Pc start niet meer op, moederbord stuk ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik heb een Dell Inspirion 3650 die plots niet meer opstart.(Intel Core i5 6400/8 GB DDR3L/Nvidia GeForce GT 730)

Wanneer je hem aanzet hoor je de ventilatoren en dvd wel draaien maar het scherm blijft zwart.
Ook hoor je geen biep geluiden.
Ik veronderstel dus dat het moederbord stuk is.

Zou ik ergens voor een prikje hiervoor een vervangmoederbord kunnen vinden ?
 
Zou beginnen met de voeding uit te wisselen.
Dat de fans draaien betekent niet automatisch dat de voeding OK is.
Als bijv. de 5V lijn van de voeding niet werkt start de pc ook niet...
 
Daar staat het internet vol mee. Let wel op dat de processor en het geheugen past. Zal zo rond 40 euro kosten.
Maar je kunt eerst wel proberen of je in de BIOS kunt komen. Dan weet je al meer. En controleer even de (voedings) stekkers, ook van de monitor. Niet lachen, maar het gebeurt dat mensen daar niet aan denken. Of dat de monitor gewoon uit staat...
 
Het lijkt inderdaad iets met de voeding te zijn.
Lampje achteraan van de voeding brand ook niet meer, enkel wanneer je knopje van de voeding induwt gaat het lampje branden, laat je het knopje weer los gaat het lampje van de voeding uit.

Iemand een idee welke voeding ik hier best kan voor bestellen ?
 
Laatst bewerkt:
Indien de ventilatoren gaan draaien werkt de PSU toch?

Haal eens het geheugen eruit, krijg je dan wel bios beeps bij booten.
 
Ventilatoren draaien enkel nog wanneer ik het (reset) knopje op de voeding zelf ingeduwd blijf houden.
Laat ik dit knopje los valt alles uit ook gaat dan het groene lampje van de voeding uit.
 
Ik heb dat ook wel eens en dan is vaak de netwerkkaart stuk of er is een nieuwe 3 Volt knoopcel batterij nodig. 8 voor een Euro bij Action. Ieder computer is op dat punt anders en zal andere dingen doen als de batterij minder wordt. De kaarten, die kortsluiting kunnen veroorzaken op de sleuven, even één voor één uitbouwen en begin dan bij de netwerkkaart.
 
@maestro12
Follow the on-screen prompts and respond appropriately to complete the diagnostics.
Das wel lastig als er geen beeld is....

Heeft de PC ook een onboard video kaart ...?
Ja..
Haal dan de Nvidia GeForce GT 730 eruit en kijk of je dan wel beeld krijgt.
Neen... probeer eens een simpel video kaartje te lenen die past.
Das minder ingrijpend dan aan het moederbord beginnen.... om er achter te komen dat het die niet was.
Een voeding? Is deze Dell specifiek? Of kun je er een betaalbare zo vervangend voor kopen?

 
Laatst bewerkt:
Ok, batterij is vervangen.
Voeding is volgens Dell ook ok, want testlampje wordt groen.
Inmiddels videokaart + geheugen eruit gehaald.
Pc aangezet, ventilatoren beginnen te draaien maar verder geen beeld, geen biep geluiden, geen spanning op usb poorten.
Verder zit er op het moederbord niets op.
 
Krijg je wel beeld zonder RAM en videokaart ?
 
Krijg je wel beeld zonder RAM en videokaart ?

Niks beeld, niks geluid, niks spanning op usd poorten.
Lijkt dan toch dat het moederbordje om zeep is.

Stel me wel de vraag of het niet identiek hetzelfde moederbord moet zijn daar anders de uitgangen niet overeenkomen met de kast ?
 
Ik bedoel... ook als er niks stuk is... krijg je dan wel beeld zonder die 2?
Als er normaal ook geen beeld is.. weet je nog niks...
 
Kijk dan nog op het moederbord of stekkers goed zitten en voor de zekerheid ook op de harde schijf. Ingeval van geen schijf goed aangesloten geeft de computer wel meestal een lange piep.

Controleer nog de condensatoren, dat die geen bolle bovenkant hebben en geen losse huls. Hier afbeeldingen van de groepjes condensatoren op het moederbord: https://www.google.nl/search?q=Capa...XS3YUKHfzkDfwQ_AUoAXoECBcQAw&biw=1024&bih=506
 
Als inderdaad de diagnose led aangeeft dat er spanning is, dan blijven er twee dingen over, de videokaart of het moederbord, maar uit mijn hoofd geeft die ook een piep als de videokaart stuk is.
Dus als jij de pc aanzet, je drukt op f12 en je krijgt geen beeld, dan is zeer waarschijnlijk het moederbord overleden.
 
Heb al de kabels en condensatoren nagekeken maar niks abnormaals te zien.
Ik heb het scherm nu op het moederbord aangesloten zonder de videokaart maar zonder resultaat.
Er is inderdaad spanning maar niet op de usb poorten wat ook vreemd

En inderdaad een bekend maar vooral vreemd probleem.
Google maar eens op Inspiron 3650, Powering on but no video or USB power

Zou het dan toch die voeding zijn?
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Voeding controleren op zijn diverse uitgangsspanningen. (multimeter)

Opgelet --> volgens mij gebruikt Dell nog steeds een afwijkende pinout , is dus niet compatibel met een standaard p.c. voeding.

Mocht dit o.k. zijn ... zo goed als zeker defekte mosfet's op motherboard.

Eventueel vragen aan een lokale elektronika hobbyist om deze eens te controleren.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan