Pc start niet meer op, moederbord stuk ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de vraag gesteld aan een technieker op het werk om uit te meten.
Zijn reactie :
Is bijna niet te doen. Tegenwoordig is dat allemaal electronisch. Dus er moet een juiste belasting aanhangen om een juiste spanning te meten. Zonder belasting krijg je dus zwevende spanningen of geen spanning.

Toch wel een lastig situatie. Ik las ergen op een Dell forum dat dit type pc veel last had van defecte voedingen.

Wat nu gedaan ?
 
Hallo

Zijn reaktie is zo goed als zeker gegeven zonder bovenstaande info te hebben gelezen.

Pin 1 purper is 12V standby , en zou altijd aanwezig moeten zijn. (zowel met uit of ingeschakelde voeding dus)

pin 2 en 3 zwart zijn de gnd.

pin 4 grijs geeft een power good signaal naar motherboard als de voedingssspanningen stabiel zijn , en het motherboard kan/mag inschakelen.

pin 5 en 6 zijn de +12 V , die aanwezig zou moeten zijn als de voeding is opgestart.

Pin 7 is eenvoudig --> niet aanwezig

Pin 8 groen als je deze met de gnd verbind moet de voeding opstarten.

Het is inderdaad mogelijk , dat een voedingsspanning iets zal afwijken indien de voeding niet belast is , maar zal zeker niet heel veel zijn....

Je kunt dan de voeding belasten met b.v.b. een gloeilamp .... in dit geval een 12V gloeilamp.

Op de c.p.u. connector dient er 12V aanwezig te zijn

Persoonlijk zet ik altijd de p.c. uit m.b.v. een schakelblok , zodanig dat deze niet altijd aan is (geld ook voor een voeding t.v)


Peter
 
Laatst bewerkt:
Voedingen van laptops zijn geschakeld en niet te meten. Computer voedingen wel. Alleen niet aan de verbindende paperclip komen als er stroom op staat, want eventuele vonken van het verbinden ervan die trekken er overheen. Bij Action kan je een goedkope multimeter kopen. Deze zal het doen voor Volt meten zolang je geen Ampere gaat meten en weerstand (verbinding) zal deze testen zolang de batterij die er in zit niet leeg raakt.
 
Dan toch maar eens aan het meten gegaan.
8 pins stekker
P1 geeft 12,67V
P4 geeft 4,96V
P5 + P6 geven 12,06V
P8 4,9V

4 pins stekker
geeft 12,06V

Dus het lijkt toch dat de voeding nog ok is.
 
Hallo

"Dus het lijkt toch dat de voeding nog ok is. "

Inderdaad ... dus motherboard gesneuveld , volgens mij een of meerdere defekte mosfet's ...


p.s.

Je zou natuurlijk de spanningen nog eens kunnen controleren met de voeding aangesloten op het motherboard (belast)

Ik gok dat de c.p.u. spanning "verdwenen" zal zijn ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Net alles nog eens gemeten aangesloten op het moederbord en net dezelfde resultaten.
Dus blijft er nog één optie over veronderstel ik en dat is het moederbord.

Wat stellen jullie voor?

P.s : indien ik gelijk welk moederbord neem zal het probleem zijn dat de usb poorten en audio en andere uitgangen niet meer overeenkomen met de pc kast.
 
Laatst bewerkt:
Dat ik niet doen....
Eigenlijk zou je een zelfde model moeten scoren tegen een prijs die ongeveer vergelijkbaar is met max de prijs van het moederbord.
Zoiets dus, in opwijk (B) helaas.. wrs te ver?????

https://www.2dehands.be/a/computers...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Dan maak je er van 2 pc's een en de losse hardware die je over hebt verkoop je mss dat je totaal een paar tientjes max terughaalt?
Of je moet een goedkope andere kast scoren met moederbord/RAM/CPU en dan zet je de schijven en wat nog meer dat nodig is over.....
Als het een vrij kale kast is zou dat ook max 100 euro zijn?
Kijk eens rond op V&A bij Tweakers of er iets bij zit. Is iig betrouwbaarder dan Marktplaats.

Zo maar wat ideeën.
 
Net alles nog eens gemeten aangesloten op het moederbord en net dezelfde resultaten.
Dus blijft er nog één optie over veronderstel ik en dat is het moederbord.

Wat stellen jullie voor?

P.s : indien ik gelijk welk moederbord neem zal het probleem zijn dat de usb poorten en audio en andere uitgangen niet meer overeenkomen met de pc kast.

Tis geen ATX kast dus dien je een Dell mobo speciaal voor die PC te gebruiken.
Bv.
https://nl.aliexpress.com/item/1005001380488339.html

Geen budget voor een 2e hand's pc'tje?
 
Ik heb zelf ook nog wel een goede recente pc die op de bureau staat, dit is een pc die in de kelder staat en die nog regelmatig gebruikt werd voor wat internet en office taken.
Vindt het alleen een beetje zonde om hem weg te gooien.
 
Was wellicht handig om dat in de topic start te vermelden.... geeft beter de prioriteit weer van het probleem... en daar kan ook meteen het advies op aangepast worden.
Want veel geld aan zo een systeem uitgeven is al een lastig punt.... maar als het een "bijwagentje" is... dan maakt dat flink uit voor het advies..
Zoals: Kijk eens bij de kringloop regelmatig of je er een ziet staan voor weinig geld, etc....
 
Hallo

Doe voor de lol eens een b.i.o.s. reset .... (cr 2032 verwijderen voor een paar minuten)

Nee heb je ...

Peter
 
Zal anders eens kijken om heel het zaakje te verkopen.
Het is zelfs zo wanneer je de pc aanzet met bv een Windows dvd erin hij deze begint te lezen maar dan uiteindelijk blijft wachten met een zwart scherm. Heb zelfs al reacties gelezen die voeding, videokaart en moederbord vervangen hadden en nog niet werken.
 
Ok, batterij is vervangen.

De BIOS is dan gereset.

Is er echt geen condensator met een ietwat bollere bovenkant? Kortsluiting in chips laat wel eens een klein kuiltje achter en wat mensen vaak doen dat is goed de solderingen bekijken, als het moederbord er toch uit moet. Het zou best kunnen dat je een beschadigde kabel ziet of dat de processor los zit.

Heeft deze computer een beveiliging tegen het niet ronddraaien van de fan, dan loont het natuurlijk om na te gaan of deze goed rond gaat, werkt op een batterijtje en of het stekkertje er nog goed op zit. Voor mij daarna eveneens recycling en uiteindelijk een nieuwere computer.
 
Hallo jongens, ik heb de zaak nog eens bekeken en wil het nog één kans geven.
Ik zou eventueel om eens te testen een moederbord willen bestellen dat de I5 6400 ondersteunt en ook het DDR3 geheugen.
Werkt het niet, stuur ik het bordje terug en gaat de rest naar het containerpark.
De processor heb ik dus, ik heb hier ook nog een goede voeding liggen en geheugen ook. Dat de uitgangen niet overeenkomen met de kast maakt me niets uit daar alles toch uit het zicht staat.
Zou eventueel dit moederbord in aanmerking komen hiervoor ?
https://www.asrock.com/mb/Intel/H110M-DVSD3/?cat=Download
 
Ok, allemaal bedankt.
Vandaag moederbordje van €40 erin gestoken en pc draait weer als een zonnetje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan