• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kasboek automatisch categoriseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

danvis

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Berichten
33
Hallo, ik heb zelf een kasboek in excel gemaakt.
Nu zou ik graag de categorien automatisch willen laten vullen aan de hand van een download van de banktransacties.
In het voorbeeld bestand gaat het dan om de groene kolom. De categorien staan 2 kolommen verder.
De groene kolom zou gevuld moeten worden ahv de tegenrekeninghouder, bijvoorbeeld Aldi. Nu zijn er natuurlijk heel veel omschrijvingen, dus ben ik benieuwd of dit wel mogelijk is in excel.
Hopelijk heb ik voldoende informatie gegeven, ik ben zeer benieuwd.
Vrgrt Danny
 

Bijlagen

  • transacties.xlsx
    11 KB · Weergaven: 65
Er is wel het e.e.a. mogelijk, maar je zult een lijst moeten aanleggen met zoektermen i.c.m. met categorie zoals in bijlage.
 

Bijlagen

  • transacties (AC).xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 140
Laatst bewerkt:
Dat is denk ik geen kasboek maar een betaalrekening. Of ga je een combinatie maken?

In feite vraag je als er Aldi in kolom G staat dan moet er in kolom J Boodschappen verschijnen.
Staat er iets van steakhouse in kolom G dan in kolom J uit eten.

Maar wat je nu gedaan hebt werkt toch ook (kolom J) en daar kun je een filter op toepassen.
Ik zou wel Uitgaven rood maken met - er voor en een saldo weergeven. of inkomsten/Uitgaven twee kolommen.
In een boekhouding werkt met een omschrijving en die is gekoppeld aan een nummer. Maar op kolom J kun je ook een filter zetten. Alleen vraag ik mij dan af of die kolom E goed berekent, immers je kunt ook restituties hebben en bij jou is alles positief. Dan kun je toch niet goed de SOM snel berekenen in het filter?

Mooi gedaan door AlexCEL. Je maakt dan wel gebruik van een grove categorie indeling, immers bij Action, Aldi, Lidl, Bol.com verkopen ze levensmiddelen maar ook voor hobby, gereedschappen etc. en bij banken ABN betaal je wellicht ook voor jouw betaalpakket.
 
Laatst bewerkt:
Dit is voor mij een mooie oplossing AlexCel. Daar kan ik wat mee:thumb:
Ik vraag me wel af hoe de formule werkt, maar misschien moet ik dat niet doen en gewoon de formule gebruiken.

Dit is inderdaad een hulpblad, hiervoor heb ik de budget staan. Ook ga ik een blad met de werkelijke kosten maken en deze 2 met elkaar per maand vergelijken. Inderdaad ook nog even goed kijken hoe ik de getallen goed krijg, maar dat moet me wel lukken, hoop ik:p.

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties.
 
Ik heb de formule gekopieerd naar mijn bestand, maar ik kreeg alleen ? als uitkomst, later zag ik dat de formule tussen {} staat. Als ik de deze {} voor en achter de formule zet, dan komt de formule in de cel te staan. wat doe ik verkeerd?
 
Het is een zogenaamde matrixfunctie. Die moet je afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren als je geen Excel 365 gebruikt. Hierna komen de accolades {} eromheen te staan. Vervolgens kun je de formule doorvoeren naar onderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan