Os migratie van m.2 sata naar m.2 pcie

Status
Niet open voor verdere reacties.

coolbartman12

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2011
Berichten
188
Hallo,

Ik heb een nieuwe ssd voor mijn computer gekocht.

Mijn oude ssd is een ADATA SP900NS38 (128gb, m.2 sata)
De nieuwe ssd is een kingston A2000 (500gb, m.2 pcie)

Ik heb mijn oude ssd met r-drive image(https://www.drive-image.com/) naar de nieuwe ssd gekopieerd maar als ik dan van de nieuwe ssd probeer te booten krijg ik het windows herstel scherm. De opties die hierin staan helpen niet met het herstellen (wat een verassing, heb daar nog nooit iets mee kunnen herstellen...).

Dingen die ik heb geprobeerd:
  • gekloond waarbij de os partitie is vergroot om alle extra ruimte te nuttigen
  • exacte kopie
  • In windows herstel de opstart herstel optie (ook vanaf een windows installatie usb geprobeerd)
  • bootsect /nt60 drive letter: /mbr
  • nieuwe windows installatie op de nieuwe ssd gezet (kon opstarten), vervolgens de oude os partitie over de verse windows os partitie gekopieerd


Dit heeft allemaal niet gewerkt.

Ik kan windows 10 vers installeren maar ik heb niet zoveel zin om alles opnieuw in te stellen en te installeren dus dat bewaar ik als laatste optie.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen?

Alvast bedankt voor de reacties :d


Hier is een uitgebreidere beschrijving van mijn eerste kloon poging en het resultaat:

Er zit maar één m.2 aansluiting op mijn desktop. Ik heb een m.2 usb adapter waar alleen mijn oude ssd in past (die is m.2 m+b, de nieuwe is alleen m.2 b). Het lukt mij niet om de oude ssd te booten vanaf die usb adapter dan krijg ik hetzelfde gedoe als wanneer ik van de nieuwe gekloonde ssd probeer te booten.

Ik heb de nieuwe ssd op het moederbord geïnstalleerd.

Ik heb een bootable r-drive image usb stick gemaakt. Vanaf die usb kon mijn systeem opstarten, vervolgens heb ik mijn oude ssd die in de usb adapter zit naar mijn nieuwe ssd gekopieerd.

vervolgens heb ik de usb’s weer verwijdert en probeerde ik naar de nieuwe ssd te booten.

Ik krijg dan het laadsymbool van windows te zien. Vervolgens herstart mijn computer, dan krijg ik weer dat laad scherm te zien, vervolgens start mijn computer weer opnieuw en krijg ik het laadscherm met de tekst dat hij een probleem heeft en dan kom ik op het windows herstel scherm terecht.
 
Ik denk ook dat R-Drive Image niet een kloon gereedschap is. Zelf gebruik ik MiniTool Partition Wizard free. Wel versie 9 of 10 gebruiken, want shareware versie 11 kan niet meer "kopiëren" zoals klonen van partitie er heet.
 
Dank Jullie wel voor de reacties.

Het is gelukt met AOMEI. Het is wel grappig, Ik heb pas voor andere mensen 2 ssd migraties gedaan waarbij ik onder andere AOMEI probeerde maar die gaf telkens een error. Toen heb ik R-drive image gebruikt en lukte het wel. Gek dat het nu andersom is.

Ik ben wel benieuwd wat de tools anders doen waarom dit is, weet een van jullie dat?
 
Ik heb vandaag met 2 tools een schijf gekloond:
1. Aomei backupper Free vs een tussen stap als image opslag op een andere schijf... (dus deze moest ff wachten.. tot er een andere schijf vrij kwam...)
2. Foxclone: De vrijgekomen schijf waarvan de image elders geparkeerd was... nu gebruikt om vanaf een andere hem te laten klonen.... beiden 320GB schijven, minder dan 15 minuten

Vervolgens heb ik de image op de kleine schijf die overbleef gezet.... (~ 80 GB).

Met Aomei backupper Free heb ik ook directe klonen gemaakt maar die doet er veel langer over bij gelijke schijven (is nl ook afh vd schijven).

Als je Aomei live onder Windows uitvoert vind ik hem niet goed... ik zet altijd de integriteitscontrole bij de kleine vinkjes aan en daar geeft ie nog wel eens een probleem...
Als ik dan de USB boot stick van Aomei gebruik, die gemaakt wordt om te restoren.... maar nu gebruikt werd om eerst te backuppen... heb ik dat probleem nooit.
ik was die boot methode bij Ghost al gewend, dus is geen probleem.... maar als je live backupt of kloont... en je checkt het resultaat niet... kun je problemen verwachten met deze tool.

Met Foxclone heb ik alleen maar directe klonen gemaakt, allen OK.
De image backups van de hele schijf gaan prima als je backupt naar een EXT4 geformatteerde backup schijf om de image weg te schrijven. Doe ik dat met een NTFS schijf werkt dat wellicht met kleine schijven ng wel goed maar een 2TB schijf imagen heb ik na ca 9 uur afgebroken. Oorzaak: traagheid met de NTFS tools onder Linux zijn wel eerder zulke problemen gerapporteerd, men is er blijkbaar nog niet helemaal van af...
Maar 1 op 1 klonen doet Foxclone snel en super.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan