
als ik dit document wil gaan gebruiken duurt het minuten voordat
ik dat document te zien krijg. het scherm word wazig en er blijft
een blauw rondje draaien. uiteindelijk kan ik er wel in werken
maar dat het zolang duurt is zeer irritant.
 
En voor een leek zoals ik niet te doen denk ik.
Dat denk je dan verkeerd. Heb je een aantal basisstappen uitgevoerd? Er staan eenvoudige zaken bij. Ook in post 7 staan wat eenvoudige zaken zoals een schijfopschoning. Kan ook met CCleaner. Dus geef eerst eens aan wat je uitgevoerd hebt.

Heb je ook een systeemscan gedaan met jouw securityprogramma?
 
Laatst bewerkt:
ccleaner/schijfopruiming gedaan.
geen verbetering.
AutoRuns van Sysinternals bekeken maar dat gaat mij boven de pet en durf ik niet aan te komen.
broncontrole prestaties gedaan maar daar zie ik geen windows search indexering.
Alvast bedankt voor je medewerking.
 
Windows Search > Win-toets+R > typ services.msc en zoek Windows Search in de lijst en stop de service en onder Eigenschappen Schakel je deze uit. Let dan wel op als je veel zoekt dan moet je deze weer inschakelen.

Securityscan gedaan? Je hebt toch niet meerdere securityprogramma's draaien (conflicten).
Schijfcontrole gedaan (chkdsk /f)?
 
Laatst bewerkt:
AutoRuns van Sysinternals bekeken maar dat gaat mij boven de pet en durf ik niet aan te komen.
In het tabblad logon alles uitvinken wat niets met drivers, anti-virus en miss. een gewenste prog mee op te laten starten, herstart erna.

En hoeveel ruimte is er nog vrij op de gebruikte partities/schijven?
 
ik heb 1tb harde schijf. daarvan 400 gig gebruikt.
ik heb c cleaner, malwarebytes en F-secure er op staan.
 
Geef aan wat je uitgevoerd hebt!
 
Geen cloud diensten zoals DropBox? Malwarebytes vond ik onwerkbaar dus schakel eens uit, dat dit opstart samen met Windows.

Een nieuwe tip: Open Apparaatbeheer en kijk of er een kruis of vraagteken staat bij de grafische adapter. Als die driver niet geïnstalleerd is dan werkt de computer op halve kracht maar dan willen vensters ook niet vloeiend schuiven en pagina's niet scrollen.

Is de vertraagde werking ineens zo gekomen, dan zijn nieuwe programma's misschien de oorzaak. In het geval van merkbaar verschil kan u er ook voor kiezen om terug te gaan naar een systeemherstelpunt.

Bij iedere twijfel moet ik nu adviseren om iemand er naar te laten kijken maar ook die zal de onbekende namen die in de lijst van AutoRuns staan, van alles wat er opstart, moeten zoeken met Google en op de forums in de zoekresultaten. Dat bepaalde programma's onnodig zijn (met name updaters en indexeerders of tools die informatie over uw software steeds doorgeven) leest u met Google al vrij snel want dat vragen anderen zich eveneens af.

De opdracht ter controle van beveiligde systeembestanden is" sfc /scannow U zoekt "CMD" en klikt op Uitvoeren als Administrator. Bij fouten in Windows wordt er gevraagd het Windows installatiemedium in te voeren.
 
Voor alle helpers:
Malwarebytes eraf en ms update health tools eraf gegooid. nog een keer ccleaner er over heen en schijfopruiming/optimaliseren gedaan en
opnieuw opgestart en het probleem lijkt opgelost. Alles lijkt wel sneller te werken. er blijven geen rondjes meer draaien nu maar hopen dat
dit zo blijft. Als iemand nu zeker weet wat de oorzaak was ben ik heel erg nieuwschierig. Maar vooralsnog iedereen hartstikke bedankt voor
het meedenken/helpen.
 
Als iemand nu zeker weet wat de oorzaak was
Ja, als we dat wisten hadden we direct met de oplossing gekomen. Vaak is het conglomeraat van fouten die een goede werking in de weg staan.

Overigens schreef Alfred 2 over Malwarebytes. Vermoedelijk is dat dan de oorzaak geweest. MS health tools ken ik niet, maar even opgezocht.

KB4023057 Microsoft Update Health Tools Installed?

Opmerkingen over deze update:

“Deze update kan uw apparaat vragen om langer wakker te blijven om de installatie van updates mogelijk te maken.
Opmerking: de installatie respecteert alle door de gebruiker geconfigureerde slaapconfiguraties en ook uw "actieve uren" wanneer u uw apparaat het meest gebruikt.
Deze update probeert mogelijk de netwerkinstellingen opnieuw in te stellen als er problemen worden gedetecteerd, en het zal registersleutels opschonen die mogelijk verhinderen dat updates met succes worden geïnstalleerd.

Deze update kan uitgeschakelde of beschadigde Windows-besturingssysteemcomponenten repareren die de toepasbaarheid van updates voor uw versie van Windows 10 bepalen.

Deze update kan bestanden in uw gebruikersprofieldirectory comprimeren om voldoende schijfruimte vrij te maken om belangrijke updates te installeren.

Deze update kan de Windows Update-database opnieuw instellen om de problemen te verhelpen die kunnen voorkomen dat updates met succes worden geïnstalleerd. Daarom ziet u mogelijk dat uw Windows Update-geschiedenis is gewist.
 
Laatst bewerkt:
Blijf scherp op wat er in het systeemvakje, rechts onder op de taakbalk, komt te staan. Het programma AutoRuns toont nieuw bijgekomen opstartende items, sinds de laatste scan, op groene regels, zo kan je makkelijk bijhouden wat het systeem meer zal zijn gaan belasten. Fijn dat het voor nu is opgelost
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan